Dierenmishandeling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 20:52

Nou bij mij hier in het dorp staan paarden een stuk of 4 geloof ik en die zijn allemaal heel mager. Ze staan meestal mijn zijn vieren op een modderig stukje grond van 5 bij 5 meter schat ik. Er staan een soort van stalletje maar ik weet zeker dat daar geen stro of zaagsel in ligt, dit heb ik namelijk gezien, daarbinnen is het wel niet modderig. dit zijn 4 stalletjes waarin ze hoogstens kunnen staan. liggen kunnen ze dus alleen maar ín de modder buiten. er is wel een grotere wei waar ik ze af en toe in zie staan en daarin is wel voldoende gras.

En nu vraag ik me af wat ik hier van moet denken. Moet ik hier denken aan dierenmishandeling? En wat kan ik dan het beste doen? Misschien naar die eigenaar toe stappen om te vragen hoe het precies zit? En of ze bijgevoerd worden? (want ik weet niet of ze bijgevoerd worden ofzo) maar als het zo is zo als ik omschrijf vind ik persoonlijk dat de eigenaar hier wat aan moet veranderen (als ze dus niet bijgevoerd worden) en in die modder staan lijkt mij ook niet erg goed voor de hoeven. Nou hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Hoop dat ik het hier juist geplaatst heb.

eejlienu

Re: Dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:55

tja, ik weet niet. misschien kun je de eigenaar vinden en er eens mee praten. (dat advies heb ik ook gekregen)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 20:59

de paarden staan bij de eigenaar aan huis, dus die eigenaar woont daar dus bij.

o0onadiao0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:01

even heen gaan, heel vriendelijk vragen wat de bedoeling is van de situatie.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:08

ik zou er zelf niet op afstappen, waarschijnlijk wimpelen ze je af of vragen ze waar je je mee bemoeid. Ik zou de dierenbescherming even bellen en vragen of die langs gaan. Als de paarden nu goed doorvoed waren en ze staan tijdelijk even met z'n 4tjes op een ruimte van 5 x 5 m dan zou je nog kunnen bedenken dat het land te nat is nu. Maar als ik dit verhaal zo lees dan kan het stukken beter voor die beestjes.

Ik zou even bellen, ik weet dan zeker dat de situatie verbeterd voor die beestjes en dat ze door de dierenbescherming in de gaten worden gehouden ( dat hoop ik dan maar). Laat je even weten hoe dit afloopt ?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 21:12

maar ik hoor ook verhalen dat de dierenbescherming langs komt de beesten in beslag nemen terwijl deze gewoon een ziekte hebben waardoor dat ze wat mager zijn ofzo. en het land is al uhm zolang als ik me kan herrineren een modderpoel! en ook 's zomers en 's winters wordt dat erger.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 21:26

ik zit er zelf ook aan te denken om te vragen of ze bijgevoerd worden en waarom dat ze zo mager zijn, en of ze niet iets aan die modderpoel kunnen doen, is dat volgens jullie slim om dat zo te vragen?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:04

Tja, bij ons is de paddock ook een modderpoel en ze mogen nu ook niet elke dag op het goede land staan, ligt er denk ik ook aan of ze de gehele dag er in staan ja of nee.
Kom je verder altijd op het zelfde tijdstip erlangs, het kan zijn dat ze juist op andere tijden worden gevoerd en ergens anders staan als jij niet langs komt?
Als je bijv. 's ochtends vroeg en 's middags pas weer langs komt is er grote kans dat ze in tussen tijd ergens anders staan, als ik jou was zou ik daar maar eerst zeker van zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 11:13

meestal fiets ik er 's zaterdags langs, maar ook wel eens op andere dagen, en vaak op een tijd waar bij ik zou zeggen dan zet je je paarden toch in het gras, en die zie ik toch vaak alleen echt in de modder staan. maar ze zijn ook nog eens mager, ik kan hun ribben van 10 meter afstand gewoon tellen.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:19

ik zou naar de mensen gaan als ze je afwimpelen de dierenbescherming bellen....

