Z pony voor een 11 jarige beginner?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 17:00

Ik belijd dat ik het met beleid ga doen....Lips are sealed

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 17:02

Oepsie.. maar de boodschap is overgekomen, ik sprak overigens niemand persoonlijk aan, was gewoon even in het algemeen, ook in andere topics merk ik nogal wat haat en jaloezie op, best jammer, we hebben immers een gezamelijke grote liefde: paarden en pony's..

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 18:08

Kijk,ik heb dit al heel vaak gezegd,en ik zeg dit vooral tegen Kyralovertje:
Het gaat mij er niet om wat voor pony ze krijgt,ik val haar niet aan omdat ze een Z pony krijgt,dat maakt mij helemaal niks uit.Het gaat mij helemaal niet om die mensen en de pony die ze krijgen.
Het gaat er om dat de een zegt dat een Z Pony voor een beginner goed is en de ander zegt dat een Z pony voor een beginner slecht is.
Nu is mijn vraag: WAT IS NOU WAAR?
Dat meisje is heel aardig en houd veel van paarden,ik gun haar echt het paard wat het beste bij haar past!!
Ik ben niet jaloers en het gaat mij niet om die mensen,die noemde ik als voorbeeld,ik wil alleen graag weten wie er nou gelijk heeft.
Er is op mij ingepraat dat dat slecht is,maar anderen beweren weer van niet.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-02 18:11

En ga nou niet zeggen dat die mensen dat zelf moeten weten,want ik bemoei me ook helemaal niet met ze,het gaat mij om wat ik hierboven vertelde.Maar nu zegt iedereen dat het mijn zaak niet is of dat ik jaloers ben,maar bijna iedereen begrijpt het verkeerd.Vergeet die mensen,het gaat mij om wat waar is.
En ik gun dat meisje echt het beste!!

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 20:03

Ik vind het een slecht idee om een meisje dat nog niet zo goed kan rijden op een heel erg goede pony te zetten.. Maar het kan per situatie natuurlijk altijd wel wat verschil maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 20:11

Als je wilt weten wat waar is: de waarheid bestaat niet. (dat blijkt wel weer uit dit topic) Zeker bij dit soort dingen moet je het per situatie bekijken. De ene Z-pony is de andere nog niet namelijk. Over het algemeen is het wel zo (en dat baseer ik op wat ik om me heen zie) dat mensen die leren rijden op een fijn na te rijden leerpaard, dat alle knoppen al kent en de hele wereld al gezien heeft, zelf ook het fijnste leren rijden. Jij kunt nooit met een fijne nageeflijke hand rijden, als je nog nooit op een paard gezeten hebt dat je zo'n gevoel kan geven.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 23:05

uhh...waarom nou weer tegen mij? Ik geef gewoon mij mening net als de rest. daarom heb je hier immers een topic neer gezet. Zoals zep zegt bestaat de waarheid niet. Tenzij de pony misschien een complete ramp zou zijn ( en het meisje een complete beginner) en echt een harde hand nodig heeft dan zou ie misschien wat minder geschikt zijn. Logisch toch? Maarja, ik ga er verder niet op in. Ik geloof dat je mijn menig niet echt waardeerd... ik hoop iniedergeval dat het meisje een leuke pony krijgt of het nou een ZZ-pony is of een B-pony.

``jane

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-07-01
Woonplaats: omg. Rotterdam

z-pony'tje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 12:48

Hey Lindy,

Zelf kwam ik ook van een manege waar ik ook alleen de basis leerde. Ik kreeg een superlieve verzorg-z pony. De vrouw (tevens instructrice van mij) zag dat ik scheefzat en verder vrij weinig kon.

Dankzij jarenlang op de Z-pony gereden en goed lesgehad te hebben, heb ik onwijs veel geleerd en kon daarna zelfs haar eigen jonge moeilijke paard van 4 jaar berijden.

Persoonlijk vind ik dat een Z-pony zeker voor een beginner een goed leerpaard is. Alle 'knopjes' zitten er op en de paarden zijn vaak al wat op leeftijd (en soms dan ook wat rustiger..)

Ik hoop dat je hiermee een beetje verder kunt.

