Welke bodembedekking in inloopstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Welke bodembedekking in inloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 11:38

Over een paar weken komen onze mobiele stallen (zonder bodem) die ik in de paddock met zand wil neerzetten. Nu dacht ik eerst om in die stallen rubbermatten te leggen, maar zou ik de ondergrond ook gewoon zand kunnen laten? Ik wil er dan wel stro in doen en de mest er elke dag uithalen. Of is het handiger alleen zand te doen of toch rubbermatten? Wie heeft hier ervaring mee? Bestraten, stelton platen of beton wil ik niet omdat we de stallen willen kunnen verplaatsen naar bijv. een andere wei.

piggelmee

Re: Welke bodembedekking in inloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:14

daar waar ik mijn paarden op stal heb staan, hebben ze in de inloop stal rubber op de vloer met daarover heen vlas. Ideaal.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:25

Ik zou gewoon rubberematten (die las opnemen) erindoen.
en dan daaroverheen een laag/laagje stro, voor de warmte en je kunt het er elke dag zo alles eruitscheppen! doe je bijv. 1 plake stro en dan de volgende dag schep je dat eruit en gooi je er een nieuw plakje op, natuurlijk kun je ook meerdere plakjes erop doen. Maar ik weet niet hoe groot bij hoe groot de inloopstal word

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:12

Ook ik had in mijn inloopstal rubbermatten liggen. Ideaal. Het stro en hooi wordt niet door het zand heengelopen (wat echt een enorme puinhoop kan worden), het is heel makkelijk schoon te maken en te houden. Je kunt ook prima van de grond af hooi voeren, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over zandkoliek. Nog een bonus vind ik dat de matten altijd zorgen voor een warme ligplek, of je daar nu stro opgooit of niet.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 20:19

Dank jullie voor de tips, we gaan voor de rubbermatten, eventueel met stro eroverheen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:24

Zou ik ook doen, goede keuze! Sterker nog, ik doe het ook, rubber matten worden binnenkort gebracht. Makkelijk schoonhouden en makkelijk voeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:33

Ik heb rubberen matten, op de natte plek zaagsel (heb geen goede afvoer) en daarover stro voor te knabbelen en liggen, bevalt super Lachen

xxxiemandxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:20

wij hebben gelukkig houten planken en een dik laag stro, wel doen we op de onderkant wel eens zand en dan stro erop...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 19:08

Houten planken gaan toch rotten?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:50

Wat is er mis met gewoon zand op de bodem?

Ik denk dat je met al die andere dingen alleen maar problemen krijgt ennnatuurlijk extra kosten.

Stro wordt nat, vies en erg zwaar.
Rubber matten gaan aan loop.

Ik zou gewoon zand doen...mischien wat extra zand zodat het wat droger blijft.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 00:23

Zouden ze wel lekker liggen, zo in het zand en wordt het dan niet erg vies?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:29

Van droog zand wordt een paard niet vies.
Mest dagelijks verwijderen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:03

Wij hebben eerst ook zand gehad maar dat raakt op den duur verzadigt en blijft vies. Het afgraven ervan is een hels karwei Bloos

Ik twijfel zelf nog wat ik in onze loopstallen zal doen, ik zat zelf te denken aan een dikke vlaslaag laten storten (los) met een flink pak stro erover heen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:30

Rubber kun je ook op de rol kopen(ook 2e hands), dus dat gaat dan niet aan de wandel Lachen
De stallen verplaatsen zul je ook met een tractor oid moeten doen, dus dan kun je ook dat rubbel wel verslepen naar een andere plek.

Ik zou gaan voor rubber en dan bedding er over, blijft je ondergrond ook beter van als je de stallen verplaatst. Het gras gaat dan vanzelf wel weer groeien op die plek, iets wat waarschijnlijk niet het geval is als je de urine zo de bodem in laat lopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:03

Wij hebben ook rubber matten, en dan zonder stro of vlas ofzo, mijn paard poept toch alleen buiten Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:23

Als het puur een inloopschuilstal is dat is dat ook niet nodig, maar als ze er ook in slapen (en willen liggen) dan is het wel aan te raden. Anders krijgen sommige paarden van die kale plekken achter de schouders en hakken.