Hoe een laag stro in stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Hoe een laag stro in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 15:03

Ik ben wel benieuwd hoe een laag stro iedereen normaal in z'n stal gooit. Daarbij ook of je zelf stro (per baal betaalt) of dat het inclusief is bij je stalgeld.

Want wij krijgen 2 nieuwe ponietjes erbij op stal en nou is de eigenaar gister geweest om de stalletjes (2x 2,5x2 meter) schoon te maken en stro erin te doen etc.
Belt een vriendin (staat bij mij op stal) me op, dat er echt veel stro in die kleine stalletjes ligt. Er lagen 2 strobalen nog bij de stal en die waren dus helemaal op.

Dus ik kom thuis s avonds... (naar mijn idee) lag er echt belachelijk veel stro in de stallen! Ik ben er even in gaan staan, het kwam zeker tot over de helft van m'n scheenbeen. De kleine ponietjes komen tot bijna hun knieen in het stro te staan!

Ik vind echt niet dat je dit kan maken voor die lage stalprijs (inclusief stro en hooi) die ze hier al betalen.

xx_Irisje

Re: Hoe een laag stro in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:06

ikvind dat een paard dik in het stro mag staan, hoeft niet tot onder hun buik te komen maar bij een volwassen paard wel over de helft van het pijpbeen en als het net gestrooid is tot aan de voor knie..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:09

Als een box helemaal leeg is gooi ik er minstens 1.5 baal in.Je moet toch weer een laag creeeren voor ze zodat ze niet op het beton staan.
Daarna dagelijks natte plekken en poep eruit en minsten 3 plakken tot halve baal bijstrooien.

Dus 2 balen voor 2 stallen van 2.5 x 2 vind ik zeker niet teveel!!
Aks het goed uitgeschud is lijkt het veel meer, moet je de dag erna maar eens kijken.

Overigens betaak ik 4 euro per baal, gebruik een halve baal per dag.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:10

Mijn paard staat zeker tot zijn knieën in het stro als ik net zijn stal gedaan heb. In het begin heb ik er twee balen ingegooid ( stal 3,5 bij 3,5 ), de volgende dag nog 1 baal. Nu gooi ik er dagelijks ongeveer 8 plakken bij, soms iets meer soms iets minder. Meestal gooi ik er eens per twee weken ook nog een hele baal bij. Ik haal er elke dag ongeveer 1 kruiwagen uit, meer niet.
Ik moet wel zeggen dat mijn stalgenoten vinden dat er veel stro in mijn box ligt, maar mijn paard knabbelt er veel aan en ligt erg graag, en het is ook nog een vuil varken, dus met minder wordt het gewoon een troep. Ik betaal mijn stro wel per baal, dus voor de rest heeft er niemand last van.
Als je net begint met een strostal moet je er gewoon erg veel in doen ( met een krullen of vlasstal trouwens ook ). Binnen een dag ligt het stro plat en lijkt het een stuk minder. Ik vind het stro tot je schenen nog aan de lage kant eerlijk gezegd. Als het net is opgestrooid dan komt het bij mij zeker tot aan mijn knieën en soms nog hoger.Ik zou het eens een paar dagen aanzien,

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:11

ze moeten dr wel op slapen en het is lekker als ze wat extra teknabbelen hebben Lachen

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 15:13

stro is niet om te eten. ze krijgen voldoende hooi om de hele nacht van te eten.

Zoiezo staan die ponies de hele dag buiten en is die hele berg stro alleen voor s nachts.

Noujah die eigenaar dr eigen keus, maar word dus wel meer betalen want zij gebruikt 2x zo veel stro als de rest van de pensionklanten hier.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:16

toch knabbelen de meeste paarden echt wel aan hun stro!

die van bij begint eerst aan de stro te kanbbelen voor ze dr hooi opeet.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:19

die van mij ook, die houdt niet zo van hooi ( raar paard ) en mag geen kuil. dus die eet graag wat stro. Ze knabbelen er toch altijd wel wat van, de één meer dan de ander.

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:25

Ik vind ook dat je paard goed in het stro moet staan en alle paarden eten wel iets ervan. Wacht maar af en misschien wordt het wel minder in de toekomst of ga er over praten voordat je begint over meer betalen.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:56

Ik doe hetzelfde als ElCamino, sta op dezelfde stal en betaal dus €4,- per baal, ik heb ongeveer 16 balen stro per maand. Tong uitsteken
Miro is een ruin en een smeerkees, net zoals die van ElCamino trouwens Knipoog

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:55

Als hij helemaal leeg is doe ik er 1 baal bij, en als ik gewoon bijstrooi een halve. Zo doen we het bij alle paarden
Zit mee in de stalprijs inbegrepen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:05

ik denk niet dat er super veel stro in die stallen ligt hoor Knipoog
ik strooi namelijk nog dikker op Clown heb altijd geleerd dat ze goed in het stro moeten liggen ookal hebben ze al in het stro gerommelt/gegeten... dus dan moet je gewoon een flinke laag stro er in doen wil je een beetje fatsoelijk de nacht door komen om het zo maar te zeggen Haha!

