Weiland omlaten zetten voor longeerbak wat met zwart zand ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

curly2day

Weiland omlaten zetten voor longeerbak wat met zwart zand ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 09:52

Hoi,

We zijn eruit, we laten de boel omzetten, maar nu is mijn vraag wat is verstandiger:
Zwart eronder laten zitten of het zwarte eronder vandaan en ergens over de wei laten uitvlakken ?

Tempus_Fugit

Re: Weiland omlaten zetten voor longeerbak wat met zwart zan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:51

je kan beter niet dat zwarte zand laten liggen en dan gewoon een berg wit goed zand er op doen, dan word je longeerrondje wel heel hoog (tenzij dat de bedoeling is)

Als je de grond laat omspitten tot een meter diep, dan komt er wit zand naar boven en zwart naar beneden, hoef je gelijk niet zo veel nieuw wit goed zand erop te leggen.

weet niet hoe jullie bodem is.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:03

Wij hebben bij ons nu een rijbak waar het zwarte zand is afgegraven en in 2 wallen naast de bak ligt.
Als je het laat keren (dus wit naar boven haalt) dan word die laag zwart na een tijd zo vast dat je altijd een zeiknatte longeercirkel hebt omdat het water niet goed weg kan zakken.
Wij hebben nu in onze bak nog geen enkele keer natte plekken gehad, zelfs niet tijdens het regenen. Vond ik toch erg knap, hehe Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:09

Ik zou het zwarte zand eronder laten liggen. Ik zou het witte zand er bovenop gooien in een flinke laag. Het klopt dat ie dan iets hoger komt te liggen, maar het voordeel hiervan is dat ie beter droog blijft. Wat ik dan wel zou doen is de rand afzetten met bielzen zodat je niet al het witte zand weg loopt..

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:04

Witzand op zwart zand storten is niet altijd een succes, de kans dat het nat blijft is daarmee groot. kun je het niet laten omkeren als je op een zandkop zit?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:23

Ik heb mijn paddocks ook om laten keren; zwart zand onder en veluw's zand boven. Dat werkt prima, maar je moet het regelmatig loshalen.
Na verloop van tijd moet er dan wat vers zand op en het oude afgegraven, maar dat onderhoud blijf je altijd houden.
Hou er wel rekening mee dat het Veluwse (gele) zand vrij veel kiezels in kunnen zitten tot keien toe.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 14:08

Iedereen bedankt !

Maar wat is een zandkop ?

Zo als het er nu voor staat denk ik inderdaad dat ik het zwarte er onder vandaan laat.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:15

Ik heb een bak die we 5 jaar geleden hebben laten omkeren - we wonen hier op een zandlaag.
Na 5 jaar is de aarde-onderlaag toch weer gaan mengen met de dikke zandlaag erboven en moet het spul idd weer voor onderhoud zoals Dubbeldun ook al aanhaalde,

Het lijkt mij dat afgraven en dan aanvullen met wit zand redelijk kostbaar is in verhouding tot omkeren, maar dat ook al zou je afgraven, uiteindelijk door verontreiniging (menging van onder af, wind, mest en bladerafval) je toch weer te maken krijgt met aarde-achtig zand wat blubbert.

Of je moet echt veel geld op tafel leggen en gaan werken met puin, dainage, grind en zand, daarover folie en dan weer een hele dikke zandlaag. Zoiets.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:42

Ik heb 13 jaar geleden mijn bak laten aanleggen door de zwarte bovenlaag onder te laten spitten met een kraan. Ik heb ondertussen 1x diep laten eggen met een tandeneg van 60 cm, omdat het water wat te lang bleef staan af en toe.
Als het 48 uur aan één stuk door heeft geregend is de bak wat nat, is het dan 24 uur droog dan is-ie ook weer droog. Heb dus zelden of nooit plassen staan, maar de bak is 's zomers ook nooit te droog.
Paarden staan er 's winters ook regelmatig in, mest eruit halen doe ik niet altijd even consequent. Wat ik wel doe en wat het behoud van je bodem is, is regelmatig slepen.

Eén ding: als je om laat zetten, houd er dan rekening mee dat je de eerste maand of zo drijfzand hebt! Dan is-ie dus niet te gebruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:07

@Ibbel: Door het omzetten gaat hier juist het water er extra snel doorheen, dus juist droger. Wel is het de eerste tijd erg zwaar lopen voor de paarden; voor een paddock niet zo erg, maar om te werken niet goed voor de pezen.
Dus dan moet je hem wel laten aandrukken.

DEES schreef:
Of je moet echt veel geld op tafel leggen en gaan werken met puin, dainage, grind en zand, daarover folie en dan weer een hele dikke zandlaag. Zoiets.
Maar ook dan ontkom je niet aan regelmatig de toplaag afgraven vanwege bladeren, vastlopen en dus weer blup.
Drainage zal best werken, maar je moet dan wel een sloot of grote put hebben.
Bij mij is het zo dat als het water niet meer weg loopt vanwege aantrappen de eerste 10 cm blub wordt, maar daaronder is het met 15 cm al weer droog zand.
Drainage zou dus bij mij ook geen nut hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:30

Ik heb de bak ook om laten zetten.
Zwarte naar onder, gele naar boven (nog iets gemeng met zwart)
En dat bevalt me erg goed.
Maar goed, lange termijn weet ik nog niet Lachen
Idd, na een hele lange dag hard plenzen staat er wat water in.
Maar een halve dag droog en het is weer weg.
Het is ook niet te zwaar, in de zomer moeten wel sproeien. Anders stoft het teveel.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:58

@ Dees
Die drainage kosten vallen, in mijn ogen, best mee Bloos Maar het scheelt wel of je het zelf kan of laat doen. Overigens los zand storten, wat wij gedaan hebben, is ook erg kostbaar. Dat loopt bij een beetje 20 x 40 bak al snel in een paar 1000 euro.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:39

