Paarden maken bende van stal, help!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liousca

Paarden maken bende van stal, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 16:03

Ik heb 2 paarden samen staan, naast elkaar en stallen van 3 x 3,5m.
Nu als ik met 1 paard ga rijden breekt degene die achterblijft zowat de stal af... En ik ben maar alleen dus kan ze moeilijk tegelijk rijden Lachen

Nu het probleem... Ze staan op een vloer van klinkers (stenen) met daar overheen een dikke laag vlas. Maar degene die alleen achterblijft tijdens het rijden gaat dus zo staan draaien en krabben dat al het vlas overhoop ligt als ik terug kom. En dat STINKT!! Want ze dan ligt de onderlaag onderhand bovenop...
Ik weet niet goed wat ik hieraan moet doen... Alleen als ik ze brandschoon houd en niet oppot (dus helemaal niet zoals het met vlas de bedoeling is) is het enigzinds uit te houden. Maar dan moet ik per dag 1,5 kruiwagen vlas eruit rijden en gebruik ik 3 pakken per week!!

Heeft er iemand misschien een lumineus idee? Met stro en zaagsel heb ik dezelfde problemen, want ze woelen alles om!! En met stro heb ik veel teveel mest om over mijn weide te kunnen uitrijden,l dus dat is ook geen optie.

Alle tips zijn welkom!

viperlover

Re: Paarden maken bende van stal, help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:26

heej mischien kan je matten eronder leggen dat heb ik ook en gewoon zaagsel succes er mee dan maar groetjes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:28

As je gaat rijden, wat ga je dan doen? Ga je rijden in een binnenbak, maak je buitenritten? Indien buitenritten: je kunt proberen om het tweede paard als handpaard mee te nemen?
Als je in de buurt blijft of in een buitenbak rijdt: kun je de achterblijver vastzetten? Of ergens neerzetten dat hij jullie wel kan zien?

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 16:40

Cassidy schreef:
As je gaat rijden, wat ga je dan doen? Ga je rijden in een binnenbak, maak je buitenritten? Indien buitenritten: je kunt proberen om het tweede paard als handpaard mee te nemen?
Als je in de buurt blijft of in een buitenbak rijdt: kun je de achterblijver vastzetten? Of ergens neerzetten dat hij jullie wel kan zien?

Allemaal... Ik heb 2 paarden van ruim 1,8m... dan ga ik er niet als ik buiten rijd 1 aan de hand meenemen... Lachen
En als ik in de binnenbak rijd bij de buurman heb ik geen enkele mogelijkheid dat het andere paard me kan zien, helaas.

Ik zoek ook niet echt een oplossing in die richting, alleen voor mijn vieze stallen. Haha!

Ziron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:44

o die oplossing zou ik ook graag willen weten ik heb er ook twee en de een maakt er ook zo een ontzettende bende van die stal ziet er niet uit, en om nou meteen ze steeds alletwee mee te nemen vind ik ook niet echt de geschikte oplossing

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:44

shetlander erbij zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:49

Ik pot ook niet op en haal elke dag de natte plekken uit de stal.
Maar die van mij staan dan wel weer gewoon stil, dus ik heb ongeveer 1 pak in de week nodig.

Omdat ik het natte er wel dagelijks uithaal, is het natuurlijk wel minder erg als ze eens wat door elkaar rommelen.
Maar hoe jij aan 1,5 kruiwagen per stal komt weet ik dan weer niet, dat haal ik niet Lachen
Soms, maar dan is het de dag erop weer bijna niets

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:58

Ik las in een ander topic iets over Sirocco stalpoeder,dit poeder schijnt alle nare geurtjes te absorberen.Helaas weet ik niet meer wat voor topic,het ging wel over vlas als bodembedekking.Probeer eens met coogle Sirocco stalpoeder te vinden.En helpt het niet om het achtergebleven paard flink wat hooi te geven??O ik heb het telefoon nummer van een dealer van dat poeder,maar dat pb ik je wel even.Veel succes. Ach gut

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:08

Als het mogelijk is het andere paard in de paddock zetten. Of een stukje wei afzetten waar hij in kan. En helpt een flinke pluk kuil/hooi niet?

