Z pony voor een 11 jarige beginner?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 23:23

Ik heb ook niet alles doorgelezen.
Maar ik heb toen ik een jaar of 13 was ook een op een zz paard gereden wat toen voor mij verschrikkelijk hoog in de oren klonk.
Nou die strekdraf die hij toen ff liet voelen Kwijl
Dat gevoel ben ik nooit meer vergeten.

Als zij nu een pony krijgt die gewoon braaf is, wat helemaal niks met nivo te maken heeft, kan zij dat gevoel heel vaak krijgen.
Dat gevoel vergeet je je hele leven niet meer.
Daar wil je altijd weer naartoe.
Heerlijk toch.

En als zij gewoon les volgt is de pony helemaal niet zo snel verkloot hoor.
Ik denk dat een jonge pony die nog alles moet leren en daardoor vaak wat onzekerder is, veel eerder verkloot is.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 23:30

ik zou het knap vinden als zij Z oefeningen kan leren op een pony die dat niet kan, als ze ene z pony heeft en ze leert die hulpen, en ze gefet de goede hulpen dan zal die pony doen wat ze vraagt en dan weet zei weer ow dit is de hulp die ik moet geven als ik dat wil doen dus, maar als ze recreatie wil rijden zou ik een gewoon goed opgevoede pony kopen die mischien ook nog L is en dus wat kan dan kan ze er nog wat van leren en wat verder komen en kan ze buitenrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 10:13

en dan. Dan zit je te stuiteren op een houterig ding en leer je nooit om je dier fijn nageeflijk te rijden.

Er zit nog een heel erg groot verschil tussen M en Z2. Niet iedere wedstrijdpony is een goede leerpony, maar als je even zoekt zijn die echt te vinden. Met goede begeleiding kun je dan superfijn leren paardrijden. Het is onzin dat je zo'n pony helemaal de vernieling in zou rijden. Tuurlijk zal je er niet opstappen en er zo mee wegrijden, maar dat heet nou net leren paardrijden en daarom zoek je ook een leerpony. Het gaat om het gevoel wat je kunt krijgen van zo'n dier.

Het is niet een kwestie van goed of fout, en ook voor iedereen verschillend. Maar hoe kun je een gevoel aanleren op een paard dat jou dat gevoel simpelweg niet kán geven?

Als mij morgen een echt fijn leerpaard op GP niveau wordt aangeboden ben ik onmiddellijk bereid daar mijn 2 erg leuke jonge paarden voor in te leveren!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 10:30

Ik heb niet alles gelezen, maar als ik het goed begrijp dat vinden een aantal mensen het onzin dat dat meisje een ver doorgereden en ervaren pony krijgt? Het lijkt me juist een heel goed idee van die ouders. Pony is lekker ervaren en kan nog eens leuk lopen ook. Daar kan dat meisje heel wat van leren. Toen ik mijn eerste eigen pony kreeg was dat er ook eentje die M dressuur en Z springen was geweest. Ik heb een hoop van dat beest geleerd, dus ik zie niet in wat daar mis mee zou zijn.
Zijn jullie niet gewoon stikjaloers? Dat lijkt me niet ondenkbaar en volgens mij zou ik dat ook zijn als ik jullie was, maar daar moet je dan gewoon voor uitkomen, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 10:37

Citaat:
jullie hebben het wel de hele tijd over jonge pony's.........maar ze kan ook ene pony nemen die bereden is(rond de 15 ofzo) en die eventueel net een B of misschien een L proef kan lopen!

Net wat zep zegt
Wat dan stuiteren op een houterig paard.
Als je de kans krijgt om een paard te rijden wat verder is, is dat toch super.
Ik geef ook eerlijk toe dat ik dat helaas ook niet gehad heb, maar dat is geen rede om andere dat niet te gunnen.
Ik vind het jammer dat ik geen ouders met geld had die voor mij een pony met goede les konden betalen.
Misschien was ik dan nu een betere ruiter geweest.

