hoogte afrastering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunny

hoogte afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 16:47

Volgend jaar krijgen we eindelijk de paardjes bij huis, alleen vraag ik me nu af hoe hoog ik de omheining moet maken. Het wordt een schrikdraadomheining met koord. Ik heb een quarter van 1.50 m en een welsh a waar in de toekomst ook mee gefokt gaat worden. Hoe hoog, hoeveel draden en op wat voor hoogte moet de onderste draad, ook gelet op het a-veulentje?

DubbelFun

Re: hoogte afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:28

Persoonlijk ben ik geen voorstander van alleen schrikdraad en zeker geen koord, teveel verhalen over paardjes die er met de benen in verstrikt komen en afgemaakt moesten worden.

Qua hoogte lijkt 120/130 me voldoende. Staat er een heg waar ze bij kunnen komen dan zou ik het hoger maken bijv 1,80.
De afstand tussen de draden zou ik 30 cm maken en op de onderste draad geen stroom zetten.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:24

Mij lijkt 1.20/1.30 ook genoeg.
De onderste draad zou ik op 45cm doen, ook vooral voor je veulentje. Die kleine krummels schieten er zo onderdoor Knipoog

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 09:35

Thanks voor de info. Voorheen had ik mijn quarters in een draadweide van 90 cm-1 m, er is er nog nooit een overheen gegaan. Wrang is wel dat mijn merrie zich dit jaar heeft doodgelopen op een sluitpaal van 1.55m. Helemaal veilig krijg je de wei m.i. nooit. Ik denk dat ik idd. maar de maat 1.20-1.30 aanhoud. Als je geen stroom op de onderste draad zet, gaan ze er dan niet juist tegenaan klauwen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:24

Jeetje wat erg dat dat gebeurd is Verdrietig
Een omheining is idd nooit 100% veilig, er is overal wel eens een ongeluk mee gebeurd.

Als je koord neemt gebruik dan iig ook die speciale dingetjes waar het koord doorgevoerd wordt en bij te sterke druk het koord doorsnijd. Dan voorkom je iig erge draadwonden.
2e voordeel van geen stroom op de onderste draad is dat je minder lekstroom hebt vanwege de wat hogere grasgroei tegen de draad en dat de paarden het wegeten.