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 18:25

Het achtergebleven paard staat alleen maar te draaien en klieren, eet absoluut niet. Dat heb ik allemaal al geprobeerd. Padock is geen optie, daar springt hij gewoon uit (dwars door de draad). Dus ik kan hem alleen op stal laten staan.

En een shetlander... die hebben we ookal! (ik heb dus 3 paarden, maar mijn 2 nemen die kleine dus absoluut niet serieus als paard)

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 18:31

Owja, en Sirocco gebruik ik al Lachen
Maar ik zocht meer een goede permanente oplossing... Misschien zijn er mensen met hetzelfde probleem en gebruiken die stalmatten als ondergrond of iets anders als bodembedekking?

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 18:33

runningkawa schreef:
Ik pot ook niet op en haal elke dag de natte plekken uit de stal.
Maar die van mij staan dan wel weer gewoon stil, dus ik heb ongeveer 1 pak in de week nodig.

Omdat ik het natte er wel dagelijks uithaal, is het natuurlijk wel minder erg als ze eens wat door elkaar rommelen.
Maar hoe jij aan 1,5 kruiwagen per stal komt weet ik dan weer niet, dat haal ik niet Lachen
Soms, maar dan is het de dag erop weer bijna niets

Mijn beide paarden staan nu in de winter ca. 4u per dag buiten en houden dan beide hun plas in tot ze binnen zijn, daar draaien ze dan al hun mest doorheen (ze zijn beide 1,8m hoog, eten veel en poepen dus best wat). Dan kom ik al heel gemakkelijk aan 1½ kruiwagen met rotzooi per dag Haha! Maar dan heb ik het niet over zo'n beul van een wagen he, gewoon een kruiwagenTJE. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:36

Ik heb ook een kruiwagentje, die grote kan ik niet de baas Haha!

Hier gaat het ook allemaal staan plassen op stal.
zindelijk, not Haha!

Ik denk idd het grootste verschil het erdoor heen lopen.
Dat doen ze hier gelukkig niet Lachen

Dat wordt gewoon een 3e paard erbij Tong uitsteken Clown

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:40

Ik heb een arabier van 1.60 die ook een smeerboel van zijn stal maakt, hij staat alleen 's nachts binnen en ik haal er ook elke dag een stevige kruiwagen, nat en drollen uit. Als hij me 's morgens alleen al ziet loopt hij al te draaien en loopt alles dan nog even lekekr door elkaar. Ik heb geen idee wat je ermee kan, ik zou ook wel een oplossing willen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:17

Nou dat kan simpel die 1.5 kruiwagen, mijn paard is ook zoo goor als ik er de eerste dag een nieuwe baal krullen in doen is dat de volgende dag al niet meer tezien..

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 22:19

Precies!

Maar nogsteeds geen geschikte oplossing Knipoog

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:25

Mijn shetlander is redelijk nerveus op stal .
Maar bij ons in de stallen is een harde ondergrond met daar schavelingen op .
Dus als ze nerveus begint te doen liggen gewoon de schavelingen doormekaar . Het enige wat anders is dat op de ene plek meer schavelingen liggen dan op de andere plek .
De pis trekt de grond in en om de 3 weken verversen we het .
En je riekt er echt niks van !
(Een grote zware pony heeft dit zelfde probleem)

Maar ik las dat jij stenen als ondergrond hebt . En daar kan de pis dan niet dooruit !
Daarom is het zo een boeltje

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:30

Dit klinkt alsof ze niet zonder elkaar kunnen. Zijn er nog meer paarden op stal?

Kan je de achterblijver misschien in een lege box zetten? wel rubber matten op de vloer zodat hij niet zijn voeten geheel wegslijt met schrapen, etc.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:35

denk ook niet dat die dr is.... helaas...ja je paardje laten poetsen door iemand op stal als je weg gaat oftewel bezig houden......

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 10:08

liousca schreef:
En een shetlander... die hebben we ookal! (ik heb dus 3 paarden, maar mijn 2 nemen die kleine dus absoluut niet serieus als paard)

das balen. Bij mij werkte het toen wel. Nu heb ik er mr, dus is die kleine nogal overbodig Bloos!
Maar waarom weg doen hé? Rolleyes je gaat toch van ze houden Bloos

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 10:19

En zaagsel met vlas combineren misschien een idee.