heey help .. een jaarling in een stal ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Charlotte_

heey help .. een jaarling in een stal ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 21:22

.heey

ik heb een d pony Haha!
en een jaarling Knipoog
we hebben thuis nog meer paarden/ pony s maar de jaarling staat altijd alleen Vork
mijn d pony staat nu in stal Vork
nu heeft die jaarling sinds een aantal weken trug een ongelukje gehad (gat in der oog dus blind nu weer over denken we Tong uitsteken ) en stond altijd met mijn d pony in de bak. nu staat zij weer in de wei want we denken dat het weeer genezen is en dat denkt de veearts ook! maar ze vind het niet leuk in de wei naar mijn gevoel Huilen . ze staat bijna altijd alleen staat altijd bij het hek bij mijn pony en wacht op mij enz...! ook wordt ze gebeten want ze heeft een paar lelijke happen huid weg Boos! Boos! !
nu vamidag had ik ff het hek open om de pony van mijn zusje de wei in te doen toen kwam ze naar me toe.. ik vond het oke en dacht doe ik haar daalijk maar weer de wei in ! dat deed ze dan eindelijk... pony van zusje er uit en huppeke ze kwam alweer bij mij.. ik vondt het ooke en dacht kan ik haar hier ff laten (in de bak )staan eten samen met mijn d pony! vond ze helemaal leuk Haha! ! toen ging ik op mn d pony rijden en moest ze ff in stal , vond ze wel oke! ik had gereden deed mijn pony weer in stal en wou haar de wei weer in doen, maar dat wou ze niet.. eindelijk haar toch de wei in gekregen want ik vond wel dat ze dat moest! ik vind dit echt niet leuk.. en ook voor mijn pony is het leuker dat ze samen staan! nu vindt ik het alleen zonde om zo'n jaarling bij de rest van de kudde wegtehalen en in stal te doen en in de bak ! maar nu dacht ik vammidag.. (wij hebben containerstallen 3 containers naast elkaarr.. um beetje raar uitgelegd maar daar hebben wij deuren in gezet dus hele mooie ruime stallen) nu dacht ik als ik nou aan mn vader vraag of hij een vierkant weg wil lassen uit die tussenwand en dan ff een rand van iets er om heen hout of rubber weet ik wat maar dat het niet scherp is, zodat mijn d pony en zij die jaarling samen kunnen knufelen en ruiken snachts.. en dan toch niet alleen staat savons en overdag de bak in! dit leek mij wel leuk voor mij en voor de pony 's !

waarom voor mij? omdat ik zo haar mooi mak hou! door dat ongelukje is ze erg mak geworden en helemaal oke! omdat ze iedere dag haar medicijnen moest hebben!
en voor hun ? omdat mijn d pony zo niet alleen staat en hij een maatje heeft!

waarom niet allebij in 1 stal? omdat ze dan de hele stal afbreken.. een hoop mest Clown

vinden jullie dit wel een idee? of vinden julie dat ik haar gewoon buiten moet houden? houdt er ook rekening mee dat ze zo wel mak blijft ! Haha!

gr charlotte

als het verkeerd staat sry Bloos

Anoniem

Re: heey help .. een jaarling in een stal ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:24

Met leesttekens is het makkelijker lezen....

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:44

Ik snap je stukje niet helemaal (sorry Bloos ), maar over het algemeen zou ik een jaarling zo min mogelijk op stal houden, dit is niet goed voor zijn ontwikkeling, zowel lichamelijk als geestelijk. En het liefst met soortgenootjes (leeftijgenootjes), dus niet in zijn eentje in de bak.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:17

Het beste voor dat jonge spul is toch echt om in een groep met leeftijdsgenootjes te lopen.
Dat is goed voor de ontwikkeling van het lichaam en goed voor de sociale opvoeding.
Nu snap ik dat niet iedere eigenaar van jaarlingen/twenters de mogelijkheid heeft om een groep te vormen. Dus als je het zo bekijkt kan ie best snacht's op stal, als ie maar wel overdag zo veel mogelijk uren buiten loopt met meerdere pony's/paarden.

Zo ging dat ook bij de stal waar ik sta. Voorjaar/zomer/najaar in een groep 24/7 op t land.
In de winter bij huis dan 's nachts op stal, overdat met de hele groep (volwassen paarden) in de wei.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:36

als ze nu alleen in de wei staat dan zou ik haar idd liever met een ander dier in een grote! box zien , want alleen is toch wel heel erg sneu voor zo een jong dng
misschien dat je een tweede jaarling of tweejarige van iemand anders erbij kunt zetten?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:19

Eerste reactie: Dit is niet te lezen! Scheve mond
*waagt nog een poging...

