Eigen stal beginnen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Eigen stal beginnen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 06:00

Ik heb de mogelijkheid om misschien (kleinschalig) mijn eigen stal te beginnen. Nu ben ik een beetje aan het brainstormen hoe ik het precies wil.

Binnenbak is aanwezig, buitenbak wordt aangelegd. Verder is er weide, wordt er gevoerd en is er de mogelijkheid tot het dagelijks buitenzetten van de paarden. Tevens ligt er een ruiterpad naast. Dus de basis is aanwezig.

Nu ga ik verder kijken en had ik al bedacht dat ik eigenlijk rubbermatten op de grond wil, om onnodig stroverbruik te voorkomen. En vooral ook omdat een van mijn paarden nog wel eens "graaft" en met enige regelmaat deels op de koude, harde grond ligt.

Hooi kunnen we heel economisch inslaan, dus dat is verder geen probleem.

Wie heeft er tips?

En wat vinden jullie belangrijk op een stal?

Needje

Re: Eigen stal beginnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 06:14

Zorg dat je rubbermatten met een ruw oppervlak neemt. Mijn paard staat op gladde matten en dat is niet altijd even fijn. Dan lopen ze t stro zo aan de kant. Ze liggen dan wel op de mat, maar ik vind t zelf niet zo handig. (plus dat t spekglad wordt als t nat is)
Verder denk ik dat mensen t heel fijn vinden om warm water te hebben om te wassen. Verder klinkt t allemaal goed!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 06:30

Klinkt inderdaad erg goed. Ja
Mocht je geld overhebben kun je natuurlijk denken aan zadelkasten, afspuitplaats (eventueel met warm water), kraantje voor bitten af te spoelen, solarium, enz.
Succes ermee! Knipoog

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 08:55

Voor mij is het een absolute pré als paarden ook in de winter overdag de hele naar buiten mogen.
Verder idd zadelkast, poetsruimte en warm water!
Voor de rest klinkt het al goed!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 08:59

GROTE zadelkasten Lachen Lachen

en inderdaad genoeg mogelijkheden om de paarden buiten te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:02

warm water vind ik erg belangrijk en een goede spuitplaats. Verder zijn zadelkasten ook handig, zeker als je pensionklanten wilt.

zijn winterpaddocks niet een optie? Kunnen de paarden ook in de winter naar buiten, en je houdt je wei heel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:06

Ruime stallen, 3 x 4, 3 x 3 is snel te klijn. Grote stallen scheelt ook in uitmesten. Losgooipaddock en aparte longeerring. S'avonds nog een hooibeurt. Soms wordt er om 17.00 u gevoerd en daarna niet meer vind ik te weinig en is slecht voor de paarden, zeker als ze op rubber staan.

Individueel voerpatroon, dus eventueel je eigen brokken ipv de stalbrokken, minus een eerlijk bedrag van de stalprijs

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:13

heeyy..

Paddock, is er belangrijk.. Misschien wel 2.. Verder een spuitplaats, en dat ze sowieso minimaal 2-3 uur naar buiten kunnen, hindernismateriaal is ook wel makkelijk.. Verder nog zadelkamers...
En dat soort dingen...

Maar het klinkt verder erg goed, de basis is er al.. Dus ga zo door:+..

XxX My..Haha!

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:13

Ik vind ook dat de paarden genoeg daglicht moeten hebben.
Vaak zie je dat ze in een soort loods staan waar geen daglicht naar binnenkomt.
Veel mensen vinden buitenstallen prettig.
Verder een goede bodem in de buiten en binnenbak.
Mogelijkheid tot meenemen van eigen instructie.
Warm water en een kleine kantine.
Geen of niet te veel gillende kinderen.
Laatst bijgewerkt door dollemina op 27-11-06 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

M_hOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 09:21

Hindernismateriaal?
Longeerbaan? (Waar je je paard evt. ook los kan zetten)
Een soort kantine met uitzicht op de bak(ken)?
Stapmolen?
Wasplaats, Solarium?
Poetsplaats?

Ik weet niet wat je precies wilt , gewoon pensionstalling?
In iedergeval SUCCES!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-11-06 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: vet gedrukte tekst verwijderd.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 12:44

Aan een solarium had ik zelf ook al gedacht. Heb er 1 op het oog die niet al te duur is. Als alles anders loopt, kan die mooi bij mij in de schuur, totdat ik er een andere bestemming voor heb gevonden.

Ik wil uiteindelijk idd wel een aantal boxen kunnen verhuren, maar ook mijn eigen paarden houden en af en toe een trainingspaard kunnen stallen.

