wond onderkant hoefbal> springschoenen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

wond onderkant hoefbal> springschoenen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 17:47

zag vandaag dat luna aan de onderkant van de bal van haar hoeven, (dus zeg maar als je de hoef optilt en dan iets boven de kroonrand waar de bal begint) een wond heeft. zou dit kunnen doordat ze zichzelf aantikt tijdens het rijden, het zit nl echt op de plek waar een paard zichzelf 'vangt'. zou het helpen om haar springschoenen aan te doen zodat ze zichzelf niet kapot loopt?

Lenneke_

Re: wond onderkant hoefbal> springschoenen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 08:48

Springschoenen zullen vast helpen, maar anders bekappen kan ook wonderen doen. Als ze zichzelf vangen is de toon van de voorhoeven vaak te lang waardoor het voorbaan trager afwikkeld dan het achterbeen. Vaak ben je van het probleem af als je de toon van de voorhoeven iets korter maakt/laat maken.

Anouar ving zichzelf ook altijd. Ik kon absoluut niet zonder springschoenen rijden. Tot ik hem zelf ging bekappen. Hij heeft nu nooit meer een wondje gehad.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:11

Het is maar een keer gebeurt toch? Ieder paard heeft weleens wondjes. Gewoon schoonmaken en er verder niet moeilijk over doen.

Als het vaker zou gebeuren inderdaad anders bekappen.
Maar ik zou nu nog niet zo moeilijk doen Lachen

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:19

Ik zou zeker niets aan het bekappen doen...idd ieder paard tikt zichzelf wel eens aan....een tijdje springschoenen gebruiken kan. Je kunt dan aan de springschoen zien of hij zichzelf vaker raak trapt

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:22

Ja maar dat is ook met peesbeschermers... dat je er krasjes op ziet. Maar het wordt dan toch dikker? Dat is toch logisch dat er dan krasjes op komen te zitten. Persoonlijk ben ik er niet voor om allemaal beenbescherming aan je paard te hangen als het niet nodig is. Waarschijnlijk was dit eenmalig even een misstapje, verder niks.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:00

probleem is dat als je hem in gaat pakken en hij tikt wel regelmatig aan, dat hij het niet meer voelt als aantikken. er zit an immers materiaal tussen die de klap dempt.

willem is zo aan het strijken geraakt omdat ik strijklappen gebruikte met longeren. gelukkig is hij er nu weer vanaf.
hij heeft zijn bal ook open getrapt, daar heb ik toen die speciale kalvakade balbeschermers voor gekocht, die niet bleken tepassen. later heb ik het met springschoenen gedaan wat resulteerde in wonden, met mok erover heen en 2 dikke olifantenpoten.

dus nee, geen beschermers meer voor mij, tenzij ik ga springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:03

De smid vragen de achter ijzers wat naar achteren te leggen en te zorgen dat hij over de teen goed kan afrollen, zodat ze haar voorvoeten snel weg kan zetten. Aantikken is vaak dat ze net niet snel genoeg hun voorvoet weg kunnen zetten en het achtervoetje al op zijn plaats is. Is ook slecht voor de gangen, paard gaat er naar lopen en zal minder ruim worden in zijn gang.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 14:21

ze heeft alleen van voor ijzers, dus van achter de ijzers verleggen zal niet gaan...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:42

Dan kan je vragen het voorijzer iets naar achteren te leggen. Hierdoor wikkelt het voorbeen sneller af en is hij weg voor het achterbeen eraan komt

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 14:44

is een goede tip, zal het met de smid overleggen zodra hij weer komt!

Vitphant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:40

Zou goed kunnen helpen ja, en idd ook wat Lenneke_ zegt. Ja

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:47

Martine1232 schreef:
Ja maar dat is ook met peesbeschermers... dat je er krasjes op ziet. Maar het wordt dan toch dikker? Dat is toch logisch dat er dan krasjes op komen te zitten. Persoonlijk ben ik er niet voor om allemaal beenbescherming aan je paard te hangen als het niet nodig is. Waarschijnlijk was dit eenmalig even een misstapje, verder niks.

Ik bedoel eigelijk meer dat bij een balbetrapping (want daar hebben we het hier uiteindelijk over) de inpakt de achterhoef op de voorhoef veel groter is dan aantikken. Een extra beschermlaagje voorkomt een totaal kapotte bal. Maar, inderdaad, een balbetrapping komt een enkele keer voor. Mijn paard heeft het ooit gehad. Ik rij nu alleen met peesbeschermers en strijklappen omdat hij nog weleens gek wil doen en in zijn vrolijkheid aantikt. Maar idd, hoe minder hoe beter. Paard moet op zijn eigen benen lopen

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:31

Ach dat heeft die van mij wel eens als hij los is geweest en lekker gek heeft gedaan. Gewoon beetje water er op en niet meer aanzitten (geen smeersel er op doen ofzo). Dan is het zo weer dicht!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:37

Martine1232 schreef:
Ja maar dat is ook met peesbeschermers... dat je er krasjes op ziet. Maar het wordt dan toch dikker? Dat is toch logisch dat er dan krasjes op komen te zitten.

Klopt idd als je gewoon voor de lol met peesbeschermers gaat rijden. Bij die van mij kan je als ik langer dan 1 dag zonder peesbeschermers rijd zien dat ze het haar van d'r kogel afstrijkt met haar hoeven, t word gewoon kaal, zowel voor als achter... Beenbeschermers kunnen best nuttig zijn...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:41

Ik zou het gewoon even aankijken. Mocht ze vaker wondjes krijgen dan zou ik wel gebruik gaan maken van springschoenen. na 1 wondje vind ik dit nog niet nodig.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:01

Vjestagirl schreef:
Martine1232 schreef:
Ja maar dat is ook met peesbeschermers... dat je er krasjes op ziet. Maar het wordt dan toch dikker? Dat is toch logisch dat er dan krasjes op komen te zitten.

Klopt idd als je gewoon voor de lol met peesbeschermers gaat rijden. Bij die van mij kan je als ik langer dan 1 dag zonder peesbeschermers rijd zien dat ze het haar van d'r kogel afstrijkt met haar hoeven, t word gewoon kaal, zowel voor als achter... Beenbeschermers kunnen best nuttig zijn...

Nee, natuurlijk! Maar ik heb het over een enkele keer Lachen
Stom hè Clown Dat paarden niet zelf door hebben dat hun benen dan wat verder uit elkaar moeten zetten Haha!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:06

Best gaar ja... Je zou zeggen dat het niet prettig voelt... Maar goed, zo gaat het ook...

(nu weet ik toevallig dat die van mij een heeeeeeeeel klein beetje bodemnouw is, maar om daarvoor nou je benen kaal te maken Tong uitsteken)