welke omheining?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarosxx

welke omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 09:57

We moeten aan een nieuwe omheining voor om de wei. Persoonlijk vind ik hout het mooiste maar mijn vriend vindt een omheining van gaashekwerk de beste optie omdat deze minder inbraak gevoelig is en onderhouds vrij en de hond kan dan niet zo gauw de weg op.
Ik ben een beetje aan het zoeken geweest op internet en rond gekeken bij ons in de omgeving en gecreosorteerd (naaldboom)hout zou erg sterk zijn en de paarden vinden het niet lekker en ik denk als het goed is afgezet met schriklint dat ze er ook niet zou gauw aan zullen komen. Het ziet er gewoon mooier uit.
Wat zijn jullie ervaringen met een omheining zoals heras of soortgelijke merken? Wat zouden jullie kiezen?

Lame

Re: welke omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:00

Omheining van het weiland of van je erf?

Ik vind van het weiland hout mooier...Er komt ook hopelijk hout om heen en anders bruin lint.. Erf doen wij in verband met onze dochter en honden, van dat groene maasgaas tegen de heg aan.. zo zie je er denk ik het minste van en werkt het toch.. Op de oprit komt een landhek.. waar ik dan ook weer gaas tegen aan doe.. voor Lieze en de honden..

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 10:13

Lame schreef:
Omheining van het weiland of van je erf?

Ik vind van het weiland hout mooier...Er komt ook hopelijk hout om heen en anders bruin lint.. Erf doen wij in verband met onze dochter en honden, van dat groene maasgaas tegen de heg aan.. zo zie je er denk ik het minste van en werkt het toch.. Op de oprit komt een landhek.. waar ik dan ook weer gaas tegen aan doe.. voor Lieze en de honden..

Ik bedoel de omheining voor het weiland. Het is ook veel mooier in een landelijke omgeving *LOL* Mijn vriend wil een goede reden waarom hout beter zou zijn dan gaashekwerk.
Ook heb ik de kunststof omheining van equisafe gezien met schrikdraad erin verwerkt. Heel mooi bedacht maar vindt het persoonlijk niet echt bij ons huis passen. Beoband is ook niet wat we zoeken. Het gaat dus echt om hout of gaashekwerk.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:19

Dan zou ik hout kiezen met een bruin stroomdraadje ervoor langs. Tegen herashekwerk kan een paardenkont ook gaan schuren en ik denk dat dat dan zo omgaat. Verder ben ik met gaas ook bang dat een paard erin vast komt te zitten.
Ik heb zelf bruin lint van 40 mm breed en een oranje strookje erdoor heen. Vast gezet op ronde geteerde palen, zodat ze er niet aan gaan vreten. Staat ook heel netjes.
Bevalt heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:25

Wij hebben zelf een gazen hekwerk.
http://home.hetnet.nl/~marco-marcia/hui ... hoto12.jpg
Met daarvoor een lintje. Dan schuren ze niet.
Een gazenhekwerk duwen ze niet om, maar het is natuurlijk geen gezicht als het gaas niet meer mooi strak zit, maar er allemaal bollingen in zitten van het duwen.

Er zitten ook weidepoorten in die altijd op slot zijn.

Er is idd geen onderhoud en wij hebben het gedaan om de honden op het erf te houden.

Verder staat hier erg veel wind.
We zouden om de 5 jaar het lint moeten vervangen willen we er goed stroom op houden.
Mocht het nu eens een beetje stroomverlies geven, of om wat voor reden de draad eens knappen, staan de paarden tenminste niet meteen op de weg Lachen

Verder vind ik hout ook erg mooi Ja
Maar wij wilde ook perse wat dat de honden niet dood gereden worden

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:27

Je zou ook een afrastering van vlechtwerk kunnen maken, met aan de binnenkant, dus uit het zicht 1 of 2 stroomdraden. In een oude landleven stond er een heel stuk over in. Als je wilt zal ik eens op zoek gaan en dan scannen?

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 13:22

fjordnina schreef:
Je zou ook een afrastering van vlechtwerk kunnen maken, met aan de binnenkant, dus uit het zicht 1 of 2 stroomdraden. In een oude landleven stond er een heel stuk over in. Als je wilt zal ik eens op zoek gaan en dan scannen?

