Advies gevraagd: Wat te doen? Wat kost het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SadyLady

Advies gevraagd: Wat te doen? Wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 14:20

Even vanaf begin af aan..

M'n ouders verhuren boxen aan mensen. Daarbij doen een aantal mensen alles zelf (aparte stal) en een aantal staan bij mijn paarden op stal, daar voeren wij s ochtends en s avonds voor.
Verder moeten mensen alles zelf doen (uitmesten, beweging geven etc).

Alles gaat prima, behalve 1 eigenaar, heel aardig persoon hr, maar die verzorgt het paard toch echt niet goed (en deze mening delen meerdere met mij). Vandaag is het vrijdag en (zover ik weet) is de eigenaar zondag voor het laatst geweest. En zoals je dus kunt raden staat/ligt het paard zonder stro echt in de stront. En het paard is ook sinds zondag dus niet meer naar buiten geweest.

Ik vind dit echt niet kunnen, maar we zijn en blijven een 'bedrijf' dus ik kan niet voor iedereen zomaar voor niks alles voor die paarden gaan doen.

Nou dus even over het financiele.. (aangezien m'n ouders niks met paarden hebben en dus ook niet echt prijzen weten).
kale stalkosten zijn 80 euro voor kleine box incl kuil en stro
voeren is 10 euro voor 1x per dag en 20 voor 2x per dag

Omdat die gene nieuw is hier op stal, hebben we de afspraak de eerst maand geven aan te kijken hoe het gaat. Maar nou vrage we ons dus af wat we ongeveer zoude kunnen vragen voor 2 of 3x per week stal uitmesten?

Want het is natuurlijk zielig dat dat beest in de stront staat en m'n vader of broertje willen best die stal dan als het te vies is doen (dus waarschijnlijk zo'n 2 of 3x per week), maar natuurlijk voor niks gaat de zon op.

Daarnaast ben ik ook benieuwd wat we kunnen vragen als iemand (ik) het paard 2 of 3x per week los gooit of in molen doet of iets dergelijks?

(Overigens gooi ik vanavond, mits de eigenaar niet komt, maar het paard zelf los, want ik vind dit echt te gek voor woorden dat een paard zolang binnen moet staan)

dollemina

Re: Advies gevraagd: Wat te doen? Wat kost het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:24

Ik zou toch oppassen om het paard buiten te doen.
Stel dat er iets met het paard gebeurd??
Dan ben jij wel aansprakelijk.
Ik zou met deze mensen toch wel eerst een goed gesprek aangaan.
Vertel hen dat ze de keus hebben om een andere stalling te gaan zoeken waar het paard volpension staat, dus incl weidegang, mesten en voeren.
Of je biedt dit zelf aan tegen een hogere prijs.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:25

maak er een all-inn prijs van......150 euro per maand ofzo...bij mijn vorige stal kosten mesten 150 gulden per maand extra en een boer die ik ken rekent 1 euro per dag...tijdens het mesten gooi je hem ff in de bak.....voor een stapmolen betaal je ong 30 euro per maand of 50

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:29

Wat een vervelende situatie inderdaad, ik had 'm geloof ik al veel eerder even losgegooid, maar je gaat natuurlijk niet zomaar met andermans paard slepen Knipoog
Maargoed, om op je vraag terug te komen: denk je niet, dat als jullie aanbieden om uit te mesten, dat diegene nog minder komt opdagen? Natuurlijk is het een idee, maar bied dan ook aan om tegen betaling het paar dlos te gooien. Anders werk je het probleem alleen maar in de hand (eigenaar betaalt voor het uitmesten en denkt: mooi, ik hoef toch niet te komen, terwijl ondertussen het paard op stal staat te niksen wat echt niet okee is).
Dus of uitmesten + losgooien tegen betaling, of helemaal niets aanbieden. Als de eigenaar er met de pet naar blijft gooien, is het misschien wat om hem een keuze te laten maken: of hij/zij komt regelmatig opdagen, of hij/zij verhuist naar een andere stal. Je kunt het er dan opgooien dat het niet bevorderlijk voor het bedrijf is als er een paard slechte verzorging krijgt, of iets dergelijks.
Ik weet 't ook niet zo goed, lastig hoor Lachen
Is dit trouwens al vaker gebeurd of is dit de eerste keer? Misschien is er prive iets voorgevallen bij die persoon waardoor hij/zij de verzorging van het paard achterwege laat?