Ik betaalde voor rivierzand 14 euro de kuub. Heb je natuurlijk nog wel een shovel nodig om het te versprijden.
Of je moet tijd over hebben en dat per kwuiwagen willen doen Clown

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:25

wij laten eerdaags ook een longeercirkel "omgraven". Met een kraan, zwarte zand eraf, gele er onderweg, zwarte er weer in en dan gele er weer op. Kost ons 250 euro. Longeercirkel van ongeveer 14m in doorsnee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:28

Vind ik best duur..maar de voorijdkosten zijn dan natuurlijk niet laag verwacht ik?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:20

De gangabre prijs voor een apparaat+man is 41 euro.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:30

geen voorrijkosten. Dit is dan de totale prijs. Gele zand zit op een meter diep. En dan nog zo'n 50 cm afgraven. Dus zo'n 1,5 meter diep omgraven. Ik vind het zelf wel meevallen.
Reken even uit als je zo'n oppervlak hebt en je wilt er 50 cm geel zand op laten storten...wil niet weten wat dat kost. En dan ook nog eerst het hele gebeuren zwart zand laten afgraven.
Kost denk ik wel tig keer zo veel Knipoog

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:40

Je kunt ook het zwarte zand afgraven,het witte naar boven halen,dan gebroken puin laten storten(is niet duur en een top drainage!)laten aantrillen en dan je witte zand hier weer overheen leggen.
Werkt bij mij top! Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:42

Dit zeg ik omdat bij ons een 20 x 60 bak maar 600 euro koste

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 00:24

Ik heb 4 of 5 jaar geleden de grond ook laten roeren, nu zit ik met een schep diep al op geel zand, daaronder een oerlaag, daar hebben we wel een gat in laten slaan, mijn bak(je) is niet zo groot is eigenlijk altijd begaanbaar, tenzij het echt heel lang onafgebroken hoost, dan heb ik op de plek waar een gat in de oerlaag geslagen is een natte plek...., onderhoud is hierzo laag (alleen de afrastering had weinig hoevast door het roeren Clown )
we zijn van plan een 20 X 60, zonder afrastering, aan te laten leggen, wederom geroerd.
Voordeel gat in de oerlaag is dat mijn weide ook een stuk droger is als het regent (eerder was het gelijk een wateerballet als men alleen al regen voorspelde)

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 09:14

Alane schreef:
Ik heb 4 of 5 jaar geleden de grond ook laten roeren, nu zit ik met een schep diep al op geel zand, daaronder een oerlaag, daar hebben we wel een gat in laten slaan, mijn bak(je) is niet zo groot is eigenlijk altijd begaanbaar, tenzij het echt heel lang onafgebroken hoost, dan heb ik op de plek waar een gat in de oerlaag geslagen is een natte plek...., onderhoud is hierzo laag (alleen de afrastering had weinig hoevast door het roeren Clown )
we zijn van plan een 20 X 60, zonder afrastering, aan te laten leggen, wederom geroerd.
Voordeel gat in de oerlaag is dat mijn weide ook een stuk droger is als het regent (eerder was het gelijk een wateerballet als men alleen al regen voorspelde)

En bedoel je met roeren, omzetten of is dat iets heel anders ?
Of stel ik nu een domme vraag ..... Bloos

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:24

Lijkt mij naar hetgeen hierboven geschreven is hetzelfde maar zeker weten doe ik het niet Haha!
Het resutaat ziet er nu zo uit:
moet er wel bij vertellen dat hij nooit gevlakt is, heel af en toe gesleept wordt met een grasmaaier.......
viewtopic.php?f=10&t=692381&hilit=

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:41

Alane schreef:

Wij hebben onze paarde in een paddock die het hele jaar door ongeloofelijk nat is, behalve in de zomer een een grote stuifbak is. Zwart zand (iets meer dan een meter en dan al gele grond) We zitten er ook over na te denken om te laten keren. Maar bij ons zit de oerlaag al heel hoog, is gezegd. Dat gat in de oerlaag laten slaan wat moet ik me daarbij voorstellen? Mijn vader wil zelf een kraan huren en het zelf gaan doen als de bak weer wat begaanbaar is (aankomende zomer wordt dat dan).

Wij hebben nu echt modder van een cm of 30 dit is echt niet leuk voor de paarden ze staan dus nu teveel in de kleine loopstal (Mogen maar weinig op het land vanwege gevoeligheid voor bevangenheid). Helemaal niet leuk dus en er moet iets gebeuren. Ik lees mee voor meer tips.

Trouwens hebben jullie daarnaast ook nog gezorgd voor geulen of een sloot of dergelijks waar het water daarna nog in weg kan?

Geld voor drainage e.d. zit er helaas niet in voor mij. Wat extra zand aanvoeren misschien wel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:04

Bij ons hebben ze met een kraan door de oerlaag gegraven, zodat het water weg kan... sindsdien geen last meer, afgelopen zomer met die warmte was onze paddock/bakje redelijk makkelijk bij te houden, hebben een keer of 3 gesproeid met grond water...
Ik heb hierboven een link geplaatst naar een fototopic hier op bokt, zo ziet onze paddock/bak er nu uit (foto's zijn van afgelopen zondag)
Voordien moest ik oppotten in de stallen omdat anders de paarden in het water kwamen te staan....

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:10

vergelijkbaar geval hier. Ik zag anders eens foto's maken morgen bij daglicht hoe erg het is op moment. Gedeelten hebben we bestraat in en om de stal maar dat is door de jaren heen gaan verzakken en komen nu plassen in te staan. Allemaal ellende dus. De stal is ook oud. We gaan dus aankomende zomer flink renoveren!