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 13:19

heey
@draumpje we hebben nog veel meer ponys/paarden veulens jaarlingen en volwassenen maar die sluiten haar buiten Boos!

en ze komt overdag dan in de bak samen met mijn pony ,.. mijn pony komt in de winter niet inn de wei .. wegens modder en deken enz. Lachen

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:23

wat moet ik onder veel meer pony's en paarden verstaan?

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:59

sunshinelove schreef:
mijn pony komt in de winter niet inn de wei .. wegens modder en deken enz. Lachen

daarom kan je pony niet de wei in? Nors opkijken
Ik vind dat een jaarling zoveel mogelijk op de wei moet staan met leeftijdsgenoten of dan iig met andere paarden. Dus lekker je pony erbij zetten in de wei Lachen

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 19:52

Alytje schreef:
sunshinelove schreef:
mijn pony komt in de winter niet inn de wei .. wegens modder en deken enz. Lachen

Ik vind dat een jaarling zoveel mogelijk op de wei moet staan met leeftijdsgenoten of dan iig met andere paarden. Dus lekker je pony erbij zetten in de wei Lachen

ummm Ach gut nee daarom kan hij niet de wei in ... uhm als je onze wei ziet dan denk ik niet dat je daar je pony in wilt hebben waar meee je wedstrijden rijdt enz .. Vork en hij is stal gewend van veulen af aan en heb geen winterdeken Vork en omdat ik dit fijner vindt en hij het ook geen probleem vindt Haha! heb al met mn vader wat overlegdt en hij zou er over nadenken Clown

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 19:52

Sjoert schreef:
wat moet ik onder veel meer pony's en paarden verstaan?

9 paarden / ponys

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:55

Een jaarling op stal, afschuwelijk. Of ten minste wat ik in het 2de bericht kan lezen. Ze zijn beide niet zo goed geschreven...

Jodemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:57

Alytje schreef:
sunshinelove schreef:

Ook al rijd je er wedstrijden mee,moet ik me toch aansluiten bij het bovenstaande verhaal. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten toch? En een goede all-weather deken kan wonderen doen hoor Knipoog

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:02

in haar onderschift staat dat ze dyslectys is (hoe je het ook maar schrijft) dus misschien dat je het verhaal daardoor niet zo goed kan begrijpen?
ts: zet je pony er gewoon bij, bij je veulen een veulen nooit alleen zetten daar worden ze irritant van..(de hele tijd aandacht vragen enzo)
voor een paard is het sowieso niet goed om hem binnen te houden, en als je dan wedstrijd heb moet je hem gewoon goed wassen/schoonmaken want voor je pony is het ook leuk om op het weiland te staan!
groetjes Welmoed

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 23:00

tja mischien voor jlie makkelijk een weiland maar als je daar dan nog 9 knollen in hebt lopen dan is het geen wei meer maar een modderpoel dus echt geengras meer dus net zo goed de bak te gebruiken Haha!

en ook hoef ik daar geen reacties op ... ik vraag aleen over deze jaarling @!!!!!!!!!!!!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 21:25

nielsd schreef:
Een jaarling op stal, afschuwelijk. Of ten minste wat ik in het 2de bericht kan lezen. Ze zijn beide niet zo goed geschreven...

Waarom is een jaarling op stal afschuwelijk?
Wij hebben niet de mogelijkheid hem in een groep te zetten, dus staat mijn jaarling s nachts op stal en overdag met mijn pony in de wei.

@ ts in principe vind ik het wel een goed plan, maar als je de mogelijkheid hebt hem in een groep te zetten zou ik dit wel doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:55

nielsd schreef:

Jemig, niet iedereen heeft de mogelijkheid om jaarlingen buiten tussen leeftijdsgenoten te laten lopen. Bij ons staan ze gewoon op stal en overdag kunnen ze met zijn allen naar buiten. Het wil niet zeggen dat dat per definitie verknipte paarden worden. Ik snap ook wel dat er "allerbeste omstandigheden' voor paardenhouderij zijn, maar niet iedereen kan hier aan voldoen. Als je geld, ruimte en weet ik al niet wat tot je beschikking hebt, zal dit geen probleem zijn, maar er zijn er ook mensen die met minder het beste voor hun paard willen. Ik word een beetje moe van dit soort opmerkingen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:07

