Voor hoeveel geld 'eet' een paard per maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLotje

Voor hoeveel geld 'eet' een paard per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 20:41

De topictitel spreekt al voor zichzelf Knipoog

Hoeveel kg brok eet een paard per maand ongeveer?
En hooi (als hij dag en nacht beschikking heeft tot weide)?

SofieBeau

Re: Voor hoeveel geld 'eet' een paard per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:45

Helemaal niks bij ons Haha!
Ze hebben met 2 paarden en 3 koeien een zeer voedzame weide van 4ha. Dus ze zijn zonder brok en hooi al rond en gezond genoeg Clown
Er staat natuurlijk wel heel veel gras op onze weide en het zijn recreatiepaarden.

Alles hangt echt af van de omstandigheden , een recreatiepaard dat enkel licht werk verricht en op een grote weide staat zal meer eten dan een sportpaard op een kleinere weide met minder voedzaam gras.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:47

ik heb 2 paarden de een krijgt 2 kg bix per dag de ander 8 beide friezen (1.63 mtr en 1.68 mtr en ongeveer hetzelfde postuur. Hooi 3 tot 4 plakken en een halve schep muesli per dag, indien er peen is krijgen zij ook wat peen erbij. Indien zij volledig op het land kunnen de een wel bix en de ander niets meer. Bodembedekking in de stal gemiddeld een halve baal stro tot een baal per dag.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:05

Mijn pony (1.45) krijgt ongeveer 1 kilo brok en 1 kilo granenmix per dag. Dat komt dus neer op iets meer dan een zak per maand. Een zak van het ene kost zo'n 7 euro en het andere 10 euro. Dus iets van 20-25 euro.
Dit is zo in de winter. In de zomer periode krijgt ze veel minder biks en muesli, ik denk dat ik het hele weideseizoen met 1 zak van allebei doe.
Begin november stond ze nog wel overdag op de wei, maar ze kreeg wel gewoon de 2 kilo krachtvoer, omdat ze werkt en het gras is niet meer zo voedzaam (ookal staat er gewoon veel op de wei).

Ze krijgt in de winter als ze niet meer op het land komt ongeveer 5 kilo kuilgras per dag en als ze nog wel de hele dag op het land loopt krijgt ze s avonds 1 plak (zal zo'n 3 kilo zijn). Mijn baaltjes kuilgras kosten 5.50 per stuk, er zit 35 kilo in een baal. Alleen met deze temperaturen moet hij na een dag of 7 hoe dan ook weg, omdat door de hoge tempraturen alles sneller bederft.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:47

1 zak biks in de maand, 2 ponies.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:47

Daarnaast natuurlijk hooi, maar de exacte hoeveelheid weet ik niet.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:52

Mijn KWPN merrie, 176 hoog, 7 jaar eet 3-3,5 kilo brokken per dag (basis brokken gemengd met Pavo kruidenmelange (kruidenmuesli) En we kopen 1x in de week 2 zakken voer voer (dus 1 zak van 1 soort) en kost 20 euro, we zijn dus alleen aan het brokken gedeelte 80 euro in de maand kwijt en mijn paard krijgt 3 plakken hooi per dag. 2 euro per baal. dat is dus een halve baal per dag, 30 dagen. dat is 15 balen per maand dus 30 euro hooi in de maand.

110 euro per maand aan brokken en hooi.....

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:53

Ze staat overigens wel in een weiland met voldoende gras van 1,5 hectare.

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 19:10

SweetMellie schreef:
Mijn KWPN merrie, 176 hoog, 7 jaar eet 3-3,5 kilo brokken per dag (basis brokken gemengd met Pavo kruidenmelange (kruidenmuesli) En we kopen 1x in de week 2 zakken voer voer (dus 1 zak van 1 soort) en kost 20 euro, we zijn dus alleen aan het brokken gedeelte 80 euro in de maand kwijt en mijn paard krijgt 3 plakken hooi per dag. 2 euro per baal. dat is dus een halve baal per dag, 30 dagen. dat is 15 balen per maand dus 30 euro hooi in de maand.

110 euro per maand aan brokken en hooi.....

Wauw, volgens mij is dat wel érg veel geld, niet?

Of is dat toch het gemiddelde waar je aan moet denken..?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:20

Mijn Forse D-pony krijgt geen brok, hij doet te weinig en is te dik...
Maar toen hij op stal stond en regelmatig gereden werd had hij aan 0,5 tot 1kg per dag genoeg.
Dat komt neer op 1 tot 1,5 zak per maand. Prijs? Zou ergens tussen de 8 en 20 euro per maand zijn afhankelijk van het soort voer en de gevoerde hoeveelheid.

Hooi krijgt hij nu 1 dikke plak per dag. (met zijn 4en 4 a 5 plakken per dag, ongeveer een halve baal) Ze staan 24 uur per dag in het weiland en heb genoeg gras. In principe zou ik ze niet bij hoeven te voeren naast het gras. Als ik alleen voor mijn eigen pony reken kom ik dus met hooi op 3 pak hooi per maand naast het gras.
Dat is zo'n 5 tot 10 euro afhankelijk van je hooi prijs.
Heb je niet voldoende gras meer, dan zul je al snel het dubbele aan hooi moeten voeren.

Janneke148

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:54

Mijn paarden geef ik ook geen brokken. Ze hebben in de winter niet veel gras dus voer ik ze bij met hooi. Dan heb ik ongeveer 1 baal per paard voor nodig per maand (mischien iets minder). Die balen kosten 30 euro (van die hele grote ronde in plastic).

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:04

ik ben ongeveer eenhalve zak brok per maand kwijt per pony (dit krijgen ze alleen na het rijden) en verder krijgen ze kuilvoer en daar eten ze een pak per paard dus dat is 45 euro per paard per maand

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:50

het ligt natuurlijk heel erg aan het soort paard en wat hij doet en hoe hij wordt gehouden. Mijn paard staat 24/7 op een korte wei en 1 uurtje per dag op een vollere wei. Daarbij krijgt hij 2 kilo brok per dag. En hij krijgt ongeveer 3 plakken hooi op dit moment, straks in de winter krijgt hij meer hooi.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:30

Voor hoeveel geld eet een paard per maand...Dat kun je absoluut niet vaststellen. De ene keer is je paard wat te mager omdat je hem veel traint, er weinig in het gras zit en zul je hem flink bij moeten voeren. De andere keer heb je geen tijd gehad om te rijden en groeit hij bij wijze van spreken dicht en kan hij op dieet. Ik zou niet weten hoeveel mijn pony precies in de maand op eet en ik weet zeker dat het elke maand verschilt, ligt eraan wat ze nodig heeft..

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:54

Mijn merrie eet erg goedkoop kwa brokken voer pavo condition extra en een halve kilo per dag(2 keer een kwart).