Alle ideeen zijn welkom!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:23

Goed ik zal gaan zoeken, maar kan niet beloven dat ik het vind Clown

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 14:08

Ik ben ook bang dat de paarden vast in het hek zou kunnen komen te zitten of met hun staart er in blijven hangen. Een poos terug is een van de van de paarden een houten afrastering in gejaagd door de ander en had ze een flinke wond in haar been doordat een plank door midden was gebroken en de punt in haar been was geschoten. Gelukkig is het wel weer goed gekomen. Maar stel dat zoiets zou gebeuren met een gaashekwerk. Ik denk wel dat die niet zo maar om gaat hoor want deze zijn heel sterk en degelijk. Runningkawa: jij hebt het hekwerk welke ik bedoel.
Ik wil met een goed gevoel van huis kunnen gaan en dat ze veilig in de wei staan. Hmm ik denk dat het gaashekwerk eigenlijk meer voordelen heeft dan hout Rolleyes maar ik vind een houten omheining zo mooi Haha! .

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 14:10

fjordnina schreef:
Goed ik zal gaan zoeken, maar kan niet beloven dat ik het vind Clown

Als het niet te veel werk voor je is hoor.....maar ik ben wel heel erg benieuwd wat je hebt gezien.

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:23

Ik zou het gaas zeker uitsluiten bij de paarden.
Als ze er in hangen heb je toch een probleem
Plus ze kunnen zich er toch goed aan openhalen.
Er hoeft maat 1 klein haakje aan te zitten, dan kan je er meestal wel op wachten. Knipoog
Mooie houten omheining is wel goe en idd met schrikdraad omlegd zodat ze het niet kapot kunnen eten.
Paarden zijn gek op hout Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:47

Hoe kunnen ze er in komen als je er nog draad voor hebt staan?
(en openhalen kan al helemaal niet dan)
Ja, als ze er in gejaagt worden, anders niet.
En dat kan met hout ook verkeerd aflopen.
Dat kan gewoon met elke afrastering verkeerd aflopen.

Bij ons heeft er dit jaar bij het lage hekwerk (is maar 1 meter hoog) wat rondom het huis staat, een jaarling hengst in gezeten.
Die waren steeds aan het vechten om rangorde.
Maar welke van de 3 het is geweest weet ik niet, want geen 1 paard had wat.
Ik weet dat het anders kon zijn, maar dat kan met alles verkeerd gaan.

Kennis van mij heeft dit al veel jaren voor de merrie met veulen wei en daar is nog niets blijven hangen.
Ook geen staarten (wat anders ook over de stroomdraad kan en dat gebeurd toch ook nooit?)

Wij hebben dit juist geplaatst zodat ik rustig weg kan van huis.
Maar goed, dat kan met hout ook, maar dan moet ik wel mijn honden op sluiten, nu niet Lachen

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 17:55

Ik denk dat Runningkawa gelijk heeft. Met hout kan het ook fout gaan, net als een van onze paarden die in de houten omheining (met schriklint) is beland. Hout kan breken als er veel kracht op komt. En beide omheiningen moeten goed zijn voorzien van schriklint, dan komen ze er echt niet aan.
Volgende week komt er iemand bij ons kijken en vertellen wat de mogelijkheden zijn van zo'n gaashekwerk. Al hoop dat het toch nog hout gaat worden Knipoog
Laatst bijgewerkt door sarosxx op 07-12-06 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:57

Een kennis van me had zijn paard laten vrijspringen in een mooie houten afgezette bak.
Het paard trekt teveel naar rechts en knalt op de houten omheining.
Helaas brak er wel wat, maar niet het hout....

Daarmee wil ik zeggen, pech kun je altijd hebben.
Zolang je geen prikkeldraad neemt, of gaas met grote mazen (schapengaas) denk ik dat je meer dan genoeg hebt gedaan aan veiligheid. De rest is het lot.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:00

Zelf vind ik zo'n Heras hekwerk erg mooi. Strak, onderhoudsvrij en oerstevig. Helaas ook erg duur...
Zelf hebben we palen met gaas en erboven een plank. Ook hebben we er schrikdraad onder en boven langs (dan kunnen de paarden niet met hun hoeven in het gaas) Niet echt heel mooi, maar doeltreffend, veilig en voordelig.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:12

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:16

runningkawa schreef:
Wij hebben zelf een gazen hekwerk.
http://home.hetnet.nl/~marco-marcia/hui ... hoto12.jpg
Met daarvoor een lintje. Dan schuren ze niet.
Een gazenhekwerk duwen ze niet om, maar het is natuurlijk geen gezicht als het gaas niet meer mooi strak zit, maar er allemaal bollingen in zitten van het duwen.

