Hout eten, carboleum erop smeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

binkiehorse

Hout eten, carboleum erop smeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 19:50

Mijn paard staat in een houten stal. Hij eet van het hout en gaat daardoor aan de diaree. Hij vindt het blijkbaar lekker want hij blijft maar eten. Doordat hij zoveel aan de diaree is, wordt hij natuurlijk ook dunner. Ik denk dat het niet uit verveling is omdat er nog een paard bij staat (die het trouwens zeker niet doet) en er hangen ook dingen zoals een liksteen. Het is een inloopstal, maar hij eet ook aan de buitenkant van de stal.
Ik heb gehoord dat als je carboleum op het hout smeert, dat ze er dan vanaf blijven. Ik wil graag weten of er paarden zijn die er wel van eten, omdat het vrij giftig is. Ik wil graag jullie mening over carboleum op het hout smeren. En anders nog andere opties.
Alvast bedankt!

Paintless

Re: Hout eten, carboleum erop smeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:03

ik zou er cribbox op smeren. vooral op hout werkt dat heel goed omdat het er lekker in trekt. toen ik het er op smeerde kreeg ik per ongeluk een beetje in mijn mond en dat geeft een heel onprettig gevoel. dat is iig niet giftig dus zou ik eerst dat proberen. is gewoon in elke ruiterzaak te krijgen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:07

Haal bij de gamma van die ijzeren afwerklatten,en timmer die op de randen van de stal.
Dan eten ze er niet meer van.
Makkelijk,en staat ook nog mooi.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:09

Ik had vroeger een paddock die met hout was afgezet..
Ik heb er toen carboleum opgesmeerd en dat werkte perfect.
cribox is niet echt een optie als het buiten is en een afwerklatten zijn een beetje duur als het om 2 x 50 meter gaat...

Als je carboleum gebruikt moet je je paarden er pas weer inzetten als het helemaal droog is zodat er geen dampen meer afkomen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:06

2 x 50 meter afwerklatten is idd. een dure grap,maar voor in een stal is het prima te doen. Knipoog

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:19

Daar heb jij weer gelijk in Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:20

sambal werkt vaak erg snel.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:22

Smeer een beetje sambal op het hek en TADAAA het paard is het afgeleerd.. Nou ja, de mijne dan Clown

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:25

haha totdat de sambal gaat bederven...vreten ze het weer net zo snel op ( als het niet sneller is) Cribbox werkt bij mij hardstikke goed. Hij leerde het wel, dat het hout, rubber, ijzer en noem maar op, niet was om zijn tanden in te zetten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:22

Citaat:
Ik wil graag weten of er paarden zijn die er wel van eten, omdat het vrij giftig is.

Giftig...dat zegt mij al genoeg.

Toen ik mijn paard nog huurde smeerde ze eens zijn hele stal(stand) vol carboleum omdat ie een raampje eruit had geduwd. Toen ik die stand in liep ging ik zowat van mijn stokkie.
Heb daarna nog ruzie gehad omdat ik het allemaal weghaalde.

Ik heb dus een hekel aan Carbo.....m.

Koop gewoon iets in de ruiterzaak dat niet giftig is of besteed meer geld aan de afwerking van je box.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:21

Bij ons hebben ze het ook gedaan binnen een nacht de hele wand weg van de schuilstal, we hadden het eerst ingesmeerd met cribbox maar naar een week ofzo begonnen ze weer. We hebben er nu gewoon verlopen olie van een auto opgesmeerd, trekt er gelijk in en ze vreten er niet meer aan. En is goedkoop en goed voor het hout Haha!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 00:17

vraag je eerst af waarom je paard hout eet
paarden met een te zure maag gaan vaak hout eten, kijk dus naar zijn voeding
heeft hij ook genoeg hooi om te eten ?

simpele oplossing is met plastic zak wat verse drollen pakken en die over het hout smeren
zie je weinig van maar paarden eten maanden niet meer aan dat hout
nog beter is urine maar dat is wat lastiger

ik heb ook zo'n hout-eter en ik geef hem bewust een stuk hout zodat hij van de rest afblijft
hij krijgt er gelukkig geen diaree van

wat me nog even bij het kip en het ei verhaal brengt
heeft hij diaree en eet hij daarom hout of eet hij hout en krijgt daarom diaree?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:08