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:38

als ik pas stro in de stal heb gegooid, komt het toch tot aan haar knieën. de volgende dag ligt het allemaal netjes plat.
maar onder mijn stro heb ik nog een laag vlas liggen, dat vind ik handiger zo wordt het stro niet te nat.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 00:06

Bij ons op stal werken ze met van die grote strobalen. Afhankelijk van de kwaliteit van het stro gaat er in Duvel zijn stal (3,2x3,2) 2-3 plakken stro als de box helemaal leeg is. Als ik hem half leeg haal (hij wordt om de dag gemest en heeft dan altijd nog veel schoon stro over) gaat er 1-1,5 plak schoon stro bij. Duvel is geen smeerkees en ook geen overdreven stro eter. Dus ik kan er best een wat dikkere laag stro ingooien, zodat hij lekker ligt.
Paarden die heel veel stro eten, kun je beter wat minder stro geven, anders kunnen ze zich wel eens te vol eten van het stro en is de kans op verstoppingskoliek groter.
Overigens wordt er bij ons op stal niet heel kritisch gekeken naar de hoeveelheid stro die een box ingaat, maar wel in wat voor staat het er weer uitkomt. Als iemand (te) veel schoon stro weggooit met uitmesten, dan krijgt hij een opmerking van de baas (meestal niet al te tactisch). Als een paard echt overdreven dik in het stro staat (tot aan de buik aan toe bijvoorbeeld) dan krijgen ze er ook wel een opmerking over.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:58

Ik ben ook een dikke opstrooier. Terwijl het gewoon een schuilstal is. Mijn ervaring is dat je in het begin veel kwijt ben daarna een hele tijd niet meer. Dus als de pony's alleen in de nacht binnen staan, zal het denk ik ook niet mega vies worden.
Wat je zou kunnen doen is afspreken hoeveel stro er per week gebruikt mag worden, en bij meer bijbetalen.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:10

Waarom stel je niet gewoon een prijs vast EXCLUSIEF stro? Dan kan ieder lekker strooien zoveel íe wil. Is in mijn ogen ook de eerlijkste manier om een prijs te bepalen, de verbruiker betaalt zeg maar.......... Persoonlijk vind ik een baal per stal van 2,5 x 2,5 nog aan de weinige kant, maargoed dat is mijn mening dan he...

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:11

tot halfweg je scheenbenen vind ik totaal niet teveel eigenlijk Lachen ze moeten toch lekker zacht in het sto kunnen gaan liggen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:12

als mijn stal helemaal leeg is gaan er twee stro balen in. Verder mest ik elke dag 2 kruiwagens eruit en dan ongeveer een halve baal opstrooien. eens in de zo veel tijd trek ik de stal dan weer helemaal leeg.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:17

Hoi, niet om onaardig te doen hoor, maar mag ik vragen waarom jij hier problemen mee hebt? Je zegt zelf al dat het de keuze van de eigenaar is.. Ennuh.. leg maar eens aan een paard uit dat stro niet bedoeld is om op te eten Haha!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:22

Het dit staan kan ook doordat het stro goed uit elkaar gehaald is. Voor mijn paarden reken ik (verbruik ik gemiddeld) 3/4 baal per dag. Als de stal helemaal leeg gehaald is een volle baal erin door deze onderlaag hoe je de volgende dag maar enkele plakken op te strooien. Ik denk dat je met de eigenaar van de pony's af moet spreken hoeveel stro er gebruikt mag worden (wat in het stalgeld zit). De ene dag gebruik je nu eenmaal iets meer dan een andere dag.

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:45

Bij ons staan ze ook op een flinke laag stro, de staleigenaar mest de boxen zelf uit en het stro zit bij het stalgeld inbegrepen, maar alle paarden staan echt wel tot hun knieën in het stro Knipoog

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:44

Ik gooi juist niet zo'n dikke laag stro in de stal, want als je op zo'n dikke laag staat, merk je dat je niet lekker stabiel staat. Ik doe er wel genoeg stro in, maar tot de kogel, niet hoger. Het lijkt me vreselijk als je als paard de hele dag een beetje onstabiel staat. het stro zit bij mij bij de prijs in, dus ik doe hetniet uit zuinigheid!

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:53

xx_Irisje schreef:
ikvind dat een paard dik in het stro mag staan, hoeft niet tot onder hun buik te komen maar bij een volwassen paard wel over de helft van het pijpbeen en als het net gestrooid is tot aan de voor knie..

Helemaal mee eens. Beter iets te veel dan te weinig, al moet je niet overdrijven, wordt je paard ook niet gelukkig van.
Ik strooide (toen ik mijn stal nog zelf deed) tot net onder de knie op, soms iets meer, maar mijn paard is dan ook een echt varken en maakt zijn stal enosm vies.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:44

mmm, stro is misschien niet om te eten, maar gebeurd wel, stro mag je ook onder de ruwvoeders scharen wat mijj betreft, bij ons bestaat een deel ruwvoer ook daadwerkelijk uit stro (goede kwaliteit)
maar twee balen voor twee stallen, is dus 1 per stal?
als begin lijtk me dat helemaal niet veel
in een 3 bij 3 stal gaan algauw anderhalve baal als de stal helemaal leeg is gehaalt en dan staan ze niet eens dik in het stro

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:45

joy76 schreef:
Hoi, niet om onaardig te doen hoor, maar mag ik vragen waarom jij hier problemen mee hebt? Je zegt zelf al dat het de keuze van de eigenaar is.. Ennuh.. leg maar eens aan een paard uit dat stro niet bedoeld is om op te eten Haha!

ik gok dat de ts de stal beheert/runt/eigenaar is van