niet ideaal, maar wie houd zijn paard ook alleen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca22

niet ideaal, maar wie houd zijn paard ook alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 20:36

mijn paard is afgelopen zaterdag verhuist. nu voor de 2e keer , helaas , door omstandigheden..

hij stond met een arabier en shet . en daarvoor ook alleen bij mijn ouders.

nu staat hij op stal alleen en in de wei met schapen. aan de overkant staan wel paarden en er is genoeg te zien.
deze stal is verder ideaal, bak dichtbij, naast vriendin met paard zodat we lekker samen kunnen rijden, grote weide voor hem alleen en de schapen, nette prijs voor de stalling.....

maar toch , doet het me zeer hem te horen hinniken en te zien zoeken naar de anderen , weet dat een paard alleen niet ideaal is , heus, maar er zijn toch vast wel meer mensen die hun paard alleen houden.???

ik hoor graag wat andere ervaringen.

hoop dat het geschreeuw en gezoek gauw minder word, hoelang duurde het bij jouw paard voordat alles weer wat rustiger werd?????

heb echt het beste met mijn paard voor ....

Zaina

Re: niet ideaal, maar wie houd zijn paard ook alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:40

om heel eerlijk te zijn... vind ik het een beetje zielig.
mijn paardje staat niet alleen en dat wil ik ook niet doen... ik weet dat je het niet doet om hem te pesten hoor!
maar schapen zijn geen echte maatjes voor je paard. is er niet ergens een shetje ofzo die je er bij kan zetten?? voor 40 euro koop je er een op de paardenmarkt Haha!

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:42

mijne staat ook altijd alleen.. ze is niet echt sociaal. Maar vind het wel leuk als er een maatje bij is.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:44

Mijn paard stond toen hij nog hengst was ook gewoon alleen, wel een paard naast hem in de wei.
Verder is hij niet zo heel erg veel paardgericht, dus valt het bij hem mee wanneer je hem alleen zet, maar zie toch liever dat een paard sociaal kan zijn met andere paarden, hoe moet hij anders 'paard zijn'?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:48

Mystic staat op het moment ook alleen. Hij staat in een uitloopstal met drie stallen, en er komt regelmatig een paard bij, maar die zijn dan ook meestal snel weer weg.
Mystic heeft vroeger bij de vorige eigenaren ook altijd alleen gestaan als hengst en bij het pension waar ik een jaar heb gestaan was het toen in het begin veel vechten en hij was altijd degene met de kleerscheuren..
Hij heeft ook nooit echt in de kudde gestaan, altijd er buiten met een ander paard.
Als een ander paard dan weer weg gaat dan merk ik daar eigenlijk weinig van aan zn gedrag. Hij kan andere paarden zien over de heg (zit 1 meter tussen ongeveer) maar hij staat daar nooit te hinniken ofzo, hij kijkt liever naar mensen..
Ik zou er natuurlijk het allerliefste een ander paard bij hebben voor altijd, maar dat kan ik jammer genoeg niet betalen. Ik vind het bij Mystic nog wel kunnen omdat hij er geen drama van maakt. Als hij wel echt zou gaan zoeken naar andere paarden en hinniken dan zou ik wel zelf een ander paard erbij zoeken.

Ik denk dat je het echt per paard moet bekijken.

Bianca22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 20:53

bedanky mystic, hij staat hier nu pas sinds zaterdag, wil het een kans geven en even de tijd geven. is hij binnen een maand niet gewend , gaat ie terug naar de vorige stal.

heb thuis bij mijn ouders wel een shet maar die houd de dartmoor gezelschap en andersom dus die wil ik ook niet uit elkaar halen

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:54

Easy heeft ook ongeveer 3 maanden alleen gestaan (later kwamen er 3 geiten bij..) Dat vond hij niks.. hij werd down en treurig je zag het gewoon nu heeft hij een maatje en nu is hij weer gelukkig en dat is zeker fijner om te zien Lachen ik zou gewoon kijken hoe je paardje erop reageerd en anders als ie wel een maatje nodig heeft een paardje nodig heeft en het kan financieel dan zou je er wel over na kunnen denken,, en anders misschien een kennis met een paard vragen of ze/hij erbij wil staan?

