Modderpoel - welke oplossingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KikiR

Modderpoel - welke oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 17:16

Hallo Bokkers,

Ik vroeg me af of misschien iemand advies heeft over een budgetvriendelijke manier om een modderpoel in de wei te bedekken zodat de paarden weer droog kunnen staan?
Bijvoorbeeld houtsnippers of zand, en wie weet welke prijzen hierbij horen? Het is in Pijnacker, Zuid-Holland.

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Groetjes,
Kiki

tessyke

Re: Modderpoel - welke oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:42

zolang het water niet weg is blijft de modder Knipoog
dus eerst water katen wegpompen en dan kan je eventueel nieuw zand erop gooien

maar een stel waterdichte laarzen blijft de beste oplossing Haha!

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:29

Ik blijf dit even volgen.

tessyke schreef:
maar een stel waterdichte laarzen blijft de beste oplossing Haha!

Zijn die er ook voor paarden/pony's? Vork
Het is namelijk ook niet zo fijn dat de pony's er steeds met hun hoeven in staan... Knipoog

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:40

heb je een sloot ernaast? zo ja doe net als ik vanmiddag heb gedaan een afvoertje naar de sloot graven let wel op dat je van de plas naar de sloot steeds dieper gaat.

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:42

Waar staat ie? Misschien heb ik hem weleens gezien. Houtsnippers neergooien waar het het meest drassig is?

KikiR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 15:13

Hey hallo allemaal,

Bedankt voor jullie tips. Het is niet mijn eigen stal hoor, maar de stal waar hij in pension staat. Aan de rand van het Balijbos.

Veel paarden krijgen mok van de nattigheid, dus dat is wel een probleem. Er liggen veel sloten, ook hierin staat het water hoog.

Maar gisteren hoorde ik dat de boer toch zelf al zand heeft besteld. - Opluchting!!
Houtsnippers wil hij ook wel, maar ik weet daar de prijs niet van. Weet jij dat Francien?

Groetjes,
Kiki

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:38

Zand erop storten werkt maar tijdelijk, ook dat zakt weg en wordt een blubberboel. Als je het goed wilt oplossen moet je de boel draineren of verharden Lachen

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:04

Je kunt ook een droge 'heuvel' aanleggen. Een plek waar ze altijd droog staan. Paarden staan graag iets hoger !

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:24

Bij ons op de pensionstal ligt in het gangetje van de stal naar de winterweide boomschors, konden ze gratis bij de gemeente gaan halen, denk wel dat het het beste is om er jaarlijks wat nieuw aan toe te voegen, maar dit werkt bij ons prima zo normaal tot aan de knieën in de modder en nu geen last meer van

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:33

Hier is er destijds de mest met stro in gegaan. Jaar er op begonnen er echt heel veel verschillende grassoorten en planten te groeien en momenteel is de zode er nog steeds redelijk vast.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:29

Houtsnippers! Die kun je vaak ook gratis krijgen in de tijd van het jaar dat bomen gesnoeid worden. Alleen zul je de houtsnippers wel ieder jaar weer opnieuw moeten neerleggen, want het is geen permanent oplossing aangezien de houtsnippers na verloop van tijd in de modder 'zakken'.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:33

Houtsnippers moet je wel vaker dan 1 keer per jaar vernieuwen, ze rotten ook vrij snel als het nat wordt.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 10:15

Nou bij mij lagen er houtsnippers, en heb ze voor het grootste deel maar weg geharkt, het is niet schoon te houden. Het mest krijg je er amper vanaf en bijna alle houtsnippers neem je mee je mesthoop op. Dit neemt veel ruimte in en is echt een hoop werk! Nu heb ik inderdaad ook een modderpoel, maar mijn paarden zoeken het dan ook niet op, op een of andere manier. Ik heb altijd mijn stallen open staan, dus ze hebben de keuze of naar binnen of buiten, maar ze staan bijna fulltime binnen. Ik hou deze topic ook even in de gaten hopelijk komen er nog goede ideeen voorbij!

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 17:33

houtsnippers is ook vrij snel weg(vind ik persoonlijk).laat het nu ook een modderpoel,en kunnen zelf kiezen,naar binnen of naar buiten.zand heb ik ook over gedacht.maar is ook maar tijdelijke oplossing.