Er zitten ook weidepoorten in die altijd op slot zijn.

Er is idd geen onderhoud en wij hebben het gedaan om de honden op het erf te houden.

Verder staat hier erg veel wind.
We zouden om de 5 jaar het lint moeten vervangen willen we er goed stroom op houden.
Mocht het nu eens een beetje stroomverlies geven, of om wat voor reden de draad eens knappen, staan de paarden tenminste niet meteen op de weg Lachen

Verder vind ik hout ook erg mooi Ja
Maar wij wilde ook perse wat dat de honden niet dood gereden worden

Hoi,

Deze omheining hebben wij ook.
De paarden staan idd dan veilig als de draad of wat dan ook kapot is Tong uitsteken

Groetjes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:40

Er is geen enkel hekwerk 100% veilig. Er zullen altijd paarden zijn die op wat voor manier dan ook een ongeluk er mee gehad hebben.

Goedkoop naaldhout breekt snel, maar splintert minder
Harde houtsoorten breken niet zo snel maar geven enorm scherpe punten als het breekt.
Gaas is sterk en mooi, maar er kan een veulenhoefje in komen als ze eens onbenullig doen.
Schriklint zou ik niet langs een weg willen hebben. Het kan breken (of makkelijk doorgeknipt worden door een dwaas) en je paarden lopen zo de weg op.
Schrikkoord ben ik geen voorstander van; teveel paarden gezien die er met de benen in bleven hangen en afgemaakt moesten worden.
Beo-band ziet er goed uit maar gaat op den duur toch lelijk doorhangen.
Kunststof is mooi maar zowat onbetaalbaar.

Persoonlijk ben ik een voorstander van gaas (5x5) met een schriklintje er voor op schuurhoogte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:41

Van kunststof heb ik ook gehoord dat het scherpe punten kan geven als het breekt.

Maar geen ervaring mee overigens, is alleen van horen zeggen Lachen

Verder ben ik het helemaal met je opsomming eens met wat er evt mis kan gaan Lachen

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:52

hmmm klinkt wel leuk gaas met grote mazen.
Nou ik heb wel eens een beentje gezien wat door het gaas is gegaan, kan je wel vertellen dat dat geen leuk gezicht is.
Gaas kan de zelfde werking krijgen als prikkeldraad.
Maar overal kan wel wat mee gebeuren, je moet alleen proberen te zorgen dat het zo veilig mogelijk is.
Als een paard schrikt, of uithaald, dan kan er veel gebeuren door de kracht die daar achter zit.
En dan maakt het eigenlijk niet uit wat voor omheinig het is, er speelt dan ook meestal wel de geluksfactor mee. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:57

Een verroest gaas hek is idd gevaarlijk, maar bij een geplastificeerd hek moet een volwassen paard al behoorlijk kracht zetten om er door te komen, het gaas rekt dan uit en het been kan dan weer gewoon terug (mits er geen ijzer onder zit) .

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:17

Ik denk dat bij iedere vorm van afrastering wel wat op of aan te merken is. Knipoog

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 22:25

Goudvarken schreef:
Bij ons thuis word er volgende week begonnen met het nieuwe hekwerk, volledig van hout, 120 hoog met 3 regels.
Alles word voorzien van een stroom draad.

In mijn ogen een mooie oplossing (maar ook een dure Lips are sealed ) http://www.schuurmanomheiningen.nl/serv ... nhout.html

*LOL* Bij Schuurman leveren ze inderdaad hele mooie omheiningen. Pas had ik een wei gezien met rond om hardhout en vierkante palen en dat zag er perfect uit. Ik heel mooi het adres opgeschreven wat op het reclame bordje stond dat er netjes opgeschroefd zat en een offerte aangevraagd Bloos! maar goed dat ik in een stoel zat Geld, geld! was iets boven het budget wat we uit willen geven maar de omheining ziet er perfect uit hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:30

Citaat:

Wie heeft het hier over gaas met grote mazen?

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:39

runningkawa schreef:
Citaat:

Wie heeft het hier over gaas met grote mazen?

Bloos Bloos ik heb iets verkeerd begrepen
excuus Bloos!