Dressuur wedstrijd met SCHIMMEL

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Dressuur wedstrijd met SCHIMMEL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 19:23

haay
ik ga maar weer eens dressuur starten met mijn schimmel... maar je voelt hem al aan komen... het is een SCHIMMEL, die weet dat ze dat is en daar dus gebruik/misbruik van maakt Clown Haha!

Mijn vragen zijn:

- hoe houd/maak je hem schoon als je hem de dag ervoor wast (voornamelijk 's morgens vuil aan de benen, staart en bil--> deken ligt er al op)
- is het mooier/toegestaan om een ZWART dekje te doen ipv wit (zo lijkt paard witter)
- plastron verplicht??
- Ze heeft nogal DUNNE MANEN, en ik vlecht alleen met elastiekjes, doordat het dunne manen zijn gaan ze nogal PLUIZEN wat ertegen te doen??
- HOE staart wit houden tot wedstrijd Tong uitsteken?
- ik rijd met een spring/jachtzadel (klasse B) kleur bruin en een bruin hoofdstel word daarop ingekort qua punten??
- ik heb beugels 2 gaten langer dan dressuur maat maar omdat ik een klein paard heb 1.63 en ik nogal lange benen kan ik hem niet langer doen want dan steken mijn benen eronderuit.. dit is toch geen probleem als mijn houding maar correct is?
- wat kun je doen aan het hoofd?(babyolie etc??)
- iemand nog extra tips?

- als ze in galop aanspringt doet ze vaak haar hoofd in de lucht (net tijdens aansprong zo'n 10 cm voor loodlijn en dan weer 'normaal') is dit erg (in B)??
- af en toe trekt ze nog aan de teugels (voornamelijk met opnemen avn teugels of een gang trug nemen (draf naar stap bv) hoe te corrigeren>?
- als ze gespannen is, gaat ze nogal 'trippelen' in de stap tips??

gr colette

Scum

Re: Dressuur wedstrijd met SCHIMMEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:55

Hoi Colette,

Ik heb mijn schimmel geschoren. Dan worden ze lang zo vies niet meer. Ze heeft een deken op en onder de deken wordt ze niet vies. De benen en de staart was ik wel. Het hoofd en de hals alleen met een vochtige spons.
Een zwart dekje vind ik persoonlijk niet zo mooi. Maar het is wel toegestaan.
Mijn schimmel heeft ook dunne manen, maar ze pluizen niet. Ik zou dan met vlechten de manen met water een beetje nat maken.

De staart was ik gewoon de avond ervoor. Na het wassen spuit ik er meteen anti-klit in. Als het is opgedroogd haal ik hem los met de hand en dan doe ik er een vlecht in. Die gaat er pas de volgende dag uit. De staart is dan altijd nog schoon.

De voorkeur gaat uit naar een Engels zadel. In een springzadel moet je de beugels iets korter houden om voldoende steun bij je knie te hebben. Daarmee heb je dus niet de ideale dressuurhouding meer. Kan zijn dat de jury daar niet zo kapot van is.
Ik rij zelf volgende week ook M1 met mijn vzh, want mijn andere paard heeft dan het dressuurzadel nodig.

De spanning daar kan ik je niet mee helpen. Gewoon veel wedstrijden rijden. En zelf heel rustig blijven. Niet anders gaan rijden als je de ring binnenkomt.

Success ermee.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:11

Ik was mijn schimmel ook altijd de dag voor de wedstrijd. Met warm water, en dan heeel goed uitstappen onder de zweetdeken. De benen doe ik dezelfde ochtend nog even met een spons. De staart vlecht ik in (helemaal) zo blijft ie een stuk schoner. Eventueel het laatste vuil met een natte doek eruit halen. Dat gaat prima als je bijvoorbeeld equishine gebruikt hebt. Geldt trouwens ook voor de rest van het lijf. Op een schoon paard equishine, en het overige vuil haal er dan zo met een natte handdoek af.

meisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:28

ik heb zelf ook 4 schimmels en voor de wedstryd
doe ik altyd wassen zijn staart en dan vlechten en een bandage erom heen niet te strak natuurlk!!
ik heb vaak gehad dat ik hem op stal zette uur van te voren ging die rollen egt helemaal onder de mest vreselijk :S

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:07

colette_007 schreef:
haay
ik ga maar weer eens dressuur starten met mijn schimmel... maar je voelt hem al aan komen... het is een SCHIMMEL, die weet dat ze dat is en daar dus gebruik/misbruik van maakt Clown Haha!

Mijn vragen zijn:

- Hoe houd/maak je hem schoon als je hem de dag ervoor wast (voornamelijk 's morgens vuil aan de benen, staart en bil--> deken ligt er al op)
Dag van te voren god wassen met zilvershampoo en daarna een schone deken op leggen.
In een schone stal zetten.
De spullen van cowboy magis schijnen goed te werken is een een paardenshampoo en een spuitfles vlekken verwijderaar te koop. Te koop in westernwinkels

- is het mooier/toegestaan om een ZWART dekje te doen ipv wit (zo lijkt paard witter)
Is volgens mij toe gestaan

- plastron verplicht??
Ja, teminste volgens mij wel, dit behoort namelijk tot de wedstrijd outfit net zoals dat je handschoenen moet dragen.

- Ze heeft nogal DUNNE MANEN, en ik vlecht alleen met elastiekjes, doordat het dunne manen zijn gaan ze nogal PLUIZEN wat ertegen te doen??
Klein beetje gel, vaseline of vlechten met suiker water. Na de wedstrijd moet je dan wel de manen weer goed wassen

- HOE staart wit houden tot wedstrijd Tong uitsteken?
Invlechten en een staartzak er om heen bij divoza wel te koop

- ik rijd met een spring/jachtzadel (klasse B) kleur bruin en een bruin hoofdstel word daarop ingekort qua punten??
Nee maar de voorkeur gaat wel uit naar een engels/veelzijdigheid zadel omdat je dan(bijna altijd) een beter houding hebt.

- wat kun je doen aan het hoofd?(babyolie etc??)
Baby olie op de neus of ogen om extra uitdrukking te krijgen, doe ik zelf nooit.

gr colette

Voor de kleding regelmenten e.d kun je ook bij FaQ kijken of op de site v/d KNHS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:25

--> VSW

De rest staat in de faq of bij de site van de KNHS