Afzetten weide , Goede oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NewGirl_BQ

Afzetten weide , Goede oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 17:14

Hej,

Dit jaar is het het eerste jaar dat m'n paard ergens anders op een wei staat,
die wei ligt op een veld met allemaal nog weides, ik had al gehoord dat je het normaal niet haald in de winter omdat het overal altijd supernat staat.
Nu , onze wei is nog de droogste van al die weides , maar vanvoor is de wei al helemaal kapot gelopen en op zij ook.Tis net een modderbad...Ze heeft een stal waar ze in kan wanneer ze wilt dus daar staat ze "droog".

Maar in het midden van de wei ligt het ook erg nat . M'n tante kwam vanmiddag achter me om naar de les te gaan en ze heeft zelf ook paarden + ervaring met weides enzo..
En toen zei ze , dat ik het best misschien een stukje van de wei moest gaan afzetten omdat anders heel de wei zou kapot gelopen worden en dan zouden we volgend jaar geen gras meer hebben.

Als ik een stuk afzet dan maak ik wel dat ze nog in haar stal kan en dat ze toch nog voldoene ruimte heeft .Dan gaat er alleen maar een klein stukje van de wei kapot zijn en niet heel de wei en hebben we volgend jaar terug gras.

Ik weet niet of dit een goede oplossing zou zijn want ik heb daar zelf geen ervaring mee...

Maar wat doen jullie als je zo'n probleem zou hebben? Ik wil natuurlijk niet dat m'n paard mok gaat krijgen ...

Wat zou de beste oplossing zijn, zodat we volgend jaar wel nog gras hebben ?

Graag reacties !

Marigold

Re: Afzetten weide , Goede oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:18

stuk afzetten kan best, misschien dat je haar dan een paar uur per dag kan laten grazen, en verder in het afgezette stukje laat?
weet niet hoe groot het totaal is?
maar wordt dan het afgezette stuk niet een modderpoel waardoor je paard alsnog steeds natte voeten heeft?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:21

hoe kleiner het stuk hoe sneller ze het stuk lopen.
denk niet dat het de oplossing is. maar met uitproberen kom je het aan de weet.
gr

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:25

nou ik heb een vrij grote wei en 3 paarden en ik heb het in de zomer ook in stukken op gedeeld.zo kan het gras op sommige plaatsen ff rusten als dat nodig is.en nu heb ik een vrij groot stuk dat ze inderdaad helemaal kapot hebben gelopen.dat word in het voorjaar opnieuw ingezaaid.ik laat ze echt niet de hele wei kapot lopen.heb ik in de zomer niks meer.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:33

ik had nietzo'n groot stuk land, met 1 kleine pony erop.
Ik had voor in de winter het hoogst liggende stuk genomen en daarop de schuilstal gebouwd.
De rest van de wei deelde ik nog in drie stukken met overal poortjes zodat ik die open kon zetten en zo de stukken verbinden, of gewoon een loopgang maken van de ene naar de andere wei.
Hij stond dan standaard in de winterwei tijdens de winter, en af en toe zette ik een poortje open naar een andere wei zodat hij daar kon grazen. Verder kreeg hij dus gewoon lekker hooi en biks. De winterwei werd volledig vertrapt maar omdat het hoog lag was het niet zo nat, alleen erg kaal.
In de zomer wou hier ook erg slecht gras groeien. De andere drie weides daarentegen had ik hierdoor helemaal vol met gras in de zomer en dan liet ik de hele zomer lang de winterwei zoveel mogelijk ongebruikt om weer aan te sterken voor de volgende winter. Dit zou ik zelf wel doen.
Tegen mok kun je dan regelmatig de kootholtes van je paard goed afdrogen, evt. wassen met betadine en dan invetten zodat er geen vocht bij kan komen.
Mijn paarden hebben nog nooit mok gehad en lopen allemaal swinters buiten, en dus ook wel in stukken modder. Succes!
Groetjes anika

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 17:39

Daar dacht ik ook aan, als ik een stuk afzet , dan wordt dat ook alleen maar een modderpoel en is er meer kans dat ze mok krijgt of dergelijke...