Mijn shetlander vond het altijd leuk om aan de plastic voerbak van zijn vriendin de vreten...
En zelfs cribox vond ie lekker.....
enige oplossing was de bak eruit te halen...

ik heb een bijzonder dier denk ik :/

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:40

wilg takken ophangen hielp bij mij!
is beter voor ze en vinden het erg interessant

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:42

je paard buiten zetten, dat mis ik nog als oplossing hier. Ze gaan knagen uit frustratie het is een 'stalondeugd' in dezelfde categorie als luchtzuigen, het is gewoon kribbebijten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:44

carboleum is giftig. Zet je paard zoveel mogelijk buiten. Bekleed de plek met rubber om de tanden te sparen en geef je paard rond de klok hooi.

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:50

Op onze boxen zit een ijzeren afwerk lat, maar mijn paard knaagt gewoon vrolijk daar onder verder Bloos maar het zijn kleine stukjes dus het is nog te overzien Haha! (hij zit altijd met zijn bovenste deur grendel te spelen open en dicht te doen)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 10:38

Citaat:
je paard buiten zetten, dat mis ik nog als oplossing hier. Ze gaan knagen uit frustratie het is een 'stalondeugd' in dezelfde categorie als luchtzuigen, het is gewoon kribbebijten.

Bij mij staat er eentje: altijd buiten, loopstal...24 uur per dag hooi en zo nu en dan wortels.
Vind toch nog de houten wanden van de boxen erg lekker.

We hebben gister een liksteen opgehangen eens kijken wat er nu gaat gebeuren.
Paarden kunnen wel degelijk wat te kort komen waardoor ze aan hout gaan eten.

Laten we suplementen als Carboleum en MOTOROLIE!!!!(welke idioot dat verzint) dan maar in d ekast laten.

binkiehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 19:57

Het paard eet hout en krijgt daar diaree van. Buiten staat ze al. Het is een inloopstal, de deur staat altijd open, dus ze komt altijd buiten. Ze vindt het hout gewoon lekker. Likstenen eet ze zo snel mogelijk op. Trouwens, wilgetakken hebben dan toch dezelfde werking als hout. Als ik die in de stal zou leggen, zou ze dan toch ook aan de diaree raken?

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:15

Ook een smerige tip van mij. Hertshoornolie. Stinkt verschrikkelijk en smaakt nog smeriger!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:26

Als ik jou was zou ik het toch proberen met wilgentakken (liefst vers) aangezien de bast van wilg een pijnstillende werking heeft. Mijn paardje eet ook alles wat los en vast zit maar als ik er wilgen takken in leg eet ze er alleen de bast van op en laat de rest van mijn spullen heel. Bovendien kunnen ze met zo'n stevige stok nog leuk spelen ook.

Groetjes ingrid

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:38

Arabesk schreef:

Mijn paardje staat buiten in een wei en knaagt er al de wei palen door. Boven en onder het stroom draad. Heeft genoeg hooi in de wei om te eten. Staat wel alleen maar er zijn 30 buurpaarden waar hij mee kan rennen en neuzen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:11

@Arabesk: ze heeft het over een inloopstal dus neem aan dat het paard al buiten staat.

Het eerste wat bij mij opkomt is: krijgt dit paard wel genoeg ruwvoer (hooi)?

verder hebben die van mij ook weleens zo'n periode gehad, na een behandeling met cribox was het over. Dat spul is watervast en kan dus buiten gebruikt worden.

Dat het een chemisch goedje is vind ik ook niet fijn, maar een opgegeten stal en een ziek paard is ook niks.

Bij ons waren ze ook aan het hek begonnen en daar heeft mijn vader nu een stukje dubbeltjesgaas overheen gezet, nu blijven ze daar ook vanaf. Misschien is dat nog een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:14

Carboleum bestaat toch niet meer, of heb ik dat mis?

Cribox werkt goed.
Dat heb ik van de zomer ook op de schuilstal gesmeerd.
aan de buitenkant na regen wel regelmatig herhalen.

--> VSW

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:17

Carboleum mag idd niet meer verkocht worden, Carbolineum is wel te krijgen, en dan heb je ook nog Ecolineum op waterbasis. Maar dat laatste ruikt heel anders.