Paard verhuizen: hoe lang wennen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fliam

Paard verhuizen: hoe lang wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 14:02

Stel, je verhuisd je paard naar een andere stalling. Hoe lang laten jullie het paard wennen voordat je weer volle bak met het dier gaat rijden?

KarinvdM

Re: Paard verhuizen: hoe lang wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:10

Ik zou er de volgende dag gewoon weer opstappen.
Waarom zou het moeten 'wennen'?
Als je naar en wedstrijd op een andere manege gaat breng je je paard toch ook niet eerder om hem te laten wennen?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:34

mijn paard is een aantal keer verhuist, ben meteen de dag daarna weer gaan rijden zo komen ze het snelst weer in hun ritme.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:37

Mijn paard is vorige week donderdag van stal verhuisd. Heb gelijk de volgende dag al les gehad.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:48

hey samantha,

Ik heb nous dezelfde dag nog in de roundpen gezet. De volgende dag ben ik er al opgeklommen en heb gewoon de draad weer opgepakt. Is Amay zo'n moeilijke wat wennen betreft?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:57

De meeste mensen die hier op stal komen wachten hooguit 1 dag met rijden. Daarna gaanz e weer verder.

Het lijkt me dat je zelf ook nog wel kunt inschatten of je paard te gestressed is in het begin.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 17:38

Kims schreef:
hey samantha,

Ik heb nous dezelfde dag nog in de roundpen gezet. De volgende dag ben ik er al opgeklommen en heb gewoon de draad weer opgepakt. Is Amay zo'n moeilijke wat wennen betreft?

Bedankt allemaal voor jullie reactie.

@ Kim: ik heb amay nog nooit verhuist, heb hem ook op de stal gekocht waar ik vandaan kom. Het valt me allemaal mega mee met gestresst zijn enzo, maar nu met die wind en regen is hij gewoon heel erg fris, en dan ook nog in een buitenbak... Ben er gewoon wat voorzichtig mee. Bloos

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:13

ligt ook een beetje aan het paard zelf Lachen en idd; bij de wedstrijd laat je je paard ook niet wennen, misschien ga jij er een week van te voren al heen, maar dat zou ik niet doen *LOL* Clown

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:57

Wennen ?
Ons paard was blij dat hij naar een andere stal mocht.
Op de rit er naar toe had ik moeite erop te blijven zitten,
hij sprong iedere keer een gat in de lucht van blijdschap. Haha!

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:03

ligt eraan wat het karakter van je paard is. de een hoeft niet "te wennen" en de andere is meteen een week wat gestresster/drukker en daarna weer de normale.
mijn paard moest de eerste 2 verhuizingen ( 1e keer naar mij, een superweiland en de 2e keer naar een plek waar hij snachts op stal kon samen met de andere paarden uit de wei)heel erg wennen, maar de verhuizing(de derde en laatste) naar ons huis was meteen vanaf de eerste tel alles goed.
De shet vond het allemaal wel best toen hij bij ons kwam.

dieselmarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:04

een paard heeft
ongeveer 2 weken nodig om te 'aclimatiseren', maar het lijkt mij ook dat je niet hoeft te wachten met rijden

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:05

Ik heb mijn paard onder t zadel naar de nieuwe stal verhuisd. Ook was ik al een aantal keer op t terrein geweest met m'n paard, om alvast te "wennen".
Ik ben dus ook gewoon de dag erna gaan rijden. Geen probleem.

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:07

Weet je aan wie je deze vraag moet stellen ?
Aan Sinterklaas.
Americo komt vanuit Spanje en zodra hij aan wal is kan die gelijk op pad.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:08

ben na de verhuizing ook gewoon de volgende dag gaan rijden.. al was mijn paard de eerste maand wel wat onwennig in de bak en op het terrein...

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:08

Ik denk ook dat het per paard verschilt. Ik ben 2x verhuisd met mn paard en ben gewoon de volgende dag aan de slag gegaan. Merkte wel dat ze in het begin wat drukker was dan anders maar dat was al snel over.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:09

Het is niet vreemd dat een paard moet wennen aan een nieuwe omgeving. Nieuwe regelmaat, nieuwe voerschema's, nieuwe paarden...

Maar je kunt hem een handje helpen door net te doen alsof hij nog in zijn oude omgeving staat. Eén dagje 'nietsdoen' om even de eerste indrukken te verwerken en daarna in je oude patroon verder gaan met trainingen, bosritten e.d. Niet de veranderingen benadrukken, maar doen alsof er niets aan de hand is (en natuurlijk wel op de signalen van je paard letten).

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:18

flyinglady schreef:
Weet je aan wie je deze vraag moet stellen ?
Aan Sinterklaas.
Americo komt vanuit Spanje en zodra hij aan wal is kan die gelijk op pad.

goed punt! Ja

mijn pony gaat as zondag verhuizen, en maandag gaan we meteen weer aan de slag (niet meteen rijden, eerst even conditie kweken dmv longeren, het is nu nl koos-conditieloos).
van de zomer heeft hij ook 2 maanden gestaan op de stal waar ik toen werkte, toen heb ik hem ingereden. hij is heel makkelijk, en gaat met elk paard samen, dus hij is nooit gestresst geweest (wij hebben alle paarden heel uitgebreid besnuffeld en kennis gemaakt, en Iedereen vond hem aardig => mijn pony is gewoon een klein engeltje Schijnheilig ).
let wel op, mijn pony kreeg na 2 maanden een heel ernstige schimmel, omdat hij de omgeving niet gewend was (hiervoor zijn ze extra gevoelig in een andere omgeving als er een schimmelbacterie op de stal is). houd dit dus goed in de gaten! succes met verhuizen, met je paard komt het wel goed, het ergste is al je spullen moeten verhuizen Clown

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:13

Overigens.. nieuwe pensionklanten nemen in het begin altijd een bepaalde hoeveelheid hardvoer mee.
Het kan per stal verschillen wat ze krijgen.

Als je het voer gaat mixen, is de overgang daarin ook minder groot.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:29

Ik heb dezelfde dag niets meer gedaan. De 2de dag had ze voor het eerst buiten gestaan met haar nieuwe maatjes en was ze heel bezweet van het rennen en doen. Toen heb ik even gelongeerd om te laten zien dat hier dezelfde regels gelden.

De dag erna heeft m'n instructrice gereden, maar ze had wel de bak voor zichzelf.

In een volle bak rijden... Ik weet niet of ze overdag naar buiten gaan met z'n allen, als dat zo is zou ik even wachten tot dat goed gaat. En anders... Snel, omdat ze dan overdag dus geen beweging krijgen, hoewel ik het heel rustig aan zou doen, omdat het ook mentaal vermoeiend is...

En ik zou er rekening mee houden dat het een tijdje kan duren voordat je je eigen paardje 'terughebt'... Die van mij begon pas na een week of 3 week een beetje zichzelf te zijn...

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 18:05

Bedankt allemaal voor jullie reacties!