@ kelly0708: onze wei is denk ik nu 50meter op 20meter , daar achter ligt er nog eens zo'n stuk maar dat is nog maar opnieuw gezaaid voor dan in de zomer.Maar we zouden dat stuk in de zomer laten afmaaien zodat de wortel sterker wordt.
En we zouden haar dan op het stuk laten lopen waar ze nu op loopt, alleen als ze de hele wei kapot loopt , hebben we in de zomer niets van gras meer ...

@annie: da's ook wel een oplossing , alleen denkik dat het nu te laat is om nog de weide in te verdelen want ten eerste is het geen weer om daar palen en draad te slaan en ten tweede is het grootste stuk van de wei (vooral vanvoor dan) al kapot gelopen. Maar dat weten we nu dus voor volgend jaar Tong uitsteken

Dus nu zoek ik naar een oplossing . Ik zou ook kunnen voorstellen aan m'n ouders om haar voor de natste maanden in de manege te zetten op stal , maar denk dat ze dan alleen maar gaat flippen van de hele dag in de stal te staan... ( ja oke ik rij wel Clown , maar ze is gewend van dag en nacht buiten te staan en daar heeft ze haar beweging)

Als iemand nog een oplossing weet, zet dan hier eventjes een berichtje Lachen

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:37

Alison schreef:
Daar dacht ik ook aan, als ik een stuk afzet , dan wordt dat ook alleen maar een modderpoel en is er meer kans dat ze mok krijgt of dergelijke...

Van hele tijd in modder te lopen kunnen ze ook rotstraal krijgen, en natte voeten bij een paard zijn niet gezond..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:46

wij hebben het probleem ook. ons land is erg nat... nu hebben we één stuk gegeven, en daar is niks meer van over dan een dikke blubber. we proberen het zoveel mogelijk af te wisselen zodat de hoeven ook rust krijgen. verder hebben we de rijbak erbij gegeven, die is een stuk droger, en daar kunnen ze ook droog liggen. helaas voor de paarden voeren wij het kuil in het stukje wei, om te voorkomen dat er door de hele bak kuil komt te liggen. binnenkort krijgen we er twee stukjes beter land bij... het is nu even niet anders voor ons.

edit: ik hou de hoeven nu ook extra in de gaten, want mijn paard heeft soms lichte rotstraal. gelukkig is het stukje wei en de bak aardig schoon van mest, en lijkt de modder zijn hoeven tot dusver eerder goed te doen dan slecht.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:09

Kun je niet een klein platje maken van tegels voor de stal waar je paard droog op kan staan?
Ik zou een stukje afzetten van de wei. Modder is wel niet zo goed voor de hoeven, maar altijd beter voor je paard dan opgesloten zijn in een stal of de rest van het jaar in een wei zonder gras. En het krijgen van mok heeft ook te maken met de weerstand van je paard: als hij goed gezond is, krijgt hij niet zo maar mok.

Ikzelf zet trouwens pas een stukje af voor mijn pony op het moment dat de wei bemest wordt en het gras weer gaat groeien (eind februari). Dan kan mijn pony lekker de hele winter in de wei lopen, en hoeft ze maar een paar weken op een klein stukje te staan. En het gras dat in de winter kapot is gelopen, groeit toch weer mooi aan. Maar misschien dat dit ook afhangt van de bodem (ik zit op zand)?

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 19:04

We hebben gisteren een stukje van de wei afgezet , en we zijn van plan om idd in haar stal tegels of matten te leggen zodat het daar toch droog is .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:14

Hmm het is jammer dat het land tenmidden van weilanden ligt, anders zou ik het laten draineren. Kun je niet een stuk afzetten en dan draineren, zand erop gooien en een paddock creeeren?