Welke keuze mbt weidegang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marsi

Welke keuze mbt weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 13:37

Ik heb een probleempje: de wei waar mijn paardjes in de zomer altijd in staan, is op het moment erg nat. De wei ligt wat lager dan de rest en is dus meteen nat wanneer het regent. De pony's staan nu dus alweer 2 weken binnen, omdat ze werkelijk álles kapot lopen. Nu kan ik waarschijnlijk 2 huizen verder bij kennissen de pony's op de wei zetten. Hun wei is helemaal niet nat en ze gebruiken deze ook niet (hebben m overgekocht omdat ie achter hun huis ligt, maar hebben zelf geen beestjes). Enig nadeel is dat er in de zomer érg veel kruiskruid staat. Nu heb ik gelezen dat dit maar tot oktober ongeveer bloeit, maar ik weet dus niet of het kwaad zou kunnen als ik m'n paardjes daar nu in zet! Want zo heel de dag op stal vind ik dus écht niks!!!

Sjoert

Re: Welke keuze mbt weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:45

www.kruiskruid.nl

Allereerst lijkt het me verstandig om bovenstaande eens goed door te nemen. Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:36

Als je ze in die wei zet dan zou ik eigenhandig al het JKK eruit verwijderen. En later in het jaar ook het klein kruiskruid.

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 09:53

Moet dat nu ook weg, ook al bloeit het niet meer? Want dan ben ik wel even bezig! Ik denk dat ik dan maar met kleine stukjes begin en ze vast in JKK-vrije stukken zet. Ik kan echt niks met ze beginnen nu ze zoveel binnen staan!
Maar Scum, wat is het 'klein kruiskruid'? Gewoon de opkomende plantjes? Want die groeien nu (en later in het jaar) toch niet meer? Ik denk dat ik die vork maar ga bestellen die er speciaal voor is gemaakt...werkt geloof ik wel goed! Of zou spuiten ook goed zijn? Sjonge...wat een vragen allemaal! Maar ja, ik weet gewoon echt even niet hoe ik het moet doen!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:57

Natuurlijk. Het spul is ook giftig als het niet bloeit. En als je het laat staan komen er volgend jaar allemaal nieuwe zaadjes vanaf die nog meer JKK verspreiden.

Klein kruiskruid lijkt wel wat op JKK. Alleen bloeit dat een paar maanden later. Ik heb de vorige week al een paar eenjarige planten in de wei gevonden. Die beginnen als groen rozet in de grond. Weer een uurtje bezig geweest om het met de schop eruit te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:57

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor het JKK, als ze genoeg gras te eten hebben en jij zorgt eventueel nog voor wat extra hooi als dat nodig is, hebben ze genoeg te eten. Gras is het lekkerste en zolang ze daar van kunnen blijven eten, laten ze al het andere staan. Het staat zowiezo niet in bloei en om de rozetten heen eten ze wel.

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 10:30

Ja, dat dacht ik dus ook, maar ik denk dat ik de gok niet waag en maar een paar uurtjes ga zwoegen (dat is dan mijn tegenprestatie voor het lenen van de wei Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 10:52

Ach ja, mooi weer, als je de slag te pakken hebt, gaat het best wel snel.

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 11:13

Tsja, je moet wat over hebben voor je hobby zeggen ze, hè? Als ik die vork in huis heb Vork , moet ik zo klaar zijn dus dan is het wel te doen ...Dan doe ik eerst het voorste stuk en dan eventueel nog het achterste

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:19

Altijd al het kruid wat je ziet weghalen. zo voorkom je risico's. En beter nu dat dat het nog een keer de gelegenheid krijgt uit te zaaien.