Groetjes, Jane

renee_m

Berichten: 730
Geregistreerd: 23-02-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 14:08

ik vind het ook verstandig dat ze een ervaardere pony kopen, alleen kunnen er wel problemen van komen. zo'n meisje leert rijde op een ervaren brave pony, maar wat als ze in een keer een moeilijkere pony krijgt, ze heeft niet geleerd hoe je die de baas moet. ook komt ze waarschijnelijk te snel in het z. en omdat ze dan alles kan krijgt ze heel veel eigen dunk Sigaar

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 14:50

Tja, iedereen kan het op zijn eigen manier bekijken.

Ikzelf ben begonnen op een oude rustige pony van Ponypark Slagharen, Beauty, die kende niet veel meer dan rondjes lopen tussen die stenen muren, draven kon nog net, maar de galop was moeilijker.
Maar op het eind (ik heb hem een half jaar gehad) deed ik er alles mee, galopperen, springen etc etc.
Dat was echt een pony voor mij om wat van te leren (hij op het eind ook van mij door les), hij vond ook alles goed enzo (kon zo met een koprol van zijn kont afglijden bijv en dat was dan mijn ´circusvoorstelling´), dat vond ik dus een absolute leerpony.
Zeer braaf en mak, maar zal geen wedstrijdervaring hebben gehad of ooit hebben geweken, ik onervaren, maar samen zijn we er gekomen.
En daar hoefde die pony geen moeilijke kunstjes voor te kennen (zoals Z oefeningen).
Ook heb ik door hun (die pony en 2 andere paardjes die erbij waren, maar waar je niet op kon rijden) geleerd hoe je met paarden moest omgaan, hoe je ze moest verzorgen en waar je op moest letten (zo wist ik dus op 11/12 jarige leeftijd al dat warme hoeven niet goed waren en je dus de da moest bellen zonder dat je ouders of grootouders er echt verstand van hadden (ze hielpen wel, maar hadden niet echt paardenverstand, behalve mijn opa een beetje), wat bleek nou, de pony had maandagziekte), maar dat kwam ook doordat ik heel veel las en vriendinnen had die ook paarden had waarvan de ouders er wat meer verstand van hadden.

Zo ben ik er achter gekomen wat paardrijden was en dat ik het leuk vond.
En toen moest er een eigen pony komen.
En dat werd Bella, een merrie van 3 jaar die net zadelmak was.
Ook door haar ben ik vooruit gekomen, want door haar heb ik leren blijven zitten (tja, een jonge pony bokt soms nogal eens), geleerd hoe je sommige dingen moest oplossen (wat als ze niet doorliep of achteruit ging) en geleerd hoe je andere dingen voor elkaar moest krijgen (zoals wijken ed).

En nu heb ik een paardje van 10 jaar (toen ik haar kreeg was ze 8), maar die is net zo als de vorige merrie.
Die kende niet veel en kon toendertijd ook niks, maar had het bokken al wel ontdekt, door ervaring kon ik blijven zitten en eraan werken.

Zo heb ik dus door beide manieren leren rijden, door een pony die alles wel goed vond en door een jonge die nog weinig kende.
Die eerste pony zie ik als mijn leerpony, maar hij was geen Z, maar dat hoefde ook niet en de tweede ook, maar dan op een andere manier.

Ik vindt dus ook niet dat als een pony Z is, meteen een leerpony is, of andersom, dat een leerpony Z moet zijn.
Ik vindt een leerpony een pony waarvan je wat kan leren (duhhuh), op wat voor manier dan ook en op welk nivo die pony dan ook is.
Trouwens, je leert altijd door, dan kun je eigenlijk elke pony en elk paard wel als leerpony of leerpaard zien.
Leerpony is dus maar een vaag begrip.

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 15:46

Over het begrip "leerpony" :

Als je wedstrijdgericht bezig bent , en dus wilt leren wijken , achterwaarts gaan , appuyeren , chancementen en weet ik wat nog meer , dan heb je dus *even eerlijk* geen fluit aan die pony's waar jij het over hebt Christal-gek .

Wil je echter als recreatieruiter samen met een pony ergens naartoe werken , en gaat het je vooral om de omgang met de dieren en het plezier in buitenritjes en op een lager niveau werken , dan heb je er juist heel erg veel aan Lachen

Het is maar net waar je naartoe wilt , wat je wensen zijn.....

Wil je een heel goede wedstrijdruiter / technische ruiter worden dan heb je veel meer aan een pony die al die dingen al kan die jij moet nog leren.

Want als jij het niet kan , kan je het een pony of paard ook niet makkelijk goed aanleren.

