zweetdeken op doen na het longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fiandor

zweetdeken op doen na het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 19:20

hooi iedereen

ik heb een vraagje...
Ik longeer mijn verzorgpaard wel eens. En hij heeft nooit meer een winterdeken op, dus heeft al een wintervacht. En na het longeren zweet hij een beetje en zijn neus nat. Is het dan slimmer om een zweetdeken op te doen? Het longeren is niet heel zwaar. Veel stappen en soms een drafje.

Oja hij is 28 jaar en ik stap hem wel uit na het longeren.

LaDar

Re: zweetdeken op doen na het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:24

Wanneer mijn paard erg bezweet is na het werk (longeren of rijden dat maakt me niet uit) gooi ik altijd even een zweetdeken op. Wanneer ze opgedroogd is (en de zweetdeken dus klam en nattig is) gooi ik haar staldek weer op.

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:26

denk dat je zelf moet inschatten hoe bezweet ze is. (maar met een dikke wintervacht gaat het meestal snel) Het opdrogen kan wel even duren dus het kan zijn dat je misschien later terug moet naar je paardje om de deken af te halen...(of je moet meer geduld hebben dan ik *LOL*

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 19:27

oke maar het is niet mijn eigen paard en ik kom altijd rond 4 uur en blijf tot 5 uur. maar daarna kan ik niet meer komen wat als het donker is gaat hij in zijn stal en er is geen licht. Kan ik het zweetdeken ook oplaten tot de volgende ochtend?

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:34

Oke ik snap je situatie maar de zweetdeken omlaten zou ik niet doen! De zweetdeken neemt het zweet van je paard op (en houdt dit vast) de deken wordt dus klam en nat terwijl je paard droger wordt. Wanneer je dan die zweetdeken afhaalt is je paard droog en kan je die deken uithangen om te drogen. Als je die deken omlaat staat je paard de hele nacht onder die klamme deken... Misschien kan je hem droog proberen te krijgen door extra lang uitstappen en proberen droog te wrijven met stro ofzo? desnoods die zweetdeken even op, maar ik denk niet dat de hele nacht omlaten de gezondheid van je paard ten goede komt.

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 19:50

oke.. ik doe dan maar geen zweetdeken op.
en dan stap ik hem wel extra lang uit Haha!