In iedergeval veel succes en plezier met je paardje.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:03

Ohja, mijn vorige pony stond altijd in een kudde met 6 paarden, hier waren ze altijd zo aan 't vechten en toen we hem eens bij iemand anders neerzette waar hij alleen stond, vond hij het heerlijk.
Dus veel maatjes hoeft niet altijd goed voor je paard te zijn, het kan ook negatief uitpakken Knipoog

Laura878

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:10

mijn pony stond ook altijd in een grote wij met heel veel paarden alleen toen heb ik hem gekocht en toen stond hij ook alleen. alleen hij werd echt heel sagerijnig en hij ging bijten enzo dus toen hebben we er een mini shetje bij gekocht en nu doet hij dat nooit meer.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:39

Waarom zet je er niet gewoon een shetje bij? Een paard alleen is gewoon sneu. Een shetje is niet zo duur in aanschaf en ook niet in onderhoud. Ook zijn er genoeg mensen die een goed adresje voor hun pony zoeken als gezelschapspony. Natuurlijk zal je paard op een gegeven moment wel rustiger worden, maar gelukkiger nee. Iedereen die beweert dat zijn paard alleen staan prettig vindt, zuigt dat echt uit zijn duim.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:47

mijn pony heeft heel wat jaartjes bij een andere merrie gestaan en laatste 3 jaar ook bij een veulen. toen is ze bij mij gekomen heeft ze 7 jaar alleen gestaan ook geen paarden om haar heen of te zien ze was de eerste dag al rustig. nu staat ze samen met mn ander paard en ze kunnen nie tmeer zonder elkaar.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:33

mijn shet staat alleen
eerst omdat hij hengst was (heb hem wel eens even bij ander shetje (ruintje) gezet maar ze vonden elkaar niet zo aardig Nagelbijten / Gniffelen )
nu is hij een paar maanden geleden gecastreerd maar hij staat gewoon nog waar hij altijd stond, alleen. Er is hier niemand in de buurt met een shet, en ik durf het niet echt aan om hem bij een groot paard te zetten. Het is nogal een treiteraar en als een paard dat 2x zo groot is eens terugslaat...

Hij heeft er nooit echt last van gehad dat hij alleen stond. Ik ben er de eerste weken wel heel vaak bij gaan zitten, gewoon bij hem in de stal enzo. Zodat hij toch iemand zag enzo, maar hij had er blijkbaar niet veel moeite mee

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:41

Die van mij staat ook alleen, hij is opgegroeid tussen leeftijdgenoten en bij ons is die altijd alleen geweest. Hij heeft er niet erg problemen mee en andere dieren zoals schapen accepteert hij niet in zijn weiland.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:45

mijn merrie's staan ook aleen, zou makkelijker zijn als mijn 2 paarden samen zouden staan, maar helaas zit dat er niet in (ze staan bij familie, en die willen er beide liever geen 2 aan huis..)
Dus ik hoop maar dat we ooooit gaan verhuizen Knipoog

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:51

Mijn paard staat zomers met een aantal andere merries in de wei, maar in de winter staat ze alleen. Nouja, ze kan de andere paarden wel zien hoor, ze kan er alleen niet bij komen. De andere paarden staan winters in een buitenverblijf met loopstal en mijn paard staat in een box. Overdag komt ze een aantal uren in de bak, de andere paarden staan ongeveer 4 meter naast de bak. Ze heeft er totaal geen problemen mee, dat ze niet bij die anderen kan komen, ze vindt het al prima dat ze ze kan zien. Ze is winters net zo vrolijk als zomers.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:01

