geschikte bodembedekking voor "probleem" paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jark

geschikte bodembedekking voor "probleem" paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 21:57

Jark heeft 2 jaar geleden een lange tijd rondgelopen met luchtwegproblemen.. na het stellen van veel diagnoses en het geven van verschillende medicijnen zijn we er alsnog niet achtergekomen wat het was.
Uiteindelijk advies van stalgenoten: zet je paard op andere bodembedekking (vlas) en in een buiten stal

oke daar is hij heen gegaan en idd geen problemen meer met zn luchtwegen! (yes!)

Jark heeft nu de afgelopen 4 weken koliek gehad.. Was weer niet echt duidelijk te vinden wat er in de weg zat en er zijn echt 10-tallen liters laxeermiddelen in gegaan. Uiteindelijk is het over gegaan.
DA was er na een aantal keer mestonderzoek achtergekomen dat het misschien wel door het vlas zou kunnen komen.

Probleem:
Waar zou Jark nu op moeten staan?

1. het mag niet stoffig zijn ivm zijn luchtwegen
2. het mag geen bodembedekking zijn wat hij zou kunnen gaan eten

Iemand een idee? Jullie zouden me erg uit de brand helpen hiermee..

Oreo

Re: geschikte bodembedekking voor "probleem" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:27

Hij staat nu in een buitenbox begrijp ik. Is het niet mogelijk om zijn stal te strooien als je paard buiten de box is? Eventueel kun kje met een gieter met heel veel kleine gaatjes het stro een beetje vochtig maken. Dan kun je gewoon stro blijven nemen, zaagsel is ook niet ideaal en vlas blijkt niet te werken.............

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:52

Als je stro gaat bijvoeren, voorkom je dat hij zich gaat vervelen en vlas gaat eten.
Een hopoiruif is misschien ook een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:55

Mijn paard met luchtwegproblemen staat nu op houtkrullen omdat sommige paarden vlas eten.De dierenarts had zo al verschillende koliek gevallen gehad.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:59

Vlas eten is niet schadelijk is mij verteld. Daarnaast is het redelijk stofvrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 07:18

Het eten van Vlas zal niet schadelijk zijn ,maar wel als het proppen vormt.Samen met bietenpulp waren het de meest ernstigste verstoppingen volgens hem.En aan gezien ik mijn jongste al eens van het vlas had zien eten nam ik maar geen risico.

Mijn oudste heeft trouwens ook een tijd op rubbermatten gestaan.Stond wel kaal,maar maakte wel makkelijk schoon.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:47

Ik heb ooit in Engeland een jachtpaard op (ja echt waar) papiersnippers zien staan. Dit paard at ook vlas en sto en moest in een (voor zo ver mogelijk) stof vrije omgeving staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:23

ik zou kiezen voor rubbertegels of nog beter, een paardenmatras. Maar dat is natuurlijk makkelijker bij een stal aan huis, dan op een pensionstal. Een paardenmatras is lekker zacht, en in 1 hoek , of langs de kanten, leg je wat zaagsel of houtkrullen voor het plassen. Door het weinig strooisel een schone stofarme stal en het ligt wel comfortabel voor het paard.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:54

magicrover schreef:
Ik heb ooit in Engeland een jachtpaard op (ja echt waar) papiersnippers zien staan. Dit paard at ook vlas en sto en moest in een (voor zo ver mogelijk) stof vrije omgeving staan.

Daar stond mijn oudste op toendie in de kliniek stond wegens hevige koliek..! Werkt goed..

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:55

Papiersnippers heb ik idd ook eens gezien ja.
Bij de knhs hebben ze een aantal boxen met houtsnippers.
Maar van wat voor soort hout ofzo weet ik niet.

mekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:57

als je een. nieuw pak vlas goed vermengd met het oude dat er al ligt eten ze er ook niet van

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:22

je kan je paard ook op rubberen tegels zetten, waar het pies doorheen gaat,maar poep moet je uiteraard wel opruimen...

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:30

20 jaar geleden hebben wij een pony gehad met ernstige problemen met de luchtwegen. Deze pony heeft een hele poos op papiersnippers gestaan en veel buiten gelopen. Het ging prima met de pony en na een half jaar is ze overgegaan op houtkrullen, was wat gemakkelijker. De pony is er 37 jaar mee geworden.
Mijn eigen paard staat op houtkrullen, om de simpele reden dat ze al het stro opeet.
Ik zou je adviseren om je paard op houtkrullen te zetten en voldoende hooi bij te voeren (eventueel natgemaakt voor het stof).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:48

Ik zou in jouw gevallen ook voor houtkrullen kiezen.

En ook ik heb goede ervaringen met papiersnippers. Zo'n twintig jaar terug zat er een bedrijf in Enschede dat daarin handelde, Papersnip heette het. We kwamen het tegen op Military Boekelo, daar stonden ze met een stand. Ik denk dat mijn pony er zo'n anderhalf jaar op heeft gestaan, toen stopte het bedrijf ermee (te weinig vraag ernaar misschien?) en wij zijn toen ook overgegaan op houtkrullen. Net als bij het paard van Confetti: omdat hij zijn hele strostal leeg at, ook als hij voldoende hooi kreeg.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:56

hmm.. denk je het ene probleem opgelost te hebben krijg je een ander probleem..

ik heb ooit op een vlas pak zien staan bij overmatig eten kan het koliek veroorzaken.. (dat was het ennigste type pak waar ik het ooit op heb zien staan, heb toch aardig wat verschillende merken gezien/zelf gebruikt)

bij mijn paard zijn ze er achter gekomen dat ze ernstige bronchitis en longemfyseem heeft... en ik ben daarom ook overgestapt op stofvrij vlas... dit bevalt me goed maar mijn paard eet het ook graag mijn 'schema' dat ze het niet kan eten en ik toch een schone box heb is..

1 baal per week, en daaruit verdeel ik ongeveer dat ik iedere dag schoon er in gooi, het is niet super veel maar net genoeg om het goed schoon te houden.. dit nieuwe vlas meng ik met het losliggende bovenlaagje van het oudere vlas.. zo kan ze het niet meer op eten en toch heeft ze een schone stal..

als haar hele stal met nieuw vlas is dan besprenkel ik het met iets wat ze niet lekker vind ruiken... maar ik haal nooit heel mijn stal leeg dus kan het altijd op de mannier van mengen doen...

een andere stalvulling zou ik niet weten... omdat je toch met de luchtwegen van je paard zit...

suc6 met het zoeken naar het beste voor jou paard!

Jark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 12:27

Ik denk dat ik het maar eens op houtkrullen ga proberen..
Ik hoop alleen dat hij er niet van zal eten.. (hooi krijgt hij zowiezo erg voldoende)

thnx allemaal