Z pony voor een 11 jarige beginner?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 13:13

Het risico als je een pony gaat bekijken die al wat heeft meegemaakt is inderdaad dat je tegen een dier aanloopt die een heleboel truukjes weet, die je dan ook maar moet weten op te lossen. Maar niet alle gevorderde paarden hebben deze truukendoos. En wie kan uitsluiten dat jullie net ingereden pony ook sommige truukjes zichzelf gaat aanleren als iets te moeilijk word, of als hij er even geen zin in heeft. Samen leren, goed en fijn, maar heeft jullie dochter de kennis in huis om problemen op te lossen? Zelfs zonder les? En hoe willen jullie met één les in de week een pony goed doorgereden krijgen? Wat doet de pony de rest van de week, staat hij op het land, of alleen maar in de box?

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:31

Cassidy schreef:
Het risico als je een pony gaat bekijken die al wat heeft meegemaakt is inderdaad dat je tegen een dier aanloopt die een heleboel truukjes weet, die je dan ook maar moet weten op te lossen. Maar niet alle gevorderde paarden hebben deze truukendoos. En wie kan uitsluiten dat jullie net ingereden pony ook sommige truukjes zichzelf gaat aanleren als iets te moeilijk word, of als hij er even geen zin in heeft. Samen leren, goed en fijn, maar heeft jullie dochter de kennis in huis om problemen op te lossen? Zelfs zonder les? En hoe willen jullie met één les in de week een pony goed doorgereden krijgen? Wat doet de pony de rest van de week, staat hij op het land, of alleen maar in de box?


1. de pony waar wij het over hebben (goldy) is mijn pony en is al wat verder dan net ingereden maar nog niet Z)
2. het is niet een dochter van ons, maar een vriendin van het zusje van Lindy die bij mij op stal staat en waar zij ook komt te staan. (nou ja de stal is van mn ouders maar dat doet er verder niet toe, iig Lindy en ik zijn beide nog minderjarig en hebben nog geen kiddo's ... *LOL* )

Kennis voor het oplossen van problemen heeft ze nog niet echt maar dat kan ze wel leren met hulp vd juiste persoon! En ze is denk ik wel van plan iedere dag te rijden als ze tijd heeft en misschien ook nog wel vaker op een dag...
Echt goeie les heeft ze op dit moment nog niet dus ook met een Z pony heeft ze daar niks aan maar misschien komen ze daar nog achter (het heeft mij iig een paar jaar geduurd voor ik t zag... Frusty )

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 14:48

Onze pony's staan de gehele dag op de weide (zomers, en in de winter s'nachts op stal = open boxen)

De rest van de week wordt er met de pony gewandeld (ook langs de weg), gelongeerd, gepoetst , getutteld.

Goed doorgereden A/B pony's zijn dun bezaaid, meestal worden die onderhands verkocht aan kennissen of slijten hun oude dag bij hun baasjes. En om mijn dochter van 8 jaar, 125 cm groot op een c of d te zetten vondt ik ook geen optie.

We zijn bij de pony's die we bekeken hebben ook niet over één nacht ijs gegaan, we hebben deze 3 als beschreven meerdere keren gezien ook onder het zadel en op advies van de fokker hebben we gekozen voor de 3 jarige.

En ja mischien zal de pony kunstjes aanleren maar dan leert mijn dochter mee, en dat is ook de reden waarom ze de eerste tijd ook alleen maar in de les mag rijden en niet thuis.

Op de ponyclub lest nog een meisje = beginner meer, maar met een goed doorgereden pony met veel ervaring en ook een grote trukkendoos.
Haar ouders hebben ook bewust gekozen voor deze pony omdat deze alles al kende.

De instructrice van mijn dochter was er in het begin ook niet kapot van om met 2 beginners (lees pony en ruitertje) te moeten werken, maar is mede door het gedrag van Winni behoorlijk gecharmeerd van de combinatie.

Maar hoe moet een beginner dan de problemen oplossen als ze zelf niet rijden kan en de goed doorgereden pony opent zijn trukkendoos?

Oke mischien hebben wij geluk gehad met deze pony.

Wij hebben ook andere paarden gehad, een E-pony waar ze flink af gevallen is en waardoor ze weinig vertrouwen meer had onze edele viervoeters. Door Winni die in het begin niet vooruit te branden was, wordt haar vertrouwen weer een op nivo gebracht, daarom stapt en wandeld ze er veel mee, poetst ze veel en tutteld (vlechtjes maken, doeken erop en nog meer van die onzin) De pony leert er veel van en mijn dochter ook. Let wel alles onder toezicht (ik erbij of opa/oma/buurman/vader).

Wanneer mijn dochter uit de pony is gegroeid en ze wil verder zal het waarschijnlijk wel een m of z pony worden, ze weet dan waar de knoppen zitten en hoe deze te bedienen, en dan kan ze verder leren van de pony.