Allebei de soorten ervaring zijn heel erg waardevol , maar waar je naartoe wilt , en hoe snel , dat geeft de doorslag.

Het hangt echt helemaal van de situatie af Lachen

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 18:07

Nou, ik ben dus totaal ook niet wedstrijdgericht.
Wil *ooit* echt wedstrijden gaan rijden, maar ben er nu gewoon niet mee bezig.

Tja, als ik echt wedstrijdgericht zou zijn geweest, kweet niet of ik wat aan mijn pony gehad zou hebben.
Aan de ene kant niet, maar aan de andere kant ook weer wel.
Maar ik zou het dus niet weten, want ik heb het nooit echt uitgeprobeerd, daarom is de pony toendertijd ook niet gekocht, maar om het leren en het plezier.

Het ligt er maar gewoon aan hoe het uitpakt.
Hoe je zelf bent en wat je wilt, in hoeverre je ouders je steunen/pushen ed.
En ook als jij het niet kent en je pony ook niet, jullie kunnen het beide allemaal leren, daarvoor is er les en begeleiding.

Maar ik heb het meer over het leren rijden, waar het volgens mij ook over gaat.
Ik vind een Z pony niet nodig om leren te rijden, ook al wil je het gaan maken in de sport.
De meesten beginnen op een manegepony en die zijn echt niet allemaal Z, wel mak en braaf meestal.
Van daaruit ga je verder.

Toen ik mijn pony kocht, zei iemand ooit eens, een jong beestje is een goede keus, die kun je de dingen aanleren zoals jij het wilt, die zet je naar jouw hand, jouw doen, je neemt het niet over van een ander.
Dit natuurlijk in verband met les, want zonder goede les kom je nergens.
Hier ben ik het trouwens niet altijd mee eens geweest, maar uiteindelijk is het aardig goed afgelopen/gekomen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik een onervaren ruiter (dat was ik toen wel) een jonge pony aanraadt, helemaal niet.
Maar ik ga ook niet zeggen dat wat je wilt leren, de pony allemaal al moet kennen.

Maargoed, ik zei al in mijn vorige berichtje, dit waren voor mij de 'leer' pony/pony's, daarom hoeft het voor een ander nog niet zo te zijn.
Wat ik wou bereiken, heb ik bereikt (al heb je altijd nog een boel op de lijst staan) en dat was idd geen wedstrijd rijden, maar leren rijden qau dressuur, maar soms ook een sprongetje en veel buitenrijden en vooral de plezier erin.

In het allereerste berichtje van Lindy staat volgens mij ook niks over de wedstrijden rijden, maar over het leren.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 19:08

Ik denk dat het ideaal is. Het Zponytje hoeft geen moeilijke oefeningen meer te doen, dat kan dat meisje nu nog niet. En dat meisje krijgt de kans om een goede basis te krijgen. Echt goed rijden zal ze er niet van kunnen leren, dan zal ze allerlei verschillende paarden moeten rijden.
Maar voor het gebin is het ideaal


Wat ik persoonlijk erg fout vindt, is als ouders hun 6jarig kind een jong paard geven. Onder het motto "dan kan ie nog een tijdje mee"
Ik heb wel eens een meisje gezien dan net begon en een sportpaard onder der kont had. Lief beest hoor, maar hij wist niet wat hij moest doen tijdens het rijden. Dat meisje kon nog niet fatsoenlijk zitten, gevolg dat die pony harder ging lopen of draven en zij nog beroerder zat. Is niet de schuld van het meisje, zij kan er niks aan doen dat ze een jong paard krijgt. Zo krijgt ze natuurlijk niet de goede basis. Ja misschien leert ze om te blijven zitten, maar nooit stelling of andere dingen. Daarom kun je zo'n meisje ook maar beter een ouder paard geven die al wat kan.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 20:17

jamylover schreef:
Even een vraag aan jou is: Wat boeit jou het? Het is toch hun pony?

Om dieper op het onderwerp in te gaan; ik vind het verstandig dat ze een pony met ervaring kopen.Het beest zal gerust geen trens in moeten,en naarmate leert het kind van de pony.Ik vind het een verstandig plan.


stang en trens bedoel je vast?

