Toen Andrew nog op stal stond in zijn stro-tijd, gooide ik een zak fijn zaagsel (dus niet houtkrullen, want dat neemt veel minder goed vocht op) op de plek waar hij altijd plast (het midden dus, omdat hij ruin is
)
ik verdeelde dat een beetje over de breedte zodat ik later steeds meer naar het midden kon scheppen.
Daarover heen kwam gewoon een lekkere laag stro (vrij dik)
Ik meste elke dag de drollen eruit en nog het erg natte/vieze stro. De eerste dag hoeft er bijna niets uit, de tweede al ietsje meer. Het zaagsel liet ik zo lang mogelijk liggen, tot het rood werd, en dan pas schepte ik het natte eruit en veegde van de zijkanten weer naar binnen. En vervolgens weer het stro aanvullen. Na een week deed ik er weer een nieuwe zak zaagsel bij. Meestal hield ik steeds wat zaagsel over aan het einde van dee week zodat ik het nieuwe niet gelijk in het midden hoefde te gooien.
Zo bleef de stal altijd fris. Je kon er na het uitmesten van die dag gewoon bij in gaan zitten zonder vies te worden en het ging niet soppen. Ook verbruikte ik minder stro en bleef het droger dan zonder het zaagsel.
Als ik hier aan huis nog boxen bouw overweeg ik vlas te nemen. Als dat toch te nat blijkt dan ga ik aanvullen met zaagsel.