Tja ook al koop je een dubbel Z pony of paard, je koopt de ruiter of amazone er niet bij.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-02 19:48

Het is juist goed! en al helemaal als het haar 1ste pony is. ze leert ervan.

julei
Berichten: 9
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 20:33

eigenlijk vind ik het hartstikke goed Haha! ze kan toch beter veel leren van die WAARSCHIJNLIJK oude en wijze pony dan een jong paardje te vrknoien , al is dit niet de bedoeling Verward maar ja wat ben ik om er wat aan te zeggen , xxxxx julie Koe

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 20:59

julei schreef:
eigenlijk vind ik het hartstikke goed Haha! ze kan toch beter veel leren van die WAARSCHIJNLIJK oude en wijze pony dan een jong paardje te vrknoien , al is dit niet de bedoeling Verward maar ja wat ben ik om er wat aan te zeggen , xxxxx julie Koe


Dat vind ik nou ook even een hele goeie opmerking! Een jonge pony moet ze ook weer niet hebben want dan loop je het risico die voor de rest van zn leven te verknoeien. En bij een oude pony heb je niet veel meer te verknoeien. Alleen moet het beestje gewoon bij haar passen en de pony waarnaar zij opzoek zijn, jonge pony, Z niveau, en bekend bloed past zeker niet bij haar! Want de meeste paarden en ponys die aan deze beschrijving voldoen zijn alles behalve makkelijk te rijden voor een beginner! Ze moet een iets oudere (lees vanaf een jaar of 8/9) correct ingereden pony hebben, die net boven haar niveau zit en waar ze de basis goed van kan leren zodat ze die pony zelf nog naar een hoger niveau kan rijden. En dan denk ik daarbij ook aan een pony die koel in het hoofd is en dat ook zeker in veel omstandigheden zal blijven! Zo'n pony vind ik perfect bij haar passen. Dus eigelijk een gewoon een pony die precies tussen alle uitersten in zit. Ik denk dat ze van zo'n pony het meeste plezier zal beleven. (mee eens Lin??)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 00:11

Waarom wordt er nu weer gezegd dat per defintie een beginner een jonge verkoeid?

Een beginner kan zonder begeleiding een Z pony van elke leeftijd evengoed verknoeien.
En een pony van 8/9 zit in het begin van zijn/haar carriere en wordt dan pas echt verknoeid.....

Mijn beginnende dochter van 8 heeft een pony van 3 waar ze mee naar les gaat (1 X per week) de rest van de week wordt met de pony gewandeld, gepoets, getutteld en gelongeerd.

De pony doet het goed, mijn dochter doet het goed en ze zijn beide gelukkig. ( de pony laat zich makkelijk van de weide halen, hinnikt wanneer ze haar ziet, en toont absoluut niet ongelukkig)
De instructrice vindt dat ze beide goed vorderen (ondanks dat Britt alleen in de les rijdt en verder niet) de pony doet het goed.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 12:10

Citaat:
Ze moet een iets oudere (lees vanaf een jaar of 8/9) correct ingereden pony hebben, die net boven haar niveau zit en waar ze de basis goed van kan leren zodat ze die pony zelf nog naar een hoger niveau kan rijden.


ff lezen he?! Dan snap je wat ik bedoel. *en anders ook maar niet! Scheve mond *

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 14:02

phoe, wat een discussie!

Mijn mening;
Ik denk dat het heel erg veel verschil maakt, wat voor pony die Z-pony dan is. Is het een hittepetit die bij elk wissewasje een aanval krijgt of is het een brave sul die zijn oren nog niet omdraait wanneer je er een bom naast afsteekt.
Ik heb van alles gehad/gereden. Mijn eerste pony had dubbel M gelopen en was 12 toen ik hem kreeg. Een brave sul waar ik veel van heb geleerd.
Daarna een groen paard, waar ik weinig zelfvertrouwen van kreeg. Intussentijd reed ik ook nog een Z-pony van iemand, een ongelovelijke hittepetit. Resultaat van deze twee paarden; ik wist zeker dat ik maar moest gaan dammen.
Later weer een groen paard gekocht, deze wel zelf ingereden. Maar dit keer wel een sul, met af en toe een streek. Die gaf me wel weer een goed gevoel. Later kreeg ik er een Z-paard bij, weer zo'n tut die altijd op spanning stond. Ik kon niet met haar omgaan, vond het verschrikkelijk om haar te rijden. Ik heb veel foute dingen aangeleerd op dit paard, ook wegens slechte begeleiding.
Kortom, het gaat er gewoon om wat het karakter is van het paard, wat voor begeleiding je hebt, hoe je zelf rijdt, rustig of ben je ook een onrustig type..

Ik denk dat deze vraag geen antwoord heeft, tenzij je specifieker kan zijn over de persoon, de pony en de omstandigheden.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 15:52

Ik ben t met je eens Lis! Haha!

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 12:05

ik vind het wel goed want die pony kan haar dan alles een beetje leren en met een instructeur erbij moet het helemaal lukken Pling

MirandaMax
Berichten: 172
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 09:46

Ik zou als ik die ouders was gewoon een mak paardje voor dat meisje kopen.
Als ze een Z-pony krijgt, en ze rijdt nog maar B, dan heb je kans dat ze die hele pony verknoeid, en dat is gewoon zonde.
Ze moeten gewoon een makke pony kopen, die met gemak B kan lopen en evt. ook al wat dingen uit de L kan.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 14:33

steefie schreef:
ik vind het wel goed want die pony kan haar dan alles een beetje leren en met een instructeur erbij moet het helemaal lukken Pling


Hangt er wel vanaf wat voor instrukteur/trice.... En ik verzeker je dat het met haar huidige instruktrice zeker niet gaat lukken!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 18:19

Ondanks dat het oud is, wil ik er toch nog graag op reageren!

