Pijn aan hoeven in de winter, hoe heet dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

renske

Pijn aan hoeven in de winter, hoe heet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 21:03

Nou ja de vraag staat eigenlijk al in de titel. Vorige winter was de eerste winter dat ik mijn paard had en toen het vrieste had ze heel erg pijn met lopen. Maar omdat ik op begin niet wist dat er wat was en wat het was heb ik toen erg slecht op gevolgen gelet. Dus ik wil graag weten hoe het heet zodat ik er wat meer over kan opzoeken en het deze winter gelijk kan herkennen. Of zijn er hier nog mensen die mij er wat over kunnen vertellen?

lazal

Re: Pijn aan hoeven in de winter, hoe heet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:38

denk dat jouw paard een zachte hoefzool heeft. Ijzers met zolen doet wonderen zodat de bulten van de wei of de bak niet zo duwen in zijn zool.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:28

Een paard dure en onnodige ijzers met zolen onder laten slaan voor die paar keer dat het hier in NL vriest? Lijkt mij een beetje zinloos en onnodig duur.

Het is moeilijk om te zeggen waar jouw paard precies last van heeft. Weet je 100% zeker dat het uit de hoeven komt?

Loopt jouw paard voortdurend buiten of kan ie ook wel in een stal komen?

Wanneer het vriest en het paard is wat gevoelig, dan zou ik 'm die tijd gewoon op een vlakke ondergrond zetten... dan maar een paar dagen stalrust en wat vaker op een dag gaan wandelen (indien mogelijk).

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:31

Puera schreef:
Een paard dure en onnodige ijzers met zolen onder laten slaan voor die paar keer dat het hier in NL vriest? Lijkt mij een beetje zinloos en onnodig duur.

Het is moeilijk om te zeggen waar jouw paard precies last van heeft. Weet je 100% zeker dat het uit de hoeven komt?

Loopt jouw paard voortdurend buiten of kan ie ook wel in een stal komen?

Wanneer het vriest en het paard is wat gevoelig, dan zou ik 'm die tijd gewoon op een vlakke ondergrond zetten... dan maar een paar dagen stalrust en wat vaker op een dag gaan wandelen (indien mogelijk).

mee eens, geen enkel paard loopt fijn op een bevroren ondergrond... jij zelf toch neem ik aan ook niet?!

renske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 21:33

Nee maar vorig jaar vertelde mij dus een naam van hoe dit heette. En ze staat 's nachts op stal en normaal gesproken overdag op wei. Maar als het vriest en ze dus pijn heeft met lopen wil ze ook niet meer op vlakke bodem lopen..

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:54

Misschien heeft je paard wintertenen ?

Ik denk dat wat lazal zegt dat dat goed zou kunnen. maar een zooltje tussen de ijzers en de hoef, daar kan ook weer vochttussen komen zoals met dit weer en dan heb je weer een hogere kans op rotstraal en dat is ook weer zo akelig

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:59

Een paard wat last van z'n hoeven heeft als het vriest, ook op vlakke bodem... Hoe geeft je paard dit aan dan?

Dit lijkt me een zaak voor de hoefsmid... al kan ik me heel moeilijk indenken dat een paard alleen als het vriest last van z'n hoeven heeft, maar goed, ik ben ook zeker niet alwetend. Lachen

Nogmaals mijn vraag: weet je 100% zeker dat het vanuit de hoeven komt?

renske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 13:53

Nee, ik weet niet 100% zeker dat het uit de hoeven komt. Maar afgelopen winter wou ze gewoon nooit lopen behalve naar de wei of uit de wei omdat ze dan de rest volgde. Maar dan kwam ze er meestal rustig achteraan terwijl ze daarvoor vaak bij de voorste kwam aan galoperen.

Ik weet niet meer precies hoe ze dit aangaf, volgens mij door gewoon beetje te staken. Maar omdat ik dit niet goed weet wil ik juist weten wat het is zodat ik dit jaar bij de eerste tekenen er gelijk op kan letten. Mijn hoefsmid had haar vorig jaar vlak ervoor bekapt, dus eerst dachten we dat ze te kort bekapt was. Maar toen ik de hoefsmid daarna kwam en ik zei dit noemde hij volgens mij iets anders maar wat..

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:18

hmm mijn paard heeft vorige winter wel een hoefzweer gehad doordat zijn zolen zo dun/gevoelig of hoe je het wil noemen had, maar denk niet dat je dit bedoelt?

edit: je bedoelt toch niet hoefbevangen? die problemen die jij aangeeft zou ik daarmee associeren iig, maar dat heb je juist sneller in het voorjaar/de zomer dan in de winter

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:25

In de winter kan hoefbevangenheid ook prima voorkomen, zeker als het paard al gevoelig is. Met mooi vriesweer (strak blauwe lucht, zonnetje, temp rond 0 graden) zit er namelijk heel veel fructaan in het gras, en deze stof is de hoofdverantwoordelijke voor het ontstaan voor hoefbevangenheid. In kort gras is dit erger dan in lang, uitgebloeid gras.

Kan je niet je DA opbellen en vragen wat het nu precies was ? Hij/zij houdt zeker een archief bij en dan kan je ook vragen hoe je het dit jaar het beste kan voorkomen.

renske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 13:32

Ik moet van de week toch even mijn hoefsmid bellen en ik denk dat hij het ook wel weet en dan vraag ik het gelijk even aan hem.

Supra_babe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:01

nou ben benieuwd wat dan is....Lachen