Hoeveel stro gebruik jij per maand? *Vies paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_456

Hoeveel stro gebruik jij per maand? *Vies paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 17:21

Ik heb sinds 2 maanden een 1,5 jarige haflingermerrie gekocht.
Maar ze staat nu 24/7 op stal en gaat 3/4x per dag 1 uur naar buiten.
Al vergelijk ik haar stal met de andere dan is haar stal echt vreselijk.
De eerste dag van de maand had ik een hele baal in dr stal gedaan
en de volgende dag kan ik die hele baal er al weer helemaal uit halen!
Is misschien vlas een oplossing? Want zo word het best een koste plaatje.
Heb iemand anders hier ervaring mee?

diesel_

Re: Hoeveel stro gebruik jij per maand? *Vies paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:26

binnenkort geen als hij op rubbere matten komt, dan moet het wel een beetje aflopen naar een putje bijvoorbeeld

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:31

Als je bereid bent er veel tijd in te stoppen zou je inderdaad over kunnen stappen op vlas...Dan kan je teminste al de bollen er al eens uit halen elke dag.

love_supream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:34

wij hebben 4 paarden op stal en per dag gebruiken wij 1 gooot pak Knipoog Pling

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:39

ik heb ook een hele vieze merrie,
die staat nu op rubbermatten en ik doe alleen achter in de stal waar ze het meeste poep enz een beetje stro een halve plak of zo,
want ze eet anders dr hele stal leeg en ik moet er 3 kruiwagens uithalen, zo moet ik wel de hele stal steeds leeghalen, maar ik hoef maar 1 keer te rijden, hoe meer ik erin doe hoe viezer lijkt wel!
wij hebben stro van zoeen heeeeeel grote baal,
mijn pony krijgt een stal vol en die hoef ik alleen m,aar de vuile plekken eruit en bijvullen,
zo doen ze samen 2 maanden met die baal

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:41

Ik zou de eerste dag 1 baal in de stal doen (3x3) de volgende dagen alleen de drollen wippen en 1/2 baal opstrooien. Na 5 dagen droge / schone stro opzij en het natte en vieze eruit halen en op blijven strooien. Mijn paarden zijn uiteindelijk allemaal vrij schoon geworden. En een jonger paard is over het algemeen drukker op stal en daardoor ook vaak viezer.

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 13:42

Bedankt voor jullie reacties Knipoog

@india: Ik heb dus de afgelopen dagen wat geprobeerd met veel en juist weinig stro in dr stal. Maar idd, hoe meer stro hoe viezer..

@friesiszwart: Als ik 1 baal in haar stal doe, dan kan ik die dus er de volgende dag al helemaal uithalen omdat hij echt helemaal vies is!
Dus jou theorie gaat helaas niet op..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:56

ik heb een vies paard, hij loopt ook nog een rondjes in de box dus suvves verzekerd!
Bij uitmesten helemaal leeg gaat er 1,5 baal stro in.
Elke dag gaat het nog schone op een hoop in de hoek en gaan de drollen en natte plekken eruit.
Varierend van dag tot dag moet er een halve baal in of meer. Ik haal elke dag een grote kruiwagen met bult eruit.
We betalen per baal €4.00 en ik gebruik zo'n 15 balen per maand..... oei.

ik heb ook van alles geprobeerd van potstal, tot vlas tot van alles. Niets helpt.
Ik heb gewoon een vies paard en heb ermee leren leven, hihihi

Press_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:14

heej bokker!
Mijn paard loopt ook vaak rondjes in z'n stal, en maakt er soms een behoorlijke bende van! Maar het voordeel voor mij is, dat hij elke dag zo'n 2/3 uurtjes naar buiten gaat.
Dan maak ik even de stal schoon, en komt hij later weer terug op een schone stal.
Als hij een dag alleen maar op stal staat, dan is het echt een bende.
Ik gebruik ook vlas, dit vind ik veel en veel beter dan alleen maar stro! Het vlas neemt al het vocht op en dat haal je er ook zo weer uit. Stro wordt met het uitmesten veel zwaarder.
Ik zou zeggen.. probeer het eens!

P.s ik had altijd een pony, en die wist precies waar de moest poepen! hij deed het altijd in 1 hoek, das gemakkelijk!

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:16

dit jaar hebben we jammer genoeg belachelijk slecht stro. we zijn inmiddels al over de helft van het aantal balen van vorig jaar. rond kerst verwacht ik weer een vracht en dan hopen we maar dat we het hele jaar doorkomen en dat in augustus weer betere kwaliteit stro levert.....

Press_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:17

daar heb je gelijk in! het stro is idd niet zo goed dit jaar!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:53

Uhh, 1 baal in de week. Alleen als ik de hele stal leeg haal doe ik er 2 in. Alleen de mest en 't natte stro eruit en dan ziet het er weer toppie uit. Mijn paard loopt ook rondjes. Vorige week heb ik het hooi naar de andere kant verplaatst. Doet wonderen Haha! (Dat we daar niet eerder op kwamen) loopt nu veel minder 's nachts.

Oja, ze staat overdag buiten, wel zo prettig, dus dat scheelt ook heel veel in de stro kosten.

Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:51

Ik heb rubbere matten op de grond liggen in de stallen. Daarom ligt er altijd maar een dun laagje stro in. Dat is misschien ook een idee voor jou ?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:00

mijn paard is echt een smeer kees. Ik heb voor zijn de stal de öplossing"gevonden hoe hij t t schoonst houd. De stal ruim opstrooien. Elke dag niet meer dan 1 hoogstens 2 kruiwagens er uit halen. De meest natte plekken haal je eruit. De rest verdeel je over de onderlaag en daarna weer ruim opstrooien. Zo zakt de pies goed weg en staat ie altijd droog. Uiteraard moet je eens in de zoveel tijd m helemaal leeg trekken of er meer uithalen. Dit is de neige manier bij mijn paard dat ie er netjes en schoon bij staat.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:22

Mijn paard is ook een smeerkees. Ik heb er nu rubbermatten en een laagje zaagsel in liggen. Daarboven komt een stro laag zodat die wat te knabbelen heeft. Ideaal.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:11

Wij hebben ook zo'n viespeuk! Vorige winter moest hij op zaagsel, ivm scherpe longen. Dat was echt een opluchting! Je kan er bij hem ook zocveel ingooien wat je wilt, maar het is de volgende dag allemaal vies!
Met zaagsel deed hij verhoudingsgewijs veel langer. Jammer dat hij dit jaar daar niet meer op mag staan, maar het stro is voor de baas 'gratis' (haalt ie van z'n eigen land) en zaagsel niet he......
Maar als ik jou was en kon kiezen zou ik voor rubberen matten en stro of zaagsel gaan!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 21:16

vanwege medische redenen heb ik mijn paard nu op een ocombinatie van vlas en stro staan
ik heb een stal met rubber matten en gooi daar een pak vlas in en een pak stro (resp. 5.25 en 3.50)
elke dag haal ik alle stront eruit, vies stro en vlas als het vies is.
ik ben ongeveer 10 balen stro per maand kwijt en 2 pakken vlas

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:35

Ik mest ongeveer 2keer per week uit, elke keer 1 baal erin dus dat zijn er al 8 per maand. Elke andere avond strooien we een halve baal bij, dus (effe rekenen) 10 per maand
Elke maand dus minstens 18 balen (als hij elke dag op stal komt natuurlijk)

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:49

Frits is ook erg vies op stal. Hij loopt veel in stal en hij eet stro. Gelukkig (klopt snel af) heeft hij er nog nooit koliek van gehad.
Ik mest ongeveer 1x per 2 dagen uit. Elke dag word er in ieder geval voldoende opgestrooit. Voor Frits word er veel stro gebruikt. Ik denk wel bijna 2/3 pakken per week Nagelbijten / Gniffelen (kleine pakjes).

Gelukkig komt Frits smiddags buiten en staat hij vaak alleen 's avonds en s' nachts op stal Lachen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:52

mijn zwijn staat op vlas, wat een verademing Ja
eerste keer 6 balen erin, nu 1 keer in de maand een nieuwe baal erbij, elke dag drollen eruit.....echt super Ja

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:21

vriendin van mij had eerst 7 paarden op stal staan,
daar haalden ze dan alleen maar de drollen en vieze plekken eruit.
deden meer dan een week over 1 zon hele grote pak!

igor02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:49

Ik heb ook een erg vies paard en hij eet ook nog eens graag van zijn stro. Elke dag weer een verrassing hoe hij er nu weer bij staat. Helpt zaagsel echt? Ik kan nl naar een andere stal en daar staan ze op zaagsel, maar dat was juist wat mij er nog van weerhield te verhuizen. Ik geef nu extra veel hooi, zodat hij minder stro eet.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:18

Marieke_456 schreef:

@friesiszwart: Als ik 1 baal in haar stal doe, dan kan ik die dus er de volgende dag al helemaal uithalen omdat hij echt helemaal vies is!
Dus jou theorie gaat helaas niet op..

Toch zou ik het ook zo doen.Als je nog wat hele drollen ziet liggen zou ik die er uit scheppen en dan de rest laten liggen en weer goed opstrooien.Wij hebben nu van die hele groote pakken maar toen we nog van die kleine pakje hadden deed ik er de eerste keer 2 hele pakjes in.Verder dan iedere dag drollen eruit scheppen en weer een beetje bij strooien.Om de week op zaterdag word de hele stal leeg geschept en dan begon ik weer met 2 baaltjes.Een soort potsysteem dus.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:37

bluh mijn paard maakt er ook zo'n bende van. hij staat nu wegens kreupelheid 24/7 op stal en ik kan elke dag bijna al het stro er wel weer uithalen. Vorig jaar was zijn stal ook altijd al een zooi. Hij pist en poept overal..
Ik doe 1 baal stro in een lege stal en haal er elke dag een kruiwagen vies stro weer uit. Elke dag strooi ik dan nog op met ongeveer 3 plakjes. Dan is de bovenlaag iig schoon.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:42

Ik vind 3 plakjes bijstrooien wel heel erg weinig en zeker voor een vies paard.