Welke bodem (buitenbak) op zware kleigrond? (leem)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liousca

Welke bodem (buitenbak) op zware kleigrond? (leem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 14:43

Ik had graag alle informatie over een goede bodem voor een buitenbak op klei-grond.

Het is zware klei, nat glad, gewoon bah! Daar moet een buitenbak op komen die zo goed als altijd berijdbaar moet zijn, zoals men ze altijd wil hebben denk ik... Lachen

Ik heb al gekeken bij achterberg en al weather tuft (of zoiets) maar schrok erg van de prijzen. Dit moet toch goedkoper kunnen?

Alle tips / ervaringen zijn welkom!

Dus tips voor iemand die GEEN 10.000eur kan besteden eigenlijk... Misschien veel gevraagd maar ik dacht ik probeer het toch eens.

KarinvdM

Re: Welke bodem (buitenbak) op zware kleigrond? (leem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:01

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:41

Een goede berijdbaar blijvende bak kost nu eenmaal geld. Ten eerste omdat er veel werk in gaat zitten om hem aan te leggen en ten 2e om hem zo te houden.
Klei/leem is een moeilijke ondergrond omdat het water moeilijk weg kan. Je zit dus altijd aan drainage vast.
Goedkoper oplossingen zullen vaak gooedkoop duurkoop blijken te zijn. Beter dus in een keer het goed doen, helaas niet leuk voor de portemonnee.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:50

Onze buitenbakken zijn ook gelegen op kleigrond. En zoals je zegt, nu zijn ze niet meer berijdbaar. 1 grote modderpoel en heel gladdig. Nu, omdat het zo dus niet verder kan, zal de eigenaar de buitenpistes hernieuw aanleggen. Weet niet hoeveel hij er zal voor betalen, maar ze worden volledig uitgegraven en drainage en zo ingestoken.. Denk dat dit ook prijzig zal zijn.. maar met een goede drainage kom je een heel eind.

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 10:30

Ok, bedankt allen!
Ik ga eens een offerte opvragen bij zorgdrager.

Maar is er niets specifiekers? Want drijnage ontkom ik inderdaad niet aan... Maar misschien nog mensen ervaring met bepaalde bedrijven?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:20

Wij hebben een jaar of 3 geleden op onze ponyclub een nieuwe bak aan laten leggen...Incl nieuwe drainage enz,hekwerk, agterbergbodem waren wij 17.000 euro kwijt...Helaas is op een klei-grond een bak leggen gigantisch duur..
Op zandgrond kun je het witte en het zwarte zand om laten draaien en heb je in principe al een redelijke bak. Bij kleigrond moet je dus beginnen aan drainage enz..Ik kan je geen bedrijven noemen, want het bedrijf dat het bij ons heeft gedaan is duur en is samengegaan met een ander bedrijf. Maar je kunt tegenwoordig ook die vilt-vlokken in je zandbodem laten verwerken, misschien is dat iets voor je? Zal waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn? Lachen

m_n4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:56

Weet iemand iets over een eb- en vloed bodem? (zelfdoen/laten aanleggen)? Dat zou toch ook prima moeten kunnen op klei?

CHIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 00:23

Wat ook kan en vaak al in ruiterpaden en longeerbakken wordt gebruikt, zijn van die plastic ondergronden met ruitvormig of vierkant patroon. Hieronder moet dan wel een enigzins waterafvoerdende laag/fundering worden aangebracht, zoals fijn puin (waarvoor ze je soms zelfs betalen als je het afneemt). Je moet dan langs je bak wel een goede afwatering hebben anders kan het water nog niet weg. Meestal kan je op die plastic mat (houtsnippers en) een dikke laag zand kwijt. Enig probleem is dat je je bak altijd goed moet blijven aanharken anders rij je vanzelf een keer op het plastic en das niet handig.
Misschien heb je er wat aan, het is wel meer een hobby oplossing dan een dan iets professioneels, maar het werkt wel Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:30

Die plastik platen zijn idd alleen geschikt met een stevige laag zand erover en met heel goed onderhoud. Want volgens mij lopen de paarden hun benen kapot als ze op de platen lopen.

Zijn er al eens proeven gedaan om bijv. een bak met waterdoorlatende rubber tegels te bestraten. Hieronder een betonnen bak voor de opvang van regenwater (met afvoer).
Lijkt me de ideale kombi; geen plassen, veerkrachtig, weinig onderhoud.

Tremona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:21

http://www.rdlmanegebodems.nl heeft bij ons de bodem op de klei aangelegd. Onze bodem is altijd te berijden behalve bij sneeuw. Hij werkt ook met de vlokken van zorgdrager. Hij legt trouwens ook de bodems voor zorgdrager aan.