Ikzelf kocht mijn vorige paard (zie profiel voor foto's) toen hij 3,5 jaar oud was, niet zadelmak. Zelf was ik met mijn pony's nooit verder gekomen dan M1. Eigenlijk dus ook niet echt heel ervaren,...

Na een paar jaar trainen en goede begeleiding reed ik Z met hem. Door omstandigheden kwam ik 2 jaar geleden voor de moeilijke keuze hem te verkopen.

Ik heb HEEL VEEL mensen bij mijn paard gehad, waarvan het merendeel zo groen als gras was en gewoon een Z paard kregen van hun ouders. Ik zal je 1 ding zeggen:

Als je zelf niet op Z niveau rijdt, kun je een Z paard ook niet op dat niveau rijden!

Ik kan zo kwaad worden op mensen die denken dat je dan een automaat koopt, waar alle knopjes al op zitten en waar je dus niets voor hoeft te doen. Boos! Echt waar, die dames en heren die op mijn paard gingen zitten kregen hem niet eens in zijn achteruit! En dan maar onnozel kijken en zeggen: "hij doet het niet" Slapen . Nee, dat kan toch ook niet??? Lips are sealed Frusty Misselijk

Iedere ruiter geeft zijn/haar eigen hulpen, en daar loopt dat paard dus ook op. Ja, je kunt veel leren van een Z paard, als je daar de tijd in steekt. Maar je kunt ook veel leren van een onervaren paard, die je zelf alles moet leren.

Iedereen is vrij in zijn/haar keuze om wel of niet te kiezen voor een leerpaard, maar je kunt er gewoon NIET van uitgaan dat een paard/pony een ruiter alles gaat leren!!!

Zo, dit is mijn mening,.... Schijnheilig

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-02 21:52

Reddy007"]
[quote="Anoukie schreef:
Ondanks dat het oud is, wil ik er toch nog graag op reageren!

Ikzelf kocht mijn vorige paard (zie profiel voor foto's) toen hij 3,5 jaar oud was, niet zadelmak. Zelf was ik met mijn pony's nooit verder gekomen dan M1. Eigenlijk dus ook niet echt heel ervaren,...

Na een paar jaar trainen en goede begeleiding reed ik Z met hem. Door omstandigheden kwam ik 2 jaar geleden voor de moeilijke keuze hem te verkopen.

Ik heb HEEL VEEL mensen bij mijn paard gehad, waarvan het merendeel zo groen als gras was en gewoon een Z paard kregen van hun ouders. Ik zal je 1 ding zeggen:

Als je zelf niet op Z niveau rijdt, kun je een Z paard ook niet op dat niveau rijden!

Ik kan zo kwaad worden op mensen die denken dat je dan een automaat koopt, waar alle knopjes al op zitten en waar je dus niets voor hoeft te doen. Boos! Echt waar, die dames en heren die op mijn paard gingen zitten kregen hem niet eens in zijn achteruit! En dan maar onnozel kijken en zeggen: "hij doet het niet" Slapen . Nee, dat kan toch ook niet??? Lips are sealed Frusty Misselijk

Iedere ruiter geeft zijn/haar eigen hulpen, en daar loopt dat paard dus ook op. Ja, je kunt veel leren van een Z paard, als je daar de tijd in steekt. Maar je kunt ook veel leren van een onervaren paard, die je zelf alles moet leren.

Iedereen is vrij in zijn/haar keuze om wel of niet te kiezen voor een leerpaard, maar je kunt er gewoon NIET van uitgaan dat een paard/pony een ruiter alles gaat leren!!!

Zo, dit is mijn mening,.... Schijnheilig


mooie mening Tong uitsteken
[/quote]

idd

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 23:49

Precies wat ik gezegd heb: je koopt een pony/paard en niet de ruiter erbij

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 09:25

eindelijk wat mensen die het met elkaar eens zijn hier, btw ik ben t r ook mee eens!

Frederieke

Berichten: 444
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Zonhoven (Limburg,Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 13:38

Ik vind een Z pony ook goed voor beginners je leert er namelijk het meeste van als je bij ons op de club kijkt zie je dat de kiinderen met een ervaren al wat oudere pony goed presteren wat kinderen leuk vinden en er plezier van hebben,kunnen er zonder schrik opzitten enzo... terwijl de beginners die een jonge, onervaren pony hebben daar gaat het niet goed mee die pony's bokken gaan lopen hebben van veel schrik dus de meeste gaan nu niet op wedstrijd en er zijn er al een paar die zelf al te koop staan.Ik ben zelf ook begonnen op een ervaren pony en zelf nu met 7 jaar rij-ervaring vind ik en ervaren pony nog leuker als een jonge pony!!!!