Stapmolen zit ik wel aan te denken, maar dat is voor later. Is best een investering, ook tweedehands en ik moet het wel op kunnen hoesten. Ze kunnen iedere dag naar buiten, dus het is voor nu zeker geen "must".

Hindernismateriaal vind ik zelf wel prettig (spring zelf fanatiek) maar dan moet ik het voor niet al teveel geld, maar wel redelijk tot goede staat kunnen aankopen. Anders ga ik net zo lief elders, op locatie, trainen.

Voer wil ik eigenlijk apart doen. Dus dat men eigen voer koopt. Ik wil mijn eigen paarden bijv. op prestatiebrok en graan, terwijl een vriendin van mij haar paardje bijv. liever op sportbrok en muesli zet.

Warm water is inderdaad fijn, maar dan moet dit wel eenvoudig te realiseren zijn. Heeft iemand daar ervaring mee? Kraan om het bit af te spoelen, kan wat mij betreft gewoon met de slang op de spuitplaats Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:00

Bij ons op stal huren we een kale stal, incl de faciliteiten. Hooi, stro en voer verzorg je zelf. Kunnen we bij de stalhouder zelf kopen, maar je kan ook alles zelf kopen elders. Voer en hooi zetten we klaar en de stalbaas geeft dat. Werkt imo ideaal omdat iedereen zelf kan bepalen hoeveel en wat hun paard krijgt. Nadeel is dat je voerkasten moet hebben, zodat iedereen hun spullen op kan slaan. Anders staat alles voor de stal.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 13:19

Ja, dat is op zich wel een idee.

Zoals ik al aangaf. Er moet nog een nieuwe bak worden aangelegd. Heeft iemand daar tips voor?

Heeft iedereen het laten doen (de mensen met eigen stal/bak) of hebben jullie zelf een hoop kunnen doen? En wat voor bodem is aan te raden (betreft een buitenbak).

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:24

1 tip, laat t aanleggen! Kost wat meer geld, maar dan heb je t iig goed en garantie! Bij ons op stal dachten ze ook goedkoop te doen, maar uiteindelijk zijn ze net zoveel kwijt als dat ze t hadden aanleggen, en is ie nog steeds niet goed......

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:15

Ik vind dat de eigenaars zelf moeten kunnen bepalen hoelang zijn/haar paard buitengaat,desnoods in de zomer een weide en in de winter een paddockje. Neem aan dat je geen 10tallen paarden gaat hebben maar max 10?Dat lijkt me nog te doen.

Ik zou geen rubberen stalmatten gebruiken,de ammoniak blijft liggen,gebruik liever gleuven waar de urine weg kan lopen

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:19

Ik vind een aparte longeerbak erg handig.
Verder dat de paarden de hele dag naar buiten kunnen, ook in de winter (in een paddock is dan voor mij prima)
En zadelkasten,inderdaad heel fijn!
(liefst die op slot kunnen zodat iedereen gewoon een eigen kast heeft)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:53

hindernismateriaal kun je goed via bijv marktplaats krijgen. Even geduld en dan heb je voor relatief weinig geld springmateriaal.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:54

mischien dom idee maar op onze prive stal stond een drankmachien. Super voor in de zomer Haha!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:56

katiavl schreef:
mischien dom idee maar op onze prive stal stond een drankmachien. Super voor in de zomer Haha!

Of een koelkastje met blikjes in en een potje voor geld is ook wel interessant Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:57

Armaris schreef:
katiavl schreef:

Of een koelkastje met blikjes in en een potje voor geld is ook wel interessant Haha!

ja inderdaad een goedkopere oplossing Haha!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:19

Moet je wel vertrouwen hebben in je klanten voor dat straks alle blikjes weg zijn en er niks in het potje zit Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:20

das het probleem ik zou het betalen maar andere mischien niet...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:29

Daarom dat ik het ook alleen haar aanraadt,ze schrijft over haar eigen paarden en over een vriendin,of was dat een vb?
Bij manèges of grotere pensionstallen zou ik het niet doen

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:08

Hoe groot wil je dat je stal wordt dan eigenlijk TS?

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 21:23

ben wel heel benieuwt waar het is, als ik vragen mag.
Wat ik belangrijk vind is dat mijn paarden veel naar buiten kunnen, ook in de winter. Een goeie bak, warm water en goed voer en behoorlijke stallen.
Er zit ook iemand op bokt die stallen aanlegt, weet even niet haar naam maar ze adverteerd op commercieel