Hooi-opslag.. hoe ziet die er uit ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Hooi-opslag.. hoe ziet die er uit ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 13:56

Hoe ziet jullie hooi-opslag eruit ???

Ik ging vandaag de grijpvoorraad aanvullen en merkte op dat de kanten van het hooi waar de lucht bij komt dus 'schimmelig/stoffig' zijn. De kanten van de baal die 'ingesloten' zijn was dus niets mee aan de hand. Ook het binnenste van de balen is goed.
Zou dus een oorzaak kunnen zijn van de dunne mest waar ik nu al een tijdje last van heb (nouja de paarden dan Bloos )

Ik heb nu de balen met een matteklopper er goed van langs gegeven (zijn ze nou helemaal bedonderd Clown )

Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt en de hooiopslag staat nu toch al aardig wat jaren op die manier. Er kan dus geen regen bijkomen, maar is wel heel luchtig. Nu kan hooi natuurlijk vocht uit de lucht halen (osmose), maar dat zou door de luchtstroming dan ook weer moeten opdrogen.

Ervaringen please....

whissie

Re: Hooi-opslag.. hoe ziet die er uit ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:58

ik heb zelfde probleem aan de achterkant en bovenkant van de opgeslagen hooi, dus ik volg even!

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 15:30

Bij ons staan ze overdekt in een dichte schuur, wij hebben nooit problemen gehad met schimmelig hooi, wij zorgen ook dat er nooit teveel in de schuur ligt maar elke keer word ververst.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 15:32

ik heb mijn opslag in een lege stal, waterdicht, maar kan wel wind bij.Maar ik heb geen last van schimmelig of vochtig hooi. ook ik haal regelmatig 'vers'hooi, dus heb niet zo ontzettend veel op voorraad,word regelmatig ververst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 16:16

Ik heb ook niet veel op voorraad, ik kan maar zo'n 50 pakjes kwijt Lachen en gebruik er 9 a 10 in de week.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:13

mm, het zal dan wel vochtigheidsgraad wezen ofzo. Ikzelf had 125 pak in opslag in 1 lege stal, en pas halverwege had ik dat het bovenop wat uitslag had. Nu ik bijna achteraan ben kom ik alle spinnenwebben bij de achterwand tegen.
Ben benieuwd of iemand er nog een verklaring voor heeft, of mogelijkheid, zodat ik dat volgende ronde kan proberen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:22

Ik heb een schuur van pfff... 10 meter * 30 meter (bij schatting). Die is door midden gedeeld, de ene helft gebruik ik, de andere helft is opslag ruimte. Achteraan zijn 2 stallen van 4,5 * ong 5. Daarvoor een ruimte voor mijn tuigage etc. En daarvoor liggen op een platte wagen 3 balen hooi. Aan de linkse helft heb ik op 2 pallets 2 balen stro op elkaar liggen (ik heb grote balen btw.) Dit omdat die helft van de schuur een aarden vloer heeft. Hierdoor liggen mijn balen dus niet op de grond maar op een verhoging. Hierdoor trekt het vocht er niet in en blijft de boel netjes. De rest van het hooi (ik gebruik ongeveer een baal per maand) ligt in de grote schuur op wagens opgeborgen.

Enfin, voor jouw probleem, geen idee eigenlijk. Ik heb afgelopen jaar met kleine balen moeten werken, en dat was allemaal goed hooi, ongeacht waar het op de wagen lag. Ben wel benieuwd of er iemand anders is die het wel weet Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:30

Wij hebben nu de balen hooi aan de zijkant van het huis onder een zeil, en merken ook dat de stukken die de muur aanraken of de grond, altijd stoffig en beschimmeld zijn.
Vandaar dat we binnenkort de hele boel waarschijnlijk naar de zolder verhuizen, die is ehm.. even rekenen 10 bij 5 meter vermoed ik zo?
de bedoeling is dat het hooi gewoon op de houten ondergrond gaat liggen, die direct boven de stallen zijn. ( wel compleet van begin tot eind afgesloten bij de grond, muren en dak)
het hooi gaat waarschijnlijk in een ijzervorm worden opgeslagen, zodat de boel als het op een vochtige plek kapot gaat, er maar een paar balen verloren gaan en niet gelijk een hele zooi.
de zolder is trouwens flink droog, dus hopen dat al het hooi de hele winter goed blijft!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 08:58

Wij hebben boven onze garage nog een loopzolder. Trap naar boven in de garage maar met een luik aan de zijkant van de garage. Hier hebben wij onze hooi opgeslagen. Ligt daar goed droog en ik heb zeer weinig last van schimmel (als er schimmel in de baal zit dan zit dat binnen in de baal en komt het dus van het moment van hooien).
Om de 3-4 dagen gooi ik 2 baaltjes naar beneden die dan voor de stal van mijn Tinker komen te liggen (droog en tegen regen beschut) om direct opgevoerd te worden.

fransie

Woonplaats: Selfkant Wehr (net over de grens bij Sittard in Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:45

heej

Nou de meeste hebben het hooi gewoon op pallets staan en dat staat soms ook gewoon bij een deuropening ofzo die vaak open staat. Misschein niet zo'n goed hooi. ik zou het niet weten

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:55

Gewoon de zolder van de stal. Net nieuw aangelegd. Kan misschien wel beetje wind bij. Maar ik denk eerder dat het te maken heeft met vochtigheid van het hout waar het naast ligt enzo.

Ik heb nergens last van. En het ligt gewoon op zolder, onderen een normaal puntdakje -> /\ Op een mooi hout vloertje. Onder een wind en waterdicht dakje. Zit bepaalde platen tussen de dakpannen en de rest van het hout. Die houden wind en water ed. tegen. Zo blijft het hout dat je aan de binnenkant ziet, gewoon goed. Lachen