Helaas staat mijn paardje ook alleen. Mijn moeder is bang voor paarden en wil dus absoluut niet dat er een tweede bij komt. Zelfs geen schetje. Heb laatst wel een reading laten doen, daar stond in dat hij niet graag indringers in zijn wei heeft. Ook kwam er niks naar buiten dat hij eenzaam is. Hij hinnikt ook niet naar andere paarden, zoekt niet en andere paardjes zijn wel binnen hoorafstand helaas niet te zien. Misschien dat er in de toekomst wel eentje bij komt. De reden is dus dat mijn moeder wel 1 paard de stal in krijgt als het nodig is, maar twee gaat erg moeilijk. paadje naar de stal is namelijk nu met planken afgezet en zo kan mijn moeder achter de planken staan en paard naar binnen laten. En als ik iets gemerkt zou hebben dat hij eenzaam was dan had ik er natuurlijk alles voor gedaan om het naar zijn zin te maken. Maar het is op dit moment niet nodig.

Bianca22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 12:11

thanx mensen ...voor de reacties

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:15

kun je geen shet lenen? Er zijn mensen genoeg die tijdelijk van een shetje af moeten.

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:28

Mijn ruin zou denk ik wel alleen kunnen staan maar beide merries niet. Phoenix zou helemaal uit haar dak gaan denk ik alhoewel het ook meer wennen is. Een tijdje geleden moest ze verplicht binnen blijven terwijl alle ander paarden buiten stonden en dat is toch ook goed gegaan. Onze pony brult de hele boel bij elkaar als ze alleen is blijft roepen naar de andere. Het verschilt dus nogal

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:34

Mijn paard staat ook alleen. en ik heb niet het idee dat ze eenzaam is.. Tuurlijk het is niet ideaal maar er zijn geen paarden in de buurt waar ze bij kan staan en nu staat ze aan huis bij mij. Als ik in de bak ga rijden is dat op een pensionstalling maar dan roept ze ook nooit naar de paarden.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:40

Ik zou in jou situatie toch uitkijken naar een shetje erbij. waarschijnlijk went je paard er ook wel aan in zijn eentje, maar dat neemt niet weg dat hij het vast leuker vindt om met een ander paardenvriendje te staan.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:56

Ulf staat ook alleen, zowel in de wei als op stal.

Zomers staat hij dag en nacht in de wei en daar is altijd veel te zien en onze koeien lopen vaak naast hem, maar daar heeft hij niet veel belangstelling voor.
Als er andere paarden voorbij komen rent hij altijd vrolijk mee en kijkt ze na, maar gaat dan weer rustig eten.

In de herfst, winter en voorjaar staat hij zoveel mogelijk in de wei, alleen als het donker is of als het heel slecht weer is staat hij binnen.
Zijn containerstal staat achter onze boerderij en daar is overdag regelmatig bedrijvigheid en ijn bovendeur staat altijd open zodat hij altijd naar buiten kan kijken.

Hij vindt andere paarden heel erg leuk en kan met allemaal goed overweg (het is geen vechtersbaas) maar ik heb niet de indruk dat hij verdrietig is als hij weer alleen is.

Hij heeft laatst een weekend bij een vriendin van mij gestaan en zij heeft veel meer paarden, hij hoeft nooit te wennen en voelt zich gelijk thuis, maar toen ik hem weer ophaalde liep hij zo de trailer in en begon in de wei thuis lekker te eten.
Hij roept nooit om andere paarden.

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:04

@Ulfeino die van mij reageerd precies hetzelfde.
@Javayo het is inderdaad misschien beter om er een shet bij te zetten, maar daar moet dan ook ruimte, tijd en geld voor zijn

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:35

Nimro staat met nog 4 paarden, ook met zn allen in de wei.
Ko staat wel alleen. Overdag heeft ie in de weide's naast zich en soms een periode bij hem in een groep fallabella-merries lopen. Deze staan (nog) 24/7 buiten dus op stal staat ie wel alleen.
Hij geeft er imo weinig om.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:37

Hangt gewoon ook van je paard af. Het ene paard heeft er geen problemen mee de andere wel. Voor die paarden die een maatje missen zou ik een shetlander kopen, heeft ie een vriendje en geeft weinig werk voor jou. Succes