bak is te zwaar, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arans

bak is te zwaar, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 18:44

Hoi wij hebben een bak. alleen die is veelste zwaar. Hij is gedraineert, maar er is veelste veel zand in gestoord waardoor de hoefslag wel te berijden is maar de rest van de bak niet.. en ja je wilt ook wel ens figuren rijden.

Heben jullie een ideetje hoe we dit kunnen oplossen?

Jol1

Re: bak is te zwaar, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:26

Je zou er bijv. naaldhoutchips of tapijtsnippers doorheen kunnen mengen. Wijzelf hebben megatop (fijne naaldhoutchips) en daardoor een mooie licht berijdbare bodem gekregen. Door iets aan het zand toe te voegen, krijg je een stabielere bodem. Tapijtsnippers e.d. kunnen ook, alleen moet je dan wel zeker weten dat je het zand nooit hoeft af te voeren. Het is nl. heel duur als je van dat spul af wil. (en dan heb ik het wel over tienduizenden euro's)

arans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 19:36

ja we zitten te denken aan houtsnippers. alleen kan je die nu krijgen??

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:18

Ja hoor, die kun je gewoon laten komen. Je moet wel houtsnippers nemen die geschikt zijn voor een rijbak, dus niet van die gemeente-houtsnippers. Die laatste soort verrot heel snel. Het is niet heel goedkoop, wij betaalden 1300 euro (incl.btw en vrachtkosten) voor 84 kuub. Dat is voldoende voor een bak van 20x40m. Als je in de buurt bent, dan mag je hier altijd komen kijken.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 15:18

okeej. zal 't voorstellen

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 15:44

wordt de bak niet minder zwaar naar gelang je er langer in rijdt? Onze bak is recentelijk met de cultivator helemaal omgeploegd, was vrij zwaar daardoor geworden, maar omdat iedereen er in heeft gereden is hij nu super. De grond is een beetje aangestampt zodat het weer hard is en goed te rijden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:30

Als je chips neemt, bezuinig daar dan niet op en neem naaldhoutchips. De gratis chips van de gemeente moet je zeker niet nemen, die rotten zo weg.

Mijn bak was ook te zwaar, ik heb er nu een jaar naaldhoutchips in liggen en het is nu best een fijne bak.

AWT of soortgelijk kunststof vind ik nog fijner, maar dan zit je met een milieuprobleem als je het er ooit weer eens uit wilt halen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:53

Ik denk dat je verder komt als je de bak regelmatig laat rollen en daarna slepen, dan zet het zand zich en vormt meer een eenheid. Maar zoek wel eerst uit wat voor zand er eigenlijk in die bak ligt. Als dat het verkeerde type zand is kan je bezig blijven zonder een echt goed resultaat.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:17

Verlichting aanbrengen.

(ik vond het zelf zo'n leuk woordgrapje kon het niet laten)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:41

Het is denk ik meer dat er geen goed zand in is gegooid dat die zo zwaar is, de hoeveelheid kan natuurlijk wel teveel zijn, maar vaak is dat het probleem niet. Slecht zand kan heel hard of juist te zacht worden..

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:26

Zet hem eens een keer helemaal onder water!!!

Ik heb zelf een bak met stierenzand = zwaar volgens de geleerden......
maar ik liet hem in het begin (mijn bak is pas aangelegd) 1 of 2 x in de week helemaal vol lopen met water. en dan klinkt ie helemaal in en is hij super te rijden.

Nu met de regen van de afgelopen weken hoef ik alleen 1x per week de hoefslag goed nat te maken.
(ik heb er wel een zware pomp op staan, maar met een half uur heb ik de hele hoefslag blank staan.)

arans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 13:43

er is alleen iets te veel zand ingagaan en hij is ge draineert. dus ik denk dat je dan lang kunt pompen. de hoiefslag in na al het rijden nu ook wel goed. maar de rest van de bak...

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:46

mrie schreef:
Verlichting aanbrengen.

(ik vond het zelf zo'n leuk woordgrapje kon het niet laten)

Clown

Het zou best aan de soort zand kunnen liggen. Misschien heeft je loonwerker ene oplossing?

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:09

Mijn bak is ook gedraineerd.
ik heb bochten met pijpen op mijn drainage gedaan.
Dus een bocht op het uiteinde van je drainage pijp en daarop een pijp van 50 cm om hoog stekend.
Het water loopt dus niet meteen uit je drainage de sloot in, maar
de pijpen lopen eerst vol en wat dan nog over is stroomt er langzaam uit.
En dan hoef je niet uren te pompen.......

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:10

Je krijgt dus ook soort van eb en vloed idee.....