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:26

ik zou niet de dierenbescherming bellen daar krijg je alleen maar trammelant mee.
je weet niet wat de reden is dat de paarden er zo bijstaan.
bij ons in de buurt stond ook een haflinger op een modderpoel die pony werd van de kleinste hap al hoefbevangen en op de weide stond ze dan ook zelden. en tja zand met een beetje regen word al gauw modder.

hoe oud schat je de paarden ongeveer? jaarlingen zijn ook meestal erg rank en bejaarden zijn soms ook niet dikker te krijgen. ik zou het eerst vriendelijk even informeren. en niet overkomen of je alles beter weet dan denken de mensen ook gauw de deur dicht gooien. maar gewoon netjes vragen wat de oorzaak er van is.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:19

hmm moeilijk hoor, naast mij staan 5 veulens die juist van de moeder weg zijn, en het enigste dat ze hebben is een wei met kort gras, vind ik ook nt kunnen...
miss idd er naar toe gaan. alleen bij ons is het ook wel heel erg modderig, maar ze kan altijd op plakier staan.
Gewoon even vragen dus Knipoog

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:19

Ik heb in een soortgelijke situatie wel gelijk de dierenbescherming gebeld. Die nemen de paarden echt niet gelijk in beslag, hoor. Zij gaan gewoon kijken en praten.
Als je nu eerst zelf gaat en daarna alsnog de dierenbescherming zou bellen, krijg je juist trammelant, dan weten ze gelijk dat jij gebeld hebt.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:54

Pff.. moeilijk

Als ze er allemaal écht slecht uitzien. Dan zou ik zeker de dierenbescherming bellen!

Maar inderdaad .. als jij er eerst heen gaat, en daarna de dierenbescherming belt, weten ze dat jij hebt gebeld, en dus krijg jij problemen ermee!

Gewoon even de dierenbescherming bellen voor informatie en anders even vragen of ze een kijkje willen nemen. Als er verder niks aan de hand is, dan nemen ze ze écht niet in beslag.

Succes ermee!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:55

Jeetje, wat een schijterij, als je hun ribben kan tellen van 10 m afstand, van alle paarden, natuurlijk kom je dan in actie. BEL DE DIERENBESCHERMING ! Bel desnoods anoniem, als er maar iets gedaan wordt. Je hebt al een topic gemaakt hierover nu nog de volgende stap. Succes

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:14

MD --> VSW

unner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:46

Ik zou eens met de eigenaar gaan praten (als je erachter kunt komen wie het is). Als er dan nóg niets aan gedaan wordt, foto´s maken en dierenbescherming bellen. Die kijken dan zelf wel of het erg genoeg is (helaas is het meestal niet erg genoeg en moet er eerst 1 dood in de wei liggen voor ze iets doen, maar ja.... Huilen )
Succes! Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:53

De dierenbescherming mag niets doen zolang er geen wetten overtreden worden dus bellen heeft niet zo veel zin denk ik.
Ik zou gewoon eens een babbeltje maken met de eigenaren, op een vriendelijke manier, uitleggen dat je je gewoon wat zorgen maakte over de paarden. Wie weet zijn het mensen die bijv. zieke paarden opvangen en opknappen oid. Dan kun je er echt niet mee lachen als je om de haverklap de DB aan de deur hebt wegens 'verwaarlozing'.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:22

nee DB mag niet zoveel doen, maar komt wel langs om te kijken en de eigenaar advies te geven, misschien is dat nou net even nodig, dat hij het zelf niet ziet dat het anders zou moeten?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:33

ik vind paarden in de blub niet erg. dat ze mager zijn wel wat erger. maar als jij zegt dat je er alleen op zaterdag langs fietst en verder soms nog een andere dag... dan denk ik eerlijk gezegd: dan kan t ook heel goed toeval zijn. ik zou zelf niet langs gaan. je werkt jezelf in de nesten. de db kan altijd eerst zelf eens kijken en het evt in de gate houden.

ik weet wel dat mensen te snel de dierenbescherming bellen. ze zijn bij mij ook vaak geweest terwijl het een jong beestje was die net ziek was geweest en waar gewoon de da bij was geweest en dat gewoon medicatie kreeg om aan te sterken...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:42

Ik zou het gewoon aan die mensen zelf vragen.
De dierenbescherming heeft nu eenmaal niet echt verstand van paarden zeg maar.
En eerlijk gezegd zie ik liever een paar paarden in een groep in een modderpoel dan paarden die alleen op stal staan en er een uurtje per dag uit mogen om te gaan rijden...