Tattie

Berichten: 45
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 21:43

ik snap niet echt dat ze een z pony moet want oke je kan er wel wat van leren maar alles zit er al op ( de oefeningen die je doet kent hij allemaal al en dat gaat meestal dan ook wat makkelijker) want een vriendin van mij heeft ook een m klare pony gekregen die bij na al z kan lopen en hij loopt fantastisch maar ze zette een x haar zussie erop ( 7 jaar ong) die niet zo goed kan rijden en hij liep hetzelfde bij haar als bij die gene van wie het paard is ik vind dat je niet echt kan leren van een kant en klare z pony ( licht eraan Verward maar ja ze moeten het zelf weten maar geef mij maar meeiegnpaardje die ik zelf alles heb geleerd Haha! Kwijl Lovers haha nou dit was mijn mening Schijnheilig *LOL* Schijnheilig kuwziesss tatjana

Tattie

Berichten: 45
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 21:45

je leert er niet echt meer van ( moest er ff bij ) <---mijn mening hoor haha

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 00:07

nee, je bent niet gek..Haha!

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 19:32

Hey Lindy nou niet zeggen dat je geen sportbeessie wil, want Goldy vind je toch stiekum best lekker rijden (toch jammer dat ze kreupel was in mijn vakantie he?!) Tong uitsteken (trouwens nog bedankt dat je haar een paar keer hebt afgespoeld!)

Maar anyways, die benamingen ben ik gewend (dus voor degenen die zich beledigd voelen, niet doen!) , want je hebt gewoon goeie paarden en je hebt hele goeie paarden. Vaak is het zo dat die hele goeie paarden een gebruiksaanwijzing hebben die een beetje ingewikkelder is dan die van een paard zonder papieren. Op maneges hebben ze ook dat soort paarden staan. Die staan gewoon bekend om hun stabiele karakter. Die sportpaarden met dat extra beetje bloed hebben gewoon net weer een andere behandeling nodig. Ik merk dat gewoon heel goed met de verschillende paarden bij ons op stal.
En feit is en blijft gewoon dat die mensen graag in de belangstelling willen staan en dus een pony met dat extra beetje bloed willen hebben. (gezeur over bekende bloedlijnen ed...)
Mijn mening is en blijft dus gewoon dat ze best zo'n pony mag, van mij mag alles... wat voor pony ze ook krijgt het stallingsgeld is toch hetzelfde en dat vangen wij Extreme duivel Maar ik gun haar gewoon plezier met een paardje dat goed bij haar past. Mijn pony heeft ook sportbloed en is een maatje kleiner dan wat zij willen (ivm van de pony afgroeien) maar dat zou al een probleem voor haar worden dus laat staan een pony van een grotere maat met hetzelfde bloed en zeker weten een temprament dat het bij dat van mijn pony haalt! En wij zijn er idd ook nog op stal om haar te helpen, maar ik zou het sneu voor haar vinden als ze straks niks kan worden met haar eigen pony en dat wij niks anders doen dan haar staan helpen met haar eigen pony, die ze dan waarschijnlijk toch niet snel weer weg zal doen want ze is er wel de persoon voor zich snel aan dieren te hechten.
En van de personen waar zij les van krijgt zal ze gewoon nooit verder komen op een Z pony niet maar op een ander paard ook niet.
maar goed het is haar pony en daar hoef ik me verder ook niet mee te bemoeien, dat wil ik ook helemaal niet, maar ik vind gewoon dat je een ander best je (goed bedoelde!) advies mag geven over dat soort zaken.
En vooral tegenover zo'n kind die verder helemaal geen ervaring heeft. En ook haar ouders hebben er totaal geen verstand van, dus alles hangt gewoon op haar schouders zij moet als klein kind maar even de juiste beslissing nemen. Ze heeft wel een tante die er zgn verstand van heeft, en waarvan de ouders dus alles aannemen, maar ik weet niet meer wat voor onzin ik allemaal gehoord heb over wat die gezegd zou hebben, maar ik weet nog wel dat t van geen kanten klopte dus als die zou moeten helpen weet ik het ook niet meer. Oja die tante zei ooit ook dat ze maar een groot paard moest hebben, daarover heb ik ook een topic gestart en toen zeiden jullie dat dat een slecht idee was ivm de breedte van het paard en dat het meisje daar gewoon dus nog veel te klein en jong voor is. (goed advies trouwens toen!) Dus dat hebben we ze uit het hoofd gepraat en nu willen ze een e pony, nog steeds groot voor haar maar met een makkelijk beessie moet dat kunnen. Maar dan moeten ze natuurlijk wel een makkelijke pony kopen! En als ik nog even mijn mening mag geven ik ben blij dat mijn ouders vroeger niet naar mij hebben geluisterd en geen paard hebben gekocht want dat zou bij mij en mn zusje ook finaal de soep zijn ingelopen. Maar als klein meisje denk je daar echt niet bij na dan wil je gewoon een paard omdat je dat stoer lijkt want dan heb je het gevoel meer te kunnen dan wanneer je een pony hebt. En natuurlijk wil je dan een die zoveel mogelijk heeft gepresteerd ed. Mijn ouders hebben een pony gekocht (ik heb m wel zelf meeuitgekozen trouwens) en daar ben ik blij om. Ook kon mijn pony toen nog weinig maar ze was een lieve pony, wel met pit, maar mijn ouders en instrukteur hebben ons goed geholpen. Zij heeft die instruktie niet, laat staan ouders die haar zoveel kunnen helpen.
maar goed dit is mijn mening en het maakt me ook eigelijk niet veel uit wat ze doet als ze maar plezier heeft en wij zijn ook echt niet te beroerd om haar eens even een handje te helpen. (he lin?!)

