Hoe omgaan met paard met verlatingsangst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mriinaa

Hoe omgaan met paard met verlatingsangst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 16:29

heey,
mijn verzorgpony's Impuls en Zoë staan altijd samen. Pas geleden zijn we verhuisd, en als ik ga rijden, moet ik altijd ergens anders naar toe.
Nu is het probleem: telkens als ik weg ga, moet Zoë alleen in d'r stal blijven. Als ik weg ga hoor ik haar heel hard hinniken en trappen. Ik ben wel een beetje bang dat ze zich nog een keer bezeert of de hele stal kapot trapt.

Nu is mijn vraag: wat kan ik doen waardoor ze rustiger wordt? Naast hun wei staan nog wel meer paarden, maar ik ben bang dat Zoë dat niet goed genoeg vind, en door de draden heen vliegt als ik weg ben.
Wie helpt mij?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-12-06 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

VeerenAshley

Re: verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:28

Hoi,

Ik denk dat dit een kwestie is van wennen. Zorg dat je de eerste tijd niet te lang weg bent, en bouw dat steeds meer uit. Op een gegeven moment heeft het paardje dat achter blijft wel door dat haar maatje gewoon terug komt. Controleer wel even de stal op scherpe uitsteeksels enzo, zodat ze zich niet makkelijk kan verwonden.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:31

Ik sta met zijn tweeen op stal en dan komt het ook wel eens voor dat 1 van ons weg is. Ze vinden het nooit leuk om alleen achter te blijven maar het went vanzelf een beetje. Ik laat de ander gewoon in de wei met een pluk hooi.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:36

Probeer het zo te regelen dat ze zicht heeft op de andere paarden in de wei. Mijn paard vindt het ook niet prettig, maar als ze zicht heeft op paarden blijft ze rustiger dan dat ze ze niet ziet. Ik geef haar altijd peen in haar voerbak en voldoende hooi, zodat ze afgeleid is. Het blijft vervelend.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:17

friesiszwart

Re: Hoe omgaan met paard met verlatingsangst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:46

Misschien is het op te lossen door je paard dat achter blijft te voeren net voor het moment dat je vertrekt.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:18

Je kunt hem bach bloesems geven, bv Cichorei?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:09

Soms werkt het om wat hooi te geven om voor wat afleiding te zorgen. De radio aan wil ook wel eens helpen.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:25

Ik vrees dat je er weinig aan kan doen. Mijn paard is ook helemaal in paniek als zijn buurvrouw haar stal uit wordt gehaald en hij is pas weer rustig als ze weer op stal staat. Dat gaat nu al een hele tijd zo en het wordt niet minder. Ook eten geven heeft bij mijn paard geen zin. Hij neemt er gewoon de tijd niet voor om te eten, hij staat maar te kijken of ze er al aankomt. Dus tips kan ik je helaas niet geven Verdrietig .

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:18

Nou, dat je niets aan kan doen ben ik niet met je eens. Net zoals alles met paarden moet je het opgave in kleine stukjes opbreken, dan aan elke stukje en beetje tegelijk werken. Consequent en zonder alteveel aandacht voor wat je NIET wil, maar voor wat je WEL wil. Opbouwen dus en niet gelijk een uur alleen en daarna manden niet meer, en dan weer uren alleen.
Ze kunnen het echt wel leren!

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:06

Dat betwijfel ik, en daarbij kan ik moeilijk van de eigenaar van mijn paard zijn buurvrouw verwachten dat ze haar paard de stal niet uithaalt (of maar heel kort). Een mooie theorie maar in de praktijk is dit bijna niet te realiseren.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:09

Kun je het niet voorzichtig opbouwen? Wij hadden in de manege lessen ook 2 paarden die niet zonder elkaar konden, in het begin zorgde de instructrices dat ze altijd samen in de les liepen, maar dat was geen houdbare situatie, toen is het opgebouwd dus eerst 5 minuten van elkaar en toe steeds langer. Nu lopen ze gewoon in verschillende lessen en is er niets meer aan de hand.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:26

Wij hadden hetzelfde probleem en het paard dat achterbleef brak de tent af. Toen hebben we maar een shetje erbij gekocht. Nu hebben we ook nog een gezelschapsshetje voor het shetje erbij, want anders moest ze weer alleen in de paddock staan. Nu hebben we er dus vier.......... Maar ik moet zeggen dat het probleem nu wel is opgelost en ze kunnen het heel goed met z'n vieren vinden.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:45

Glashard negeren en zelf doen alsof het de normaalste zaak is dat je weg loopt. Zelf vooral niet teveel reactie geven. Heb ook een merrie die tot enkele maanden geleden ontzettend slecht op stal kon staan. Ze moest altijd een bekende kunnen zien en dr hoofd buiten de box kunnen steken en dan stond ze met enige tegenzin toch maar te kijken.

Enkele maanden geleden stond ze voor training op een andere stal waar ze gewoon moest staan en geen keuze had. Hier heeft ze op gegeven moment wel in 4 verschillende stallen gestaan in 3 weken. Heb haar steeds genegeerd in haar drukke gedrag en gedram en gewoon gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat ze daar stond en de laatste week op die stal stond ze keurig op stal, zonder te zeuren, wat er ook om haar heen gebeurde. (ok ze wou wel graag de stal uit, maar er werd geen stennis meer geschopt)

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:50

Wij hebben ook een Shetlander die echt keihard staat te hinnikken als ik wegga met Sjors. écht heel vervelend, zeker voor de buren Nagelbijten / Gniffelen .

Maar zoals Bella zegt, gewoon negeren helpt het beste.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:54

onze grote schimmel heeft daar ook last van. Wat we ook geprobeerd hebben, niks helpt. Hij is gewoon zo supersociaal en is pas rustig als alles (het zijn er maar 3) op stal staan. Eten geven helpt niet, hij geeft echt niks om eten. We 'laten" er geen dingen voor maar als hij bv door een blessure stalrust moet houden, zorgen we er wel voor dat er tenminste 1 binnenblijft anders wordt hij zo druk.