Dus voor haar alleen maar geweldig!
Dus doe niet zo kinderachtig en gun haar dat beessie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 11:00

Sorry, maar de manier van dit berichtje klinkt dus niet als echt gegund.
er word gesproken over Z knol, wat mij dan niet heel aardig overkomt.
Ik heb verder ook veel geleed op paarden die niks konden, maar na 1x gevoeld te hebben wat het is op een goed paard weet ik zeker dat ik een andere ruiter zou zijn geweest als ik altijd op zulke paarden had mogen rijden.
Dus ik ben blij voor andere mensen dat zij dit geluk wel hebben.

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 11:46

Bijna iedereen gaat er vanuit dat dat meisje ook meteen naar de Z moet rijden op een Z-pony. Dat is toch helemaal niet het geval?
Aan zo'n Z-pony heb je een goede leermeester. Als jij namelijk verkeerde hulpen geeft, reageert hij braaf op wat jij vraagt. Op dat moment wat anders dan dat jij in gedachten had.
Zolang dat meisje gewoon beheersd blijft rijden kan zo'n Z-pony een echt goede leerpony voor haar zijn.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 11:50

Ik moet er even bij zeggen dat ik niet de hele discussie gelezen heb,
maar ik ben het onder andere met Lindy, Volcano en Reddy eens..
Ik kijk dan niet eens uit het oogpunt van dat meisje maar voor de pony..
Zo'n pony is gewend echt te werken,
hij heeft de Z in zich, anders was hij nooit zo ver gekomen,
nou moet hij ineens door een bak alleen maar rondjes sjokken met een meisje dat een beetje in zijn mond trekt (althans, dat begrijp ik uit met alleen met de handen rijden)
Dat kan je zo'n beestje toch niet aandoen!
Ik kan me wel voorstellen dat het voor zo'n meisje hardstikke leuk is,
maar Z is meer dan alleen een plakaatje,
veel mensen denken,
als ik een Z pony koop kan ik het ook,
zo werkt het niet!
Daarbij moet ik zeggen dat ik vorige week op een jong paard van Jazz (Cocktail) gereden heb.. Zo'n beest loopt super maar heeft gewoon nog veel te veel karakter, lag er dan ook redelijk snel af, die beesten hebben het in zich goed te lopen maar hun karakter is daar toch naar.. Goed bloed om te presteren wil niet altijd zeggen goed bloed om iemand te leren.. Anders zouden ze op een manege toch ook alleen Z paarden neerzetten.. Daar leer je sneller van, zijn de mensen tevredener, enz.. Nee ze zetten daar rustige paarden neer.. Moet je vooral aan een meisje van 11 zo'n turbopaard geven..
Ik mocht ook alles kiezen wat ik wilde.. mijn keuze was in eerste instantie gewoon een paard dat L/M loopt omdat ik dat zelf ook gereden heb.. Toen kreeg ik de mogelijkheid van een jong paard maar was als de dood dat ik hem verpest.. Mjah.. toen ik hem leerde kennen ben ik helemaal verliefd op dat beestje geworden maar ik heb dan ook 24/7 hulp bij hem..
Dit is dan net weer het andere uiterste maar toch vergelijkbaar vind ik..
Net als een van jullie schreef dat je niet wist hoe je correct aanspringt, oké, jij bleef zitten, maar zo'n paard reageert daar meteen op, wat nou als je er was afgevallen? Die knoppen zitten er en je weet niet waar je zitten, maar daardoor juist kan je er per ongeluk een aanraken en dan ben je echt veeeeel verder van huis..

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 12:08

Daarom zeggen wij er ook duidelijk elke keer bij dat je dus goede begeleiding moet hebben.
Als je extra knoppen koopt dan wil je die leren gebruiken.

Daar ga ik van uit .

Is het alleen maar voor het idee een toppertje op stal te hebben en wil je iets heel anders van een paard dan is het idd niet handig.

