wassen zonder water??? HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

faithfull

wassen zonder water??? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 20:52

hallo,

Mijn vriendin en ik hebben zondag een pas de deax voorstelling op 2 manege paarden. 1 Daarvan is een erg smerige tinker.
Hij komt niet op de wei vanwege mok, maar ligt in stal wel altijd lekker in zijn eigen drollen en wordt daar erg geel van.

Maar het is nu te koud om hem te wassen aangezien we geen beschikking hebben tot stromend warm water en geen solarium.

Is er een mannier om hem te wassen zonder dat hij kletsnat wordt????

ik hoor het graag.

Annette
Laatst bijgewerkt door faithfull op 11-12-06 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: wassen zonder water???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:53

Wat je kan doen is water koken in een waterkoker en dat met koud water in een emmer. Je hebt dan geen solarium nodig hoor.

capopjekop

Re: wassen zonder water??? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:45

Ik kreeg als tip iets van green nog iets (geloof remover) van cowboy magic

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:07

Green spot remover van cowboy magic idd. Daar krijg je best veel mestvlekken mee weg, maar niet alles.

Wij hebben zelf stromend warm water gemaakt Haha!
Je neemt een jerrycan (20 liter), op de dop maak je een tuinslang met aan t uiteinde een sproeikop die je dicht kan draaien, en als je de jerrycan dan hoger dan het paard hangt dan kun je zeker 10 minuten wassen Lachen Daar komt genoeg druk op te staan voor een vrij harde straal.

Mijn tink heeft een uitloopstal met een zandbak eraan, en alleen met goed weer kunnen ze dan de wei op. Dat is ideaal, is heb nooit meer last van mestvlekken Haha! De ergste vlekjes gaan er zowiezo weer af door het zand. Van rollen in schoon zand worden ze ook weer witter Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 10:11

Ik zou beginnen met de staart en de benen uitgebreid wassen, gewoon met koud water. Als dat klaar is het lijf en de manen goed insoppen met emmers lauw water en shampoo. Goed schrobben met een borstel en dan snel afspuiten met koud water. Hoofd zou ik met lauw water en een spons doen. Zweetmes erover, zweetdeken erop en droogstappen maar.

Of je neemt het paard even mee naar een locatie waar je wel met warm water kan wassen, dat is nog handiger. Solarium is niet nodig, zweetdeken werkt zeker zo goed.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:57

De onderbenen (tot de knie) en de staart kun je eigenlijk wel zonder problemen doen. Pas alleen wel op met de koude waterstraal over de billen.
Verder kan je, zoals al gezegd, water koken en dat in een emmer met koud water doen. Dan kan je met een borstel met sop de gore plekken wassen en het daarna afspoelen met het warme water. Droog de plekken wel af met een oude handdoek of stro o.i.d.

Doe het wassen niet direct na het rijden, dan komt de kou op de spieren en dat is niet zo goed.

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:59

haha miek je bent weer creatief, is wel een idee ja Lachen ga ik ook eens proberen. dat is het nadeel als je op een wei staat zonder stroom.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:02

Er is ook een australisch product dat ik gebruikte met mijn schimmel, waterless horse shampoo. Toen der tijd kocht ik dat op de beurs in Essen, maar of het inmiddels in nederland is weet ik niet.

Dat was wel heel makkelijk. Erop spuiten, doek erover en klaar !!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:09

ik heb een appaloosa en deze is ook vaal geel en groen maar midden in de winter gaat de koude slang op haar billen hoor Knipoog
ze is het ook wel gewend denk ik ,ik doe het al ruim 2 jaar
die vieze kont en achterbenen en staart moeten toch schoon
en warm water hebben we niet ,maar ze voelt zelf warm hoor na het wassen
en dan idd een warme deken erop en wachten tot ze droog is,of droogwrijven Haha!

maar ze krijgen er niets van hoor Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:17

Idd, warm water in een emmer. Gebruik liefst geen sop, dat moet je er namelijk helemaal goed uitspoelen. Met een emmer warm water en goed schrobben kom je echt al een heel eind. Staart en onderkant benen zijn met koud water te doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:18

protonja schreef:
haha miek je bent weer creatief, is wel een idee ja Lachen ga ik ook eens proberen. dat is het nadeel als je op een wei staat zonder stroom.

Ja dat is echt super fijn Ja
Het is alleen zwaar om 20 liter anderhalve meter de lucht in te krijgen Tong uitsteken
Ik heb nu zo'n sproeikop die je in verschillende standen kan zetten van een harde tot zachte straal en dat werkt heel goed.
Ook fijn voor je eigen handen als je warm water hebt in de winter!
Ach op t pension waar we vroeger stonden was er ook geen warm water, moest ik ook altijd met emmers heet water slepen..

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:24

ik heb vrijdag nog mn paard zn been (met oudere wond en opgedroogd wondvocht) staan wassen. Ik heb bij de schuren alleen koudwater, dus ik met een emmer water en spons en betadine zitten wassen. me handen waren egh koud! toen ben ik toch snel naar binnen gegaan om emmer warm water te pakken om alles goed uit te spoelen. ik heb nog uren met koude handen gelopen Tong uitsteken

faithfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 17:28

heel erg bednakt vor de goede tips allemaal. Ik g snel op zoek naar die wondermiddeltjes!
En stomend water hebben we wel, alleen niet warm Boos! maar ijs koud!

faithfull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 17:57

hmmm, het is wel te bestellen, maar dan duurt het te lang. Werkt houtskool ook op oudere vlekken, en hoe doe je dat dan precies?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:19

Houtskool vind ik niet zo geweldig werken. Wel eens geprobeerd, zowel droog als nat, maar dat helpt niet zo goed.
Je kan misschien zo'n poetsblok proberen, zo'n zwarte puimsteen-achtige blok, dat helpt iets beter, maar de haren breken daar van af dus dat zou ik niet te vaak doen.
Beter is natuurlijk om even te wassen met warm water. Als je geen jerrycan met stromend water wil maken dan kun je altijd nog een jerrycan kokend water meenemen, mengen met koud water en met sponzen aan de slag gaan Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:15

pak gewoon zo'n klein normaal waterflesje!
daar doe ik het altijd mee als het te koud is Ja werkt superzuinig en je paard wordt alleen nat op de vieze plekken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:15

je hebt spray , shine middel wat wel wat doet (voornamelijk zorgen dat als die schoon is en vies word weer makkelijk schoon te maken is )en dan restant met poetsblok

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:17

Ik zou zeggen koop 4 poetsblokken en haal hier mee het meeste weg, daarna heb je een soort spray (droogshampoo) dan krijg je de resten goed weg. Duurt wel een tijdje maar hij is wel goed schoon dan. (spreek uit ervaring Schijnheilig)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:16

Ik heb geen flauw idee waar jullie staan, maar is er niet een andere manege of pensionstal in de buurt ofzo? leg hun uit waarom en vraag of je daar kan wassen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 23:26

ik kreeg zelfs mijn graag groen zwart geel zijnde oorspronkelijk witte anda weer wit met poetsblokken
zou dat eerst eens proberen
staart kan je uitwassen met koudwater
(desnoods staart in emmer weken , emmer vast houdend..)