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:32

Ja of je stuurt de eigenaar gewoon weer weg. Als die nu in het begin al niet komt opdagen... Het gaat dan op den duur niet meer om het mesten, maar ook om medische verzorging en dagelijkse beweging etc., daar ga je je dan toch wat van aantrekken als er zo'n paard bij je op stal staat te verzuren lijkt me.

Zo iemand moet maar een beetje zelfkennis opdoen en op een volpension manege gaan staan waar de paarden elke dag buiten worden gezet en verzorgd etc.. Edit: en waar je dan ook dik voor betaald!!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:31

als het erop neer komt dat jullie het voeren en het mesten standaard doen , zou ik al gauw aan 150 euro gaan denken , ik reken hier ook bij dta het paard tijdens het mesten even in de bak staat ofzo...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:39

bij ons op stal worden alle paarden gevoerd en binnen en buiten gezet. Eigenaren kunnen er zelf voor kiezen of zij zelf mesten of dat dit gedaan wordt.
Die ene keer dat iemand die zelf mest niet kan wordt er door de eigenaar opgestrooid (kosteloos). Dus paarden krijgen op tijd hun voer en komen een aantal uren tot de gehele dag buiten. En komen dit soort situaties zoals bij jullie niet voor. In dit geval zou ik met de eigenaar af spreken dat jullie dagelijks opstrooien (staat het paard in ieder geval schoon) en buiten en binnen zetten Hier kun je best 20 euro per maand voor vragen. En gaat de eigenaar hier niet mee accoord dan kun je als stalhouder aangeven zo geen paard op stal te willen hebben staan en zeggen per komende maand weg te zijn. En in de tussentijd deze werkzaamheden wel verrichten. Het paard kan er helaas zelf niets aan doen.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 16:21

Even over het algemeen gezegt: Het is absoluut niet de bedoeling om die mensen bij ons van stal te sturen, want we zijn blij met elke pensionsklant die we erbij krijgen (we verhuren maar 10 boxen, dus elke box is wel 1/10 van extra verdiensten, dus dit is anders dan bij een grote pensionsstal die 1 klant meer of minder niet merkt)

reacties op:

dollemina: idd is het dan onze verantwoording, dus ik stel het idd ook liever zo lang mogelijk uit, maar op een gegeve moment is het gewoon zielig voor het paard.

tita: we willen juist zo min mogelijk doen aan de pensionspaarden, omdat mn ouders totaal geen paardenmensen zijn en er vrij weinig mee hebben. voer is oke, maar verder zo min mogelijk.

zwartwitje: zoals ik over tita zeg, we doen liever zo min mogelijk. Maar ik denk ook eigelijk niet dat ze minder vaak (nog minder!) komt als de eigenaar niet hoeft te mesten. Want daar trekt de eigenaar zich weinig van aan (naar mijn idee). Het is overigens wel de eerste x dat het echt zo erg is, eigenaar staat hier nog geen maand. Maar het is al wel eens vaker gebeurt, maar dan in mindere mate.

draumpje: ik denk idd dat 150 euro wel goed is (minimum is). Want wij doen liever er niks aan, dus als we het dan toch moeten doen, kunnen we er best wat voor vragen vind ik. Overigens laten we de paarden wel in stal staan als we mesten, omdat mn vader niet echt vertrouwt is met (andermans) paard rond te zeulen.

friesiszwart: aangezien onze stalprijs al laag is, kunne we niet beginnen aan liefdadigheids werk zoals gratis opstrooien enzo. Overigens gaan de paarden over niet te lange tijd weer naar buiten (konde nu niet omdat mijn paard het hek gesloopt had), dus dan komt er idd nog extra kosten bij van paard binnen en buiten zetten. en dan zijn de probleme van uitmesten ook opgelost.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:48

Vervelende situatie zeg, ben benieuwd wat nou de oplossing word

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:16

Ik snap dat jullie o min mogelijk willen doen aan het uitmesten/losgooien van paarden, aangezien je ouders geen paardenmensen zijn, maar je moet ervoor waken dat je straks, vanwege deze redenen, geen paard op stal hebt staan, die weg staat te kwijnen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:21

bel de eigenaar op en zegd at het paard er uit moet,denk dat je voor uitmesten etc wel 50 euro per maand extra kan gaan vragen.
maak afspraken over welke dag de eigenaar komt en welke jullie het paard buiten gaan zetten.
zomaar zonder toestemming buiten zetten moet je mee uitkijken,als er wel wat gebeurd met het dier heb je risico dat jullie gaan opdraaien voor de kosten

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 14:55

Zowaar is de eigenaar een uurtje langs geweest na bijna een week. M'n ouders hebben de eigenaar aangesproken en heeft beloofd elke dag zelf te komen voeren etc.
Noujah eerst zien, dan geloven.