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 18:46

ikenindi schreef:
ik vind paarden in de blub niet erg. dat ze mager zijn wel wat erger. maar als jij zegt dat je er alleen op zaterdag langs fietst en verder soms nog een andere dag... dan denk ik eerlijk gezegd: dan kan t ook heel goed toeval zijn. ik zou zelf niet langs gaan. je werkt jezelf in de nesten. de db kan altijd eerst zelf eens kijken en het evt in de gate houden.

ik weet wel dat mensen te snel de dierenbescherming bellen. ze zijn bij mij ook vaak geweest terwijl het een jong beestje was die net ziek was geweest en waar gewoon de da bij was geweest en dat gewoon medicatie kreeg om aan te sterken...

idd dat vind ik ook. veel mensen gaan van het ergste uit terwijl het soms eigenlijk helemaal niks is.

bij kennissen ook, er hadden mensen geklaagd dat er een paard (jaarling) veelste mager was. beestje zat volop in de groei dus logisch dat die niet een van de diksten zijn en het kreeg volop te eten, dus tjah sommige mensen die denken niet verder dan hun neus lang is.

(ik ben dan ook wel overdreven nuchter hoor)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 20:40

Ik ben vanmiddag weer daar langs gefietst en heb eens wat beter gekeken. het zijn 3 weidens die aan elkaar liggen 1 weide is 2 bij 2 meter (ongeveer) en daarin staan 2 paarden en daarin zitten 2 stalletjes. daarnaast ligt een weitje en deze is 2 bij 3 hierin ook 2 kleine stalletjes en hierhin staan ook 2 paarden. daarnaast licht een weitje wat ik gok op 3 bij 3 meter hierin liggen ook 2 stallen en iets groter dan die andere, hierin staan 3 pony's (shetlander maat) en 1 ezel. En iedereen met een beetje gezond verstand van paarden weet toch dat je een ezel nooit bij een paard/pony moet zetten?

Vanmiddag stonden die 4 paarden apart in een wei en die 3 pony's en die ezel stonden ook samen in een wei. Ik vind met name die paarden aan de magere kant en 1tje nog wat magerder dan de andere.

Maar ik denk dat het mogelijk misschien ook onnozelheid zou kunnen zijn. dat ze niet weten hoeveel hun paarden te eten moeten hebben. toen ik namelijk mijn haflinger kocht was ze ook te mager maar dat kwam omdat de eigenaren niet wisten hoeveel ze haar te eten geven moesten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 09:06

Misschien staan zij daar wel met een speciale reden (snel hoefbevangen oid). En kunnen zij op dit korte stukje wel naar buiten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 09:34

[quote="Maartje1990"]
En iedereen met een beetje gezond verstand van paarden weet toch dat je een ezel nooit bij een paard/pony moet zetten?
quote]

volgens mij is dat achterhaald. dat komt omdat ze elkaars wormen over kunnen nemen. maar door goed ontwormen kan er niets kwaad. mijn opa heeft ook 4 ezels en 3 shetjes. staan dan wel niet bij elkaar in de wei, maar met omweiden heb je hetzelfde risico. deze zijn toch allemaal gezond. voor je gaat zeggen dat mijn opa ook geen gezond verstand heeft en niet goed is voor zijn dieren.

volgens mij ben je iets te veel aan t denken op de penny manier zoals dat hier wordt genoemd. verdiep je eerst eens in dingen voor je zomaar iets roept...