Wij weten niet wat voor karakter dat paardje heeft dat ze eventueel willen kopen , we weten niet hoe dat meisje is en wat ze wil en kan , we weten niet hoe die ouders er mee omgaan en we weten niet wat voor begeleiding dat ze krijgt.

Eigenlijk weten we helemaal niks over deze kwestie.

Het is helemaal afhankelijk van de situatie , maar feit blijft dat een goed opgeleid paard waarop je alles kan en wil leren een gouden kans blijft !

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 12:20

Reddy007 schreef:
dus als ik Z knol zeg....is dat niet goed? tis niet zo dat een knol meteen een peerd wat er niet uitziet of niet kan lopen ofzo! ik zeg heel vaak Knol! meestal gaat het toch alleen maar om de letter Z
ik heb het niet specifiek over dat meisje maar in het algemeen!


Als ik het woord KNOL of BOK lees, getuigd dat niet van respect voor het paard. Zeg in plaats van KNOL of BOK: PAARD, en het komt meteen een stuk aangenamer over.

Misschien praat iedereen in je omgeving wel over KNOLLEN, en BOKKEN, en ben je niet anders gewend. Voor een buitenstaander klinkt het beslist niet aangenaam in de oren...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 12:25

Cealli schreef:
Goed bloed om te presteren wil niet altijd zeggen goed bloed om iemand te leren.. Anders zouden ze op een manege toch ook alleen Z paarden neerzetten.. Daar leer je sneller van, zijn de mensen tevredener, enz.. Nee ze zetten daar rustige paarden neer.


Er zijn ook rustige Z-paarden hoor. Niet ieder paard dat in de Z loopt is een Jazz of heeft een uitgesproken character.
Ik denk eerder dat een manege geen Z-dressuurpaarden neerzet omdat het niet te betalen is. En als ze er al eentje hebben lopen is hij meteen weer verkocht.
Je mag blij zijn als er maneges zijn die gezonde L of M paarden hebben lopen. Het merendeel doet het met jonge en groene paarden, waar de lesklanten de paarden dingen moeten gaan leren. En dat werkt meestal niet.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 13:04

Volgens mij leert ze er idd heel veel van, als die pony een beetje rustig is. mits ze goed les krijgt natuurlijk!
Meisje bij ons op stal is zelf ook B en kreeg een Z-pony, nu mag ze L starten. Maar dit heeft ze echt samen met haar pony bereikt. De eerste wedstrijd ging het nog niet zo makkelijk.
Nou had ze het misschien niet zo snel bereikt met een B-pony, maar goed, zo leert ze het wel snel en goed.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 13:08

Reddy007"]
[quote="Cassidy"][quote="Reddy007 schreef:
dus als ik Z knol zeg....is dat niet goed? tis niet zo dat een knol meteen een peerd wat er niet uitziet of niet kan lopen ofzo! ik zeg heel vaak Knol! meestal gaat het toch alleen maar om de letter Z
ik heb het niet specifiek over dat meisje maar in het algemeen!


Als ik het woord KNOL of BOK lees, getuigd dat niet van respect voor het paard. Zeg in plaats van KNOL of BOK: PAARD, en het komt meteen een stuk aangenamer over.

Misschien praat iedereen in je omgeving wel over KNOLLEN, en BOKKEN, en ben je niet anders gewend. Voor een buitenstaander klinkt het beslist niet aangenaam in de oren...
[/quote]

sta je moet ook niet alles te serieus opnemen! ik zeg dat gewoon!!! mijn knol is heilig voor mij! dus het is voor mij wel een edel dier, maar ik blij toch met Knol praten! dat mag ik dan toch zelf weten!
altijd meteen zo serieus! zoveel mensen doen dat hier!
[/quote]

Je kunt gewoon je eigen gang gaan hoor. We leven in een vrij en democratisch land. Maar als je serieus genomen wilt worden zou ik toch even van de turbotaal afstappen. Helemaal op een publiek forum als bokt. Het is maar een advies. Je kunt het aannemen of niet. Aan jouw de keuze.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 13:20

Ik denk dat zo'n meisje als ze goede begeleiding krijgt best veel kan leren van die pony. Het ligt natuurlijk ook wel aan het karakter van die pony, of ie een beetje mee wil werken of niet.