Overigens heb ik toch het paard gisteravond maar even naar buien gelaten. Het arme beest kon amper zn stal uit komen, zo stijf was ie. Daarna natuurlijk heerlijk bokken en rennen in de bak.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:26

En???
Was de eigenaar van dat paard er vandaag weer?
Ben benieuwd.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 09:12

vast niet....maar ik zou het paard bij jouw paarden neer zetten zodat ie iig zijn voer krijgt die ie moet hebben......verder zou ik gewoon 150 euro rekenen voor mesten en voer.........ik zou het zo erg vinden als er zo'n paard bij ons op stal zou staan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:53

Idd, vraag geld voor het mesten en het voer, en vraag ook geld voor de tijd die je aan het paard besteed. Reken een bepaald tarief per uur, en bereken dat door aan de eigenaar van het paard. Ik zou meer vragen dan 150 Euro...vraag 200 Euro, is de eigenaar daar niet blij mee kan hij zijn paard altijd nog inpakken en wegwezen....

Ik zou niet zo bang zijn om pensionklanten te verliezen hoor, angst is altijd al een hele slechte raadgever geweest.

Patriciak44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:59

Je kan er natuurlijk extra geld voor rekenen, maar dan zou je ook weer problmen kunnen krijgen met de overige pensionklanten.

Die willen dan misschien ook wel voor wat extra geld dat hun paard losgegooit en/of gemest wordt, maar je gaf net zelf al aan dat dat niet jullie bedoeling is.
Dan zou je dus een slechte klant voortrekken voor een andere, goede pensionklant.

En ik zou ook niet bang zijn om die klant weg te sturen, ik weet niet waar je woont, maar over het algemeen is er altijd behoefte aan goede stalling en die box komt echt wel weer gevuld.
Ik zou zo'n klant niet eens willen hebben.

In ieder geval succes ermee, want het lijkt me een lastige situatie.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 19:54

EvaSuzanne schreef:
Ja of je stuurt de eigenaar gewoon weer weg. Als die nu in het begin al niet komt opdagen... Het gaat dan op den duur niet meer om het mesten, maar ook om medische verzorging en dagelijkse beweging etc., daar ga je je dan toch wat van aantrekken als er zo'n paard bij je op stal staat te verzuren lijkt me.

Zo iemand moet maar een beetje zelfkennis opdoen en op een volpension manege gaan staan waar de paarden elke dag buiten worden gezet en verzorgd etc.. Edit: en waar je dan ook dik voor betaald!!!

Dit vind ik een goede reactie dat doen ze ook bij ons op stal, wij hadden een man op stal en dat paard kreeg koliek dus de stal eigenaresse heeft die man gebeld en die man zegt: laat het maar krijg er toch weer geld voor terug en koop ik een ander paard SCHANDALIG !! dus de staleigenaresse heeft tot de veearts gebeld en het paard laten behandelen op haar kosten maar die man moest toch echt de volgende dag oprotten van de stal !!
Dit is mischien een groter verhaal dan die van jou maar ik zou gewoon die man waarschuwen of hem van de stal wegsturen !!

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 09:35

ookal is het misschien een beetje een oud topic. ik wil graag iedereen even op de hoogte stellen hoe het uiteindelijk is afgelopen.

We hebben er wat van gezegd en dat de eigenaar kan betalen voor voeren. Dus toen heeft eigenaar besloten (aangezien het geld ging kosten ineens) om toch maar zelf 2x per dag te gaan voeren. Hoewel wij minder overzicht hebben nu natuurlijk, weten we in ieder geval wel zeker dat de eigenaar (of eigelijk vooral de partner van de eigenaar) regelmatig komt.

Dus al met al is het (redelijk) goed opgelost

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 09:46

Dit soort mensen zal het nooit leren. Hou het bij een waarschuwing, kijk het dan een paar weken aan, en als het niet beter wordt schop hem van stal af!
Het is n.l geen goede reclame voor je stal als er mensen komen kijken voor stalling en er staat een paard tot z'n nek in de stront!
Wat betreft het buiten zetten...kijk daar wel goed mee uit. Als je zegt dat hij zo stijf was en daarna uit z'n dak is gegaan, heb je grote kans dat ze spierbevangen worden, en dan ben je verder van huis!