wat voor bodem hebben jullie in de bak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dirke

wat voor bodem hebben jullie in de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 13:50

ik wil binnenkort een buitenbak aan gaan leggen, nu ben ik helaas niet in bezit van een geldboom Haha! dus ik kan niet een professionele bodem aan laten leggen.
maar wel in het bezit van een heeel handige vriend, en de bijbehorende machines voor het afgraven enz..

ik wilde mezelf eerst eens orienteren.
wat voor bodem hebben jullie in de bak en wat voor soort zand, met of zonder drainage,enz enz.
is er het hele jaar goed te rijden?

het is in princiepe de bedoeling om gewoon zand nemen en daar omheen trottoirbandjes i.p.v een hek (hek vind ik persoonlijk niet zo fijn).

maar welk soort zand is nu het beste om te nemen enz.

wie heeft er nog tips
Laatst bijgewerkt door dirke op 28-11-06 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: wat voor bodem hebben jullie in de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:52

--> VSW

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:37

bodem afgegraven en voorzien van draineerbuizen. Daarop een laag steengruis en daarbovenop een laag gefilterd zeezand met lange korrel. (stuift niet, kleeft mooi aan elkaar, geen schelpen of grove dingen erin).
Kostprijs : 8000 € voor 20 op 40 m. Gans het jaar berijdbaar, hoe hard het ook regent of vriest.
Nadeel : als het een tijdje droog weer is, ligt het vrij zwaar, vooral voor stoppen/spinnen. (ik rijd western). Je moet het ook goed onderhouden : in de zomer sproeien, om bovenstaand probleem te verhelpen, en de ballen eraf scheppen ! (anders krijg je onkruid). Regelmatig slepen en licht frezen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:38

Mijn bak is enkel zand, geen drainage of iets eronder en meestal goed te rijden. Het soort zand weet ik niet, maar in de zomer als het heel droog is is het ook niet zwaar.

Zal het eens vragen aan mijn vader wat voor zand het is.

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:53

Wij hebben een hypotex bodem. De bodem was 's zomers altijd zwaar, nu ligt deze bodem eroverheen. Echt de uitvinding van de eeuw.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:58

Wij hebben (sinds vorige maand Knipoog ) achterberg-zand. Echt súper om in de rijden maar érg prijzig...

IkbenLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:01

Kijk eens voor maaszand; dat bevriest zelfs niet als je de goede ondergrond (puin is vb. daarvan) hebt. Het is schijnbaar zo: hoe witter het zand, hoe groter de vochtdoorlaatbaarheid en dus minder kans op plassen.