Jij hebt hier verder niks over te zeggen, dus je moet je er gewoon niet mee bemoeien. Het is hun keus. Dit is niet banketstaaf bedoeld, maar gewoon de waarheid.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 14:14

hehehe, ik noem alle paarden bij ons op stal bokken. van brave bok tot k u t bok.

Een Z pony kan ontzettend fijn leerpaard zijn, zoals gezegd is, maar het zegt niet dat ze meteen makkelijk te rijden zijn. En trucjes kennen betekent niet dat het een fijn leerpaard is. Eentje die een goede basis heeft kun je een hoop meer van leren dan een getruct Z paard die zo scheef is als een hoepel, niet nageeft, etc. etc. maar die wel alle trucjes kent. De eerste (paard wat een fijne basis heeft) is een stuk makkelijker te rijden! Ik heb ze gehad die internationaal gelopen hadden maar waar echt geen fijne basis opzat! En toch heb ik er wel veel van geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 14:30

ik snap niet waarom iedereen denkt dat in de Z alleen maar turbo pony's lopen en paarden met veel karakter??
heel; appart vind ik dat.
want de Z dressuurpaarden bij ons bij de club lopen bijna allemaal bovenin (op dit moment) en die zijn allemaal net zo lief als een ander paard bij ons op de club.

een Z springpaard daar kan ik inkomen dat daar meer 'turbo' achter zit.

groetjes [naam]

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 21:01

Cassidy"]
[quote="Cealli schreef:
Goed bloed om te presteren wil niet altijd zeggen goed bloed om iemand te leren.. Anders zouden ze op een manege toch ook alleen Z paarden neerzetten.. Daar leer je sneller van, zijn de mensen tevredener, enz.. Nee ze zetten daar rustige paarden neer.


Er zijn ook rustige Z-paarden hoor. Niet ieder paard dat in de Z loopt is een Jazz of heeft een uitgesproken character.
Ik denk eerder dat een manege geen Z-dressuurpaarden neerzet omdat het niet te betalen is. En als ze er al eentje hebben lopen is hij meteen weer verkocht.
Je mag blij zijn als er maneges zijn die gezonde L of M paarden hebben lopen. Het merendeel doet het met jonge en groene paarden, waar de lesklanten de paarden dingen moeten gaan leren. En dat werkt meestal niet.
[/quote]
Uhm.. mag ik even zeggen dat ik daarom zei dat het VAAK zo is..

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 21:03

Ik snap sowieso ook niet waarom we hier zo bezig zijn met elkaar af te kraken.. We verschillen van mening, so what, daarom zitten we in Nederland

hillary6
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Z pony voor een 11 jarige beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 12:04

jaa ik wil er wat over kwijt

kan ze anders niet bij de prijzen komen met zo'n dure pony

ach ja je hebt sommige mensen met dure pony's die altijd bij de prijzen willen zitte en dan een duur vrachtwagentje mee nouja ik hou er over op ik kan er nie tegne en dan ook nog effe op de bank zitte en de pony's worden opgezadelt nouja als je ze een groene pony voor de neus zet en zeggen je moet die pony zadelmak maken dan zegge ze neej da kan ik nie achja je hebt van die mensen die zo zijn ik heb zelf 2 pony's heb ze zelf aan gereden ik zadel ze zelf op me vade4 rbrengt me naar concour houdt misschien de pony een keer vast en meer nie hoor maja je hebt van die lluie kinderen ik hoopdat er ook meer mensen zo denken als mij!!!! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 12:10

Hillary: jaloers???