jaarling rontgenologisch keuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toke

jaarling rontgenologisch keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 10:20

Omdat ik op zoek ben naar een jong paardje vroeg ik me af of een jaarling (die ondertussen al 1,5 jarige zijn) al rontgenologisch gekeurd kunnen worden, en wat er dan al zichtbaar is op de foto's? Of heeft het nog geen nut om een paardje van deze leeftijd te laten keuren?

Anoniem

Re: jaarling rontgenologisch keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:20

volgens mij heeft het nog niet echt nut om dat al rontgologisch te keuren. Klinisch zou wel een optie zijn.

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:56

Volgens mij heeft dat geen zin. Omdat er op zo'n jonge leeftijd nog dingen kunnen zitten die laterna bij kunnen trekken. Maar waarom bel je niet even naar de DA die kan het precies vertellen en uitleggen

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 14:59

Het is ook de bedoeling om nog even naar de DA te bellen, maar wou ook even de mening/kennis van de bokkers weten

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:00

Bij cursus op onze opfok zei de DA dat het geen zin heeft je jaarling rontgenologisch te laten keuren. Ze kunnen niet zien of het kraakbeen ed ook goed blijft, of dat OCD gaat ontstaan.
Klinisch is een ander verhaal.
Mijn jaarling heb ik niet vooraf laten keuren (wel erna door DA), maar voor ik er straks een zadel op gooi zal ik hem helemaal na laten kijken door DA en ostheopaat. Het is een zeker risico wat je neemt bij jonge dieren.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:18

Als ik nu een jaarling zou kopen, zou ik hem volledig laten keuren. Ik heb twee jaar terug een veulen gekocht en die heb ik alleen klinisch laten keuren. Rontgen heeft dan ook niet zoveel zin, maar ruim een half jaar geleden bleek ze ocd te hebben, waar ze aan is geopereerd. Kortom, ik zou het risico niet lopen en laten rontgenen.

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:22

Volgens mij heeft het idd weinig nut, er kan nog zoveel veranderen.

Ik zou het zelf ook niet zo snel doen, de kosten van de keuring wegen wat mij betreft niet op tegen de prijs die je (doorgaans) voor een jaarling betaalt.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:28

Stacey schreef:
Als ik nu een jaarling zou kopen, zou ik hem volledig laten keuren. Ik heb twee jaar terug een veulen gekocht en die heb ik alleen klinisch laten keuren. Rontgen heeft dan ook niet zoveel zin, maar ruim een half jaar geleden bleek ze ocd te hebben, waar ze aan is geopereerd. Kortom, ik zou het risico niet lopen en laten rontgenen.

Dat is het juist Stacey, grote kans dat bij een rontgenologische keuring bij jouw veulen nog niets te zien was!! OCD kan zich erg snel ontwikkelen en bij die kleintjes zie je het dus kennelijk niet.
Aldus mijn DA.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:31

naar mijn idee heeft het geen zin zo jong al foto's te laten maken. Pas vanaf 2,5 jaar zou dit naar mijn idee zin hebben.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:34

Ik heb de mijne dus op precies 2 jarige leeftijd laten rontgenen. Als ik ooit nog eens een jong paard zou kopen, dus vanaf 1,5 a 2 jaar, ga ik die gewoon rontgenen.
Zolang de prijs van het rontgenen niet hoger is dan het paard zelf, zal ik dat altijd doen. De kosten die je maakt als je niet rontgent en het paard heeft wél wat zijn vele malen hoger dan die foto's. (Ik heb het nu met name over ocd)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:37

Okee, maar we hadden het nu over een jaarling.

En het is ontzettend vervelend voor je paard, maar dat is meteen ook het risico van het kopen van jonge dieren Boos!

Ik heb trouwens geen idee wat rontgenen kost hoor, vond mijn jaarling al duur genoeg Knipoog

Wat waren de omstandigheden van jouw paardje? Heeft hij veel stil gestaan op jonge leeftijd, of te hard gegroeid? Of onbekend??

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:41

Nouja, we hebben het dan misschien over een jaarling en de mijne is op 2 jarige leeftijd geopereerd. Hij had al een dikke sprong op 1,5 jarige leeftijd. We hebben het toen even aangezien en in maart ging ze onder het mes, omdat het toch al was wat we vermoedden. In dit topic gaat het ook over een 1,5 jarig paard.

Rontgenen kost denk ik euro of 500 ofzo. Bij mij was het geloof ik 300, omdat ze echt gericht hebben gerontgend en het was onderdeel van de complete operatie.

Mijn paard is veel te hard gegroeid. Ze kreeg meer dan voldoende beweging. Dus het harde groeien zal waarschijnlijk de oorzaak zijn geweest.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:42

Las net effe je profiel Knipoog
Mooi paardje Haha!
De groei viel me idd al op...en tsja, daar doe je helemaal niets tegen nee.

Ik hoop dat het met jouw paardje snel beter gaat.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 15:47

Paardje waar ik het nu over heb is 1,5 (over een dikke maand wordt ze ook officieel 2 jaar...)
Straks eens met de DA bellen, als ik het met mijn vader besproken heb, want vraagprijs is hoog (hoger dan budget...) dus zou toch liefst zekerheid hebben

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:48

Met Zil gaat alles ok. Prognoses zijn goed. Haha!

Mijn advies aan TS: Risico zoveel mogelijk beperken en toch foto's laten nemen. Maar kijk inderdaad wel een beetje naar de prijsklasse waarin je koopt.

Edit: Ik zie dat het een hoge(re) prijsklasse is. Dan altijd keuren Ook handig voor de verzekering.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:53

Degene die voor ons keuringen doet zegt het volgende:

Vanaf 18 maanden is het beeld voor wat betreft OCD stabiel. Maak je eerder foto's, dan loop je kans "stukjes" te zien die zichzelf nog vastzetten of dat er later nog stukjes ontstaan. Uiteraard zegt dit niets over OCD die op latere leeftijd ontstaat door trauma van buitenaf.

Voor wbt de andere zaken die je op foto's kunt bekijken (straalbeentjes, hoefkatrol ed): die blijven zich ontwikkelen dus daar is geen leeftijd voor aan te geven.

Ik zou je anderhalf jarige dus zeker laten rontgenen! En zeker als het om hogere prijsklasse gaat.