Paard eet stro ipv hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Paard eet stro ipv hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 15:03

Hallo,

De laatste tijd merk ik dat mijn paard weinig tot geen hooi eet. Normaal krijgen ze tot de volgende ochtend als ze de wei in gaan hooi, ik ben al flink verminderd in het geven van hooi, want de volgende dag blijft er over. Ze is niet heel lang terug nog bij de tandarts geweest.
Ik had nog een eigen baal hooi (kruidenhooi?) staan van een tijd geleden en heb gister daar ook nog van een deel in haar stal gelegt.
Omdat ik iets was vergeten ben ik gisteravond nog terug gegaan naar stal. Toen ik in haar stal keek had ze al het 'kruidenhooi' op en het hooi wat we op stal hebben liggen lag er nog, mijn paard stond ipv het hooi het stro op te eten. (En ik vermoed dat ze dit al een tijdje doet).

Kan dit kwaad? en wat kan ik eraan doen?

Taat_

Re: Paard eet stro ipv hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:21

Hmm.. Ik weet het niet zo goed, Dat 'kruidenhooi' eet je paard wel maar normaal hooi niet? Mischien houd je paard er niet van ? ..
Maar elk paard houd toch wel van hooi? Erg raar, sorry, maar ik weet het niet precies Knipoog
Sterkte ermee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:24

Het hooi/kuil wat bij ons op stal gevoerd wordt is ook afgekeurd door bijna alle paarden op dit moment. Ze eten allemaal vrij veel stro. Of het de tijd van het jaar is of dat ze het kuil gewoon echt vies vinden weet ik niet. Hoewel het kuil inderdaad niet lekker ruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:32

Waarschijnlijk is het een slechte baal hooi geweest.
Ook hier zitten er minder goede balen tussen, zowel van dit jaar als van vorig jaar. Die worden dan ook leuk door de hele stal heen geslingert en beginnen gewoon aan het stro.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:48

idd Judith! wou ik net zeggen Ja

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:23

Mijne eet ook al zijn stro op, als ik (droge) kuil voer eet hij dat wel, daarna gaat hij verder met het stro.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 21:00

Van de vorig baal hooi kon ik me voorstellen dat ze dat niet at, mijn andere pony's aten dat ook niet. Maar de baal die er nu ligt is goed, helemaal niets mis mee.

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:03

Judith_ schreef:
Waarschijnlijk is het een slechte baal hooi geweest.
Ook hier zitten er minder goede balen tussen, zowel van dit jaar als van vorig jaar. Die worden dan ook leuk door de hele stal heen geslingert en beginnen gewoon aan het stro.

Slechte baal?! Nog nooit gehad, alleen bij stro ..

Vaneela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:03

Het zal wel aan het kuil en hooi liggen denk ik! De koeien vinden het ook niet echt lekker het kuilgras! Ook de paarden die er staan vinden het ook niet echt lekker en verkiezen ook liever het stro dus ik denk dat er iets mis is met het hooi en kuilgras ! Verward

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:07

Hebben jullie geen honden of katten lopen op stal? Mogelijk plassen ze op het hooi en eet je paard het daarom niet. Je kan even aan het hooi ruiken om te ruiken of het fris ruikt. Stro eten kan verder niet echt veel kwaad, of hij moet echt de hele stal leeg eten, dan heb je wel wat kans op verstopping.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 21:28

mirm: Bij ons op stal lopen geen honden of katten. Het hooi ruikt fris. Toen ik mijn paarden aan het einde van de dag binnen ging zetten, liep ze wel naar de baal hooi toe en begon daar van te eten.. Ik neem hiervan aan dat er niets mis is met die baal hooi. Lachen

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:36

Wij hebben twee Arabieren en het viel ons op dat degene die vroeger weinig tot geen sto at,dat nu wel doet.Maar ook het hooi smaakt hem prima.Een tekort bij hem kan het niet zijn,aangezien ze heel gevarieerd voer plus supplementen krijgen.Ik denk dat het stro gewoon goed smaakt,al zijn alle partijen van dit jaar niet allemaal geweldig.Een paard denkt dus anders als wij,dat blijkt wel weer. Vork Vork .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:44

Goed tarwestro (dus mooi goudgeel, lekker lange halmen etc.) is goed ruwvoer. Op zich kan het geen kwaad als je je paard stro als ruwvoer geeft, waarschijnlijk vindt hij het hooi niet lekker. Heb ik ook paar jaar terug gehad, toen voerde ik hooi van een andere grassoort dan gebruikelijk, en dat vond m'n pony echt niet te vreten. Ze at eerst het verse stro op, en ging dan met lange tanden aan het hooi...

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:19

Ja mooi goudgeel stro dat kan ik me wel voorstellen dat dat graag gegeten wordt.Maar bij ons op stal ziet het stro er niet echt goudgeel uit,en toch eten ze het op!?!?Ik snap er echt helemaal niets van,omdat ons ene paard helemaal geen stro eter is.Voor mij blijft het een groot raadsel.Hebben jullie misschien tips??Ik ben veel te bang dat er koliek gaat onstaan,je weet het maar nooit.Alvast bedankt voor eventuele tips. Vork