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 20:17

ze kan er natuurlijk wel ee hele hoop van leren van een z pony, maar dat moeten ze zelf weten.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 15:41

*volcano* schreef:
Hey Lindy nou niet zeggen dat je geen sportbeessie wil, want Goldy vind je toch stiekum best lekker rijden Tong uitsteken


JA,voor af en toe,en dat weet je ook wel Tong uitsteken

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:29

Hey lindy! Misschien gaan ze Goldy alsnog kopen, haar vader vond Goldy ook wel heel leuk geloof ik, dus als mijn vader nog even een goed woordje doet... ??? En ze vind haar zelf ook wel heel erg leuk ze heeft laatst ff gereden en gesprongen en ze was super enthousiast! Dus als ik haar wat vaker laat rijden en mn pa haar pa ff overhaalt zou ze misschien alsnog Goldy kunnen kopen, is wel een leuke oplossing want dan blijft ze ook nog bij ons op stal staan! (anders moeten julie ook ff een paar hints in de goede richting geven want ik vind Gol toch wel bij haar passen, ze is bij haar braver en loopt beter dan bij Lianne! en ze zit ook heel mooi op Goldy anders moet je ook eens ff kijken als ze aan het rijden is..!)

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Z pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:52

Hey,

Aan de ene kant vind ik het absoluut een goed idee om een wat doorgereden paard te kopen voor een meisje wat nog niet veel kan, maar ze heeft daarbij wel goede instructie nodig.

Ik vind het vooral een slim idee omdat er zat paarden worden verziekt (jonge paarden) omdat daar een meisje op gaat zitten met het idee dat ze goed kan paardrijden en dat dus wel ff doet, negen van de tien keer gaat dit dan niet goed en dat is natuurlijk super zonde van het paard.

Plus dat het meisje onwijs veel kan leren van een Z pony, dit is absoluut niet makkelijker dan een jong paard maar het verschil is dat ze dan bepaalde knoppen moet zien te vinden en als ze die eenmaal heeft en zij rijdt eerlijk dan wil zo'n Z pony best wel lekker lopen hor

xxxies
Syllie

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 12:59

Wij hebben voor onze dochter (8 jaar) een 3 jarige, net zadelmakke pony gekocht.
Ze rijdt ermee op de ponyclub.
We hebben voor haar ook gekeken naar een goed doorgereden pony, maar die kende kunstjes (abrupt stoppen, hoofd omlaag brengen, omdraaien, bokken)
We hebben een z springen en m dressuur pony gezien, die hoefde maar een hindernis te zien en dan werd ze echt dribbelig (met haar eigen ruiter erop)

Onze 3 jarige is dan alleen zadelmak, maar super braaf, eerlijk, schrikt nergens van, en ze leren samen.
De eerste les moest er iemand naast lopen anders wilde ze niet vooruit.
(mijn dochter heeft daarna de pony een week niet gereden) de 2e les kreeg ze haar alleen voorwaarts, wel met een zweepje (de week erna ook niet gereden) en de 3e les ging de pony goed voorwaarts zonder zweep. (en ook nu weer een week niet gereden)

We laten haar nu nog tussen de lessen niet rijden, puur voor de pony om alles "op de rij" te krijgen van wat van haar verwacht wordt.

Een z-pony voor een beginner, kan goed klikken, maar ook een net zadelmakke voor een beginner (mits wel goede les) kan net zo goed.