extra's voor de winter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mangotje

extra's voor de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 17:30

Hallo,
Ik heb een paardje dat nooit dik staat, hoeveel hij ook eet. Nu de winter wat aan het beginnen is ben ik wat op zoek naar supplementen die hem wat extra's geven. Iets dat hem weerstand, vitaminen, bijgeeft. Het mag goed voedzaam, zelfs wat vettig zijn want hij kan het zeker gebruiken. Hij vermagert altijd tijdens de winter. Nu krijgt hij hooi (stro van z'n stal eet ie ook allemaal op) , wat appels, brood af en toe, en brokken ( 295 van Aveve)

hebben jullie goede middeltjes ??

xx bedankt alvast

Coconut

Re: extra's voor de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:31

mijn verzorgpaard was ook altijd wat magertjes in de winter, hij kreeg Lucerne, wat ook erg goed hielp!! Lachen

mangotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 17:40

bedankt, weet je hoeveel je daarvan moet geven. ik zal eens informeren waar ik dat kan kopen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:42

Euhm..het is een soort gehakt hooi met stroop erover heen. Gewoon een goede hoeveelheid geven. Mijn verzorgpaard kreeg altijd een grote bak vol (zo'n cementbak) wat hij ook opat Lachen

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:49

zag bij horse en co van die voedings "koeken" daarmee krijgt hij iig alles binnen wat hij nodig heeft. lijkt me wel heel praktisch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:50

Ja ik had dat ook gezien over die koeken,
mischien dat geven aan hem
succes Haha!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:52

Siebjelover schreef:
Euhm..het is een soort gehakt hooi met stroop erover heen. Gewoon een goede hoeveelheid geven. Mijn verzorgpaard kreeg altijd een grote bak vol (zo'n cementbak) wat hij ook opat Lachen

is dat geen melasse dat jij bedoelt?
melasse is ook heel goed om aan te dikken trouwens

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:00

het heette lucerne.....heb je ook verschillende varianten van geloof ik...maar kan best melasse zijn...ik weet het ook niet precies Knipoog

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:19

Veel goed hooi geven is ook belangrijk. Voor extra vitamines en mineralen geef ik naast biks en muesli ook elke dag een halve Pavo-aurakoek (= Summerfit) Van die koek worden ze niet dikker, daar kun je nog maïsmeel voor bijvoeren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:02

het belangrijkste is de basis
oftewel genoeg goed hooi...
wat krijgt hij momenteel precies?
hoeveel hooi en hoeveel brokken?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:20

Onbeperkt hooi gaan voeren, je schrijft zelf dat hij ook zijn stro opeet, en nog steeds mager blijft. Dat betekent dat hij niet genoeg krijgt. Begin bij onbeperkt hooi (je kunt uitzoeken wat dat voor jouw pony betekent door te beginnen met bijvoorbeeld een hele baal hooi er in 1 keer in te gooien en te kijken hoe lang hij erover doet om dit op te eten, het is de bedoeling dat er altijd nog een klein beetje hooi over is op het moment dat je weer gaat voeren). Als je goed hooi voert, dan zitten daar een groot deel van de vitamines en mineralen in die hij nodig heeft. Als aanvulling kan je idd zoals hier boven gezegd wordt AURA of Summerfit koeken bijvoeren (in principe zelfde product). Zorg ook dat je zijn krachtvoer inname gelijk stelt aan zijn inspanningen. Dus als hij een keer harder moet werken geef je hem meer en als hij een keer een tijdje niet hoeft te werken, geef je hem minder. Heel wakker zijn door teveel krachtvoer, kost namelijk ook veel energie, waardoor hij ook gewicht verliest. Sterkte!

mangotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 15:40

hijkrijgt nu enkel smorgens en savonds hooi. Ik zal beginnen met hem smorgens eens eeh volledige ballo te geven en dan zien of dat snel op gaat. Ik kijk nu al naaar zijn in inspanning om brokken te geven.

bedankt voor jullie tips, ik ben er al veel mee !!

ik laat jullie wel weten wat ik dan precies "uitvind"/ gebruik vo me paardje

xx BEDANKT