Hoe houdt vilt op lange termijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe houdt vilt op lange termijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:13

Hallo,

onze bak stuift altijd ontzettend als het even niet geregent heeft.
En wij kennen iemand die vilt in de bak heeft laten gooien vorig jaar en dat ziet er geweldig uit uit, geen stuifende bak en geen bak met plassen.
Maar hoelang houdt dat nou? En blijft het mooi als het gevroren heeft?
Want het erin gooien is duur maar als je het dan na een jaar weg moet laten halen is onbetaalbaar.
Ik hoop dat er iemand ervaring heeft en hoe het op lange termijn houdt.

gr [***]

Vjestagirl

Re: Hoe houdt vilt op lange termijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:37

De buren op de stal waar ik vroeger stond hadden het ook (2 pension stallen naast elkaar) en die hebben t geloof ik nu een jaar of 3, 4 en het ziet er super uit. Ze slepen hem wel regelmatig, maar 's winters staan overdag hun paarden erin, en toch issie super te rijden...

Waar ik wel voor zou zorgen is goede afwatering, dus dat al het water/regen direct weg kan stromen. Doe je dat niet dan bevriest het vilt (zeker als het weereens -10 word) en dan krijg je vlijmscherpe punten... Als je afwatering top is dan voorkomt het vilt dat de bak bevriest en blijft hij dus goed te rijden...

Waar ik nu sta hebben we het ook, en ik ben helemaal verkocht. Met al die regen nog niet 1 plasje gezien in de bak, het stuift niet, en de bak is niet zwaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:38

En dat aanslepen is dat met een gewone baksleep of met een soort wals?
Nu stroomt het water direct de grond in dus zou dat ook bliven als het vilt erin ligt, omdat je zegt dat het anders 'scherp'wordt.

gr [***]

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:49

Ehrm... Het ding is een ijzeren vierkant, opden (alleen de rand is er zeg maar) en daar zit een ijzeren net tussen... Tis absoluut geen wals, omdat je het dan vastdrukt op de grond...

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:52

Vjestagirl schreef:
Ehrm... Het ding is een ijzeren vierkant, opden (alleen de rand is er zeg maar) en daar zit een ijzeren net tussen... Tis absoluut geen wals, omdat je het dan vastdrukt op de grond...

Een weide sleep dus.

EsmeraldaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:23

een goede bodem is stap 1, en wat je er dan bovenop gooit is een kwestie van goed onder houden. Vilt lijkt me op ten duur verpulveren denk dat jij die tapijtsnippers bedoelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:27

Zou ook kunnen, het is wit spul.
Zou een gewone paardenbaksleper de bak kunnen slepen? Of wordt het vilt dan weggehaald?

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:31

Ik denk dat wat er bij ons op stal ligt ook vilt is (of toch iets dat er op lijkt Haha! )

Bedoel je zoiets?
http://i17.photobucket.com/albums/b65/s ... CT0007.jpg

Ik sta er zelf nog niet zo lang, maar de bodem ligt er toch al heel wat jaartjes in. En het bevalt erg goed!

Het gaat hier wel om een binnenbak natuurlijk...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:36

van vilt heb ik nog nooit gehoord, weet wel dat ze op de manege waar ik vroeger reed houtsnippers hadden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:41

Wat ik heb gezien was wit maar dit zou het hetzelfde kunnen zijn.
Lynn_nikita, houtsnippers gaan rotten heb ik hehoord dus ook el jaar weer nieuwe.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:05

kun je niet goedkoop aan die houtsnippers komen, via gemeente bijvoorbeeld. Als hun gesnoeid hebben hebben ze toch altijd van die houtsnippers over. zakken die vlitsnippers niet de grond in als je paar keer hebt gesleept? hoelang doe je daar dan mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:06

Een jaar heb ik gehoord, en ik heb niet echt zin om de houtchips er weer voor veel geld te laten weghalen om het vervolgens er weer in te kieperen.

We willen iets hebben wat echt lang goed houdt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:32

Als het een natuurlijk vilt is (wol) dan zal het mettertijd verteren en wegrotten. Datzelfde doen houtsnippers ook, maar als je die goedkpe neemt van een takkenversnipperaar dan heb je ook nog hele gemene punten die wonden kunnen veroorzaken.
Nooit gebruiken dus !!

@NielsD: stuur Jos eens een PB, die heeft ook een wollig wittig spul in de bak gedaan om hem beter te maken. Maar ik weet niet of dat binnen of buiten was.