Ploeg?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

901823

Ploeg?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 20:05

Hallo,

Ik heb een paar vraagjes aan jullie en wel over... 'ouderwets' ploegen met je paard. Omdat mijn zand gedeelte van m'n weidje aardig nat is door de regen, willen we deze gaan (laten?) omploegen, omdat de ondergrond hard is en daardoor het water niet goed weg kan stromen. We kunnen vrezen (hoe je dit ook mag schrijven) of ploegen. Toen kwam ik op 't idee om 'ouderwets' te gaan ploegen met m'n paardje ervoor, (leek me wel leuk, kost misschien wel wat meer tijd maar dat maakt niks uit) hij heeft voorheen voor een karretje te staan... Nu mij vragen: is dit veilig? Hoe werkt het precies? Wat heb je er voor nodig? Heb jij een ploeg met toebehoren te koop?!

Ik weet echt niet waar ik dit neer moest zetten, dus kijk maar wat jullie er mee doen Tong uitsteken

Ik wacht op reacties,

Groet,

Lilian

Anoniem

Re: Ploeg?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:42

HAR --> VSW.

Ik zou sowieso eerst het mennen oppakken en dat goed bevestigen zodat hij daar weer helemaal terug in is. Vervolgens zou ik eerst werken met een sleep en vervolgens een eg om te kijken hoe hij daarop reageert. De druk, en de plaats waar de strengen lopen is bij een ploeg / sleep / eg heel anders dan als hij voor een wagen zou staan. Wellicht kan je zelf ook je menvaardigheden zo wat opfrissen? Lachen

Vrezen spel je gewoon als fresen Clown Ploegen heb ik verder zelf nooit gedaan met een paard, weet niet op wat voor grond jij zit, maar het is wel zwaar werk. Ik heb eens met mijn haflinger een stuk land geëgd (had m'n pa opnieuw ingezaaid nadat de tarwe was weggespoeld) en daar heeft zij echt flink voor moeten werken. Het is niet iets wat ze zo kunnen doen. Je paard moet daar ook conditie en uithoudingsvermogen voor ontwikkelen.

In jouw geval zou ik Morrie eens pb'en, het staat me bij dat die dit wel vaker heeft gedaan... En nog een ander iemand, (heb er paar jaar terug foto's van gezien op Bokt) maar gezien de zoekfunctie het even niet doet kan ik je niet verder helpen.