Hoe houd je je stal met betonvloer droog ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morhwen

Hoe houd je je stal met betonvloer droog ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 13:03

Hallo allemaal,

Mijn paardjes zijn sinds een paar maanden verhuisd naar een andere stal. Een stal met betonvloer. Mijn vorige stal had een klinkervloer met daaronder een drainageslang. Die vorige stal was dus stukken droger. Heeft iemand nog tips hoe ik mijn huidige stal droog houd? Ik heb zaagsel als bodembedekking (ze vreten al het andere op). Moet ik echt denken aan drastische middelen als sleuven laten frezen of zijn er nog andere slimmigheden?
Ik hoor het graag!

groeten,
Angelique

Anoniem

Re: Hoe houd je je stal met betonvloer droog ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:22

Meer zaagsel gebruiken en meer mesten?

Ik heb in de ene stal ook een betonnen vloer zonder afvoer, gewoon zaagsel op de natte plek, daarboven stro en geregeld mesten Lachen Dan blijft de boel wel netjes.

Kirr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:44

Vaak mesten.
En 1 of 2 keer per week de natte plekken bloot leggen en de stal open laten dat alles eens goed kan drogen dan is de stal voor 2 dagen toch weer iets droger.
Wij hebben ook betonnen vloer liggen en handig is iets anders maar we hebben ook geen andere keuze =)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:58

Veel meer zaagsel in de stal gooien Haha!
Als het goed is moet het zaagsel het meeste vocht opnemen. Het kan wel zijn dat de vloer alsnog helemaal bruin wordt, maar blijft het dan echt nat? Zoals hierboven gezegd kun je het beste alles naar de zijkant van de stal schuiven en het goed laten drogen voordat je weer gaat opstrooien.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 22:57

wij hebben in onze stal ook een betonvloer liggen met als bedekking een cm of 5 dikke laag zaagsel. Over het algemeen mesten we best schraal uit dus puur de poepplekken en eens per week de pisplekken. Af en toe eens even helemaal losschudden. Natte plekken hebben we eigenlijk geen last van. De stal staat altijd open zodat er best veel circulatie van de lucht is wat natuurlijk de droging ook bevorderd.

mangotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:34

Ik had ook dit probleem. Mijn paard staat nu in stro maar eet dit allemaal op. Misschien stap ik ook best over naar zaagsel. Mijn vader heeft meubelfabriek dus zaagsel te over maar waar moet ik op letten bij het zaagsel: dat van mijn papa komt net uit de machines , er komt wel iemand achter voor varkens.

Is het dan nog goed moest ik boven het zaagsel wat stro doen zodat hij toch iets heeft om op te knabbelen of hoe doen jullie dat??

grtz Anne

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:06

wij hebben ook betonvloer, we mesten smorgens uit,vegen t natte gedeelte van de vloer aan en strooien pas laat in de middag weer op.
nu de luchtvochtigheid erg hoog is door de regen drogen de vloeren niet zo heel snel.

je kunt je paard idd op zaagsel zetten,strooi dan 1 a 2 plak stro er overheen zodat je dier nog wat te eten heeft.
2 plak stro kunnen ze wel eten zonder risico bij voldoende beweging( dagelijks er uit) kan dat geen kwaad

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:11

Hier ook een betonvloer, en geen 'drainage'
Wij hebben alleen maar krullen (zaagesl) ivm allergie paard. In de stal halen we iedere dag de natte plekken weg en vegen al het zaagsel aan de kant en laten drogen. Tevens gebruiken wij sirocco stalpoeder. Dit is super goed absorberend, dus wordt dit gestrooid op de plekken waar ze het meest plassen en tevens pakt dit de amoniak lucht op, dus wel hebben ook nog altijd een fris ruikende stal.

De laatste tijd is het wel extreem nat buiten en dat merken we ook wel in de stal, maar een beetje extra sirocco en wat meer krullen en alles is droog.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:59

Toen Andrew nog op stal stond in zijn stro-tijd, gooide ik een zak fijn zaagsel (dus niet houtkrullen, want dat neemt veel minder goed vocht op) op de plek waar hij altijd plast (het midden dus, omdat hij ruin is Tong uitsteken)
ik verdeelde dat een beetje over de breedte zodat ik later steeds meer naar het midden kon scheppen.
Daarover heen kwam gewoon een lekkere laag stro (vrij dik)
Ik meste elke dag de drollen eruit en nog het erg natte/vieze stro. De eerste dag hoeft er bijna niets uit, de tweede al ietsje meer. Het zaagsel liet ik zo lang mogelijk liggen, tot het rood werd, en dan pas schepte ik het natte eruit en veegde van de zijkanten weer naar binnen. En vervolgens weer het stro aanvullen. Na een week deed ik er weer een nieuwe zak zaagsel bij. Meestal hield ik steeds wat zaagsel over aan het einde van dee week zodat ik het nieuwe niet gelijk in het midden hoefde te gooien.
Zo bleef de stal altijd fris. Je kon er na het uitmesten van die dag gewoon bij in gaan zitten zonder vies te worden en het ging niet soppen. Ook verbruikte ik minder stro en bleef het droger dan zonder het zaagsel.

Als ik hier aan huis nog boxen bouw overweeg ik vlas te nemen. Als dat toch te nat blijkt dan ga ik aanvullen met zaagsel.

mangotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 15:42

Gooien jullie vuil zaagsel bij het stro op de mesthoop??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:06

mijn vorige stalhouder wel, maar die had heel veel natuurland waar hij de mest zelf over uit kon rijden, dus dan maakt het niet zoveel uit als daar zaagsel tussen zit. Voor Champignonmest mag het niet...

mangotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 11:34

Ah, ok. Ik zal eens vragan in de stal waar ik sta als enigste :d. Of ik het er ook zou op mogen gooien.
bedankt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:39

@Morhwen: kijk eens of de betonvloer naar een goede kant afloopt. Gaat het naar buiten waar j een grindpunt/geul kunt graven dan zouden vochtdoorlatende rubbermatten ook een uitkomst kunnen zijn (wel de dikke met noppen aan de onderkant).

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:54

[img]http://divoza.com/isroot/DivozaStore/listImages/w_wit197/w_70700.jpg [/img]

Niets voor je? 50 euro per tegel van een vierkante meter. Ziet er erg fijn uit.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:00

Afbeelding
even spatie weggehaald...

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:03

ik doe goed vochtopnemend zaagsel erin (dunne laag) en daarop gewoon stro.. dat werkt wel goed, het is nog wel nat maar een stuk minder dan wanneer je alleen stro erin doet!

Supra_babe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:55

Wat wij gebruiken (ook betonnen vloer) is hennep vezel. ook erg goed vocht opnemend en ook bijna geen stof ervan en het is ook nog eens biologies afbreekbaar(binnen 6 a 8 weken)

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 00:58

Wij gebruiken rubbermatten met daarop stro en/of zaagsel.
Die matten zijn handig want het vocht loopt daaronder, dan staan ze niet zo nat.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:25

Bij ons hebben we ook een putje in de stal zitten, wel natuurlijk zo dat er geen paarden doorheen kunnen of dergelijke. Gewoon een soort doucheputje. Verder hebben we een goeie laag vlas en daar overheen een laag stro.