berk schreef:
Jemig, niet iedereen heeft de mogelijkheid om jaarlingen buiten tussen leeftijdsgenoten te laten lopen. Bij ons staan ze gewoon op stal en overdag kunnen ze met zijn allen naar buiten. Het wil niet zeggen dat dat per definitie verknipte paarden worden. Ik snap ook wel dat er "allerbeste omstandigheden' voor paardenhouderij zijn, maar niet iedereen kan hier aan voldoen. Als je geld, ruimte en weet ik al niet wat tot je beschikking hebt, zal dit geen probleem zijn, maar er zijn er ook mensen die met minder het beste voor hun paard willen. Ik word een beetje moe van dit soort opmerkingen.
Jemig,iedereen die dus een paard wil hebben,maar geen wei heeft,en weinig tijd heeft voor een paard,dus het paard waarschijnlijk 23/7 op stal heeft in een kleine ruimte(3x3) mag dat zonder wroeging gewoon maar doen?
(met andere woorden: omdat het niet anders kan,moet het maar zo?)
Je sluit je hond toch ook niet 23 uur op in een bench,om hem 2 keer per dag een half uur uit te laten?
Nee,als je geen ruimte hebt voor een hond,dan neem je een vis.
Maar als je geen ruimte hebt voor een paard,dan sluit je hem gewoon op.
Kijk,ik wordt een beetje moe van opmerkingen van mensen die het proberen goed te praten dat ze hun paard eenzame opsluiting geven,terwijl het ook anders kan.

Voor de TS: ik zou mijn jaarling niet op stal zetten.
Een paddock is nog altijd beter dan de stal.
En helemaal beter is het om je jaarling met leeftijdsgenoten op de wei te hebben,lekker in een kudde,zoals het hoort.
Jouw reden om je paard op stal ze houden vind ik eigenlijk belachelijk..
sunshinelove schreef:
omdat ik zo haar mooi mak hou!

vinden jullie dit wel een idee? of vinden julie dat ik haar gewoon buiten moet houden? houdt er ook rekening mee dat ze zo wel mak blijft ! Haha!
Een paard alleen op stal houden omdat ze dan mak blijft,tja.. Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 02:51

Tinkerloos, je verdraait mijn woorden een beetje. Ik zeg niet dat dit goed is en over tijd heb ik al helemaal niet met een woord gerept. Mijn paarden staan overdag ook buiten. Maar niet iedereen heeft de mogelijkheid. Dit hoeft dan niet meteen aangevallen te worden als slechte paardenbezitter, dat bedoel ik. Ik heb ook wel dagen dat de paarden niet naar buiten kunnen, omdat onze klei wei dan gewoon onbegaanbaar is. Dan wandel ik met ze. Niet iedereen heeft leeftijdsgenoten tot zijn beschikking, omdat niet iedereen meerdere paardjes of opfok kan betalen. Ik probeer totaal niet goed te praten dat paarden de hele dag op stal zijn. Maar soms is de keuze er even niet. Als je je paarden bij huis hebt, heb je zelf de beslissing. Op een pensionstal bijvoorbeeld heb je niet altijd vrije keuze. Ik ben er ook geen voorstander van dan paarden 23/7 op stal staan, maar je weet niet in wat voor situatie mensen op hun pensionstal eventueel verkeren.
Mijn hond trouwens heeft een geweldig leven en heeft nog nooit opgesloten gezeten en loopt elke dag kilometers.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 02:53

Door een jaarling op stal te houden worden ze vaak niet mak, maar verwaand en brutaal. Door ze in een kudde te plaatsen worden ze pas echt opgevoed en leren ze hun plek kennen. Daar heeft hij heel wat meer aan dan deze eenzame opsluiting.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 03:12

Een jaarling opstal snachts heb ik niks op tegen hoor...
Die van mij staat dag en nacht buiten samen met een vriend van hem (zelfde leeftijd)

Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.
Zolang ze maar overdag dan iig genoeg bewegingsvrijheid krijgen zie ik geen probleem.

Mijn volwassen paarden staan snacht's ook op stal.
Overdag staan ze als het kan buiten.
(maar ook hier komt het soms voor dat de wei niet te doen is.)
Wij wonen op een klei grond en dan is het echt ene blubber bende.

Als ik ze dan wel naar buiten doe staan ze met 3 minuten weer bij het hek te schreeuwen dat ze naar binnen willen.
Dan komen ze vaak maar een half uurtje buiten of helemaal niet.
Ik wandel dan wel met ze 2 x per dag en rij of longeer ze ff.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 03:19

Visconti schreef:
Door een jaarling op stal te houden worden ze vaak niet mak, maar verwaand en brutaal. Door ze in een kudde te plaatsen worden ze pas echt opgevoed en leren ze hun plek kennen. Daar heeft hij heel wat meer aan dan deze eenzame opsluiting.

Ben het gedeeltelijk met je eens en gedeeltelijk niet.
Met de juiste opvoeding worden ze niet brutaal of verwaand van snachts op stal staan!

Ik ben het wel met je eens dat het makkelijker is en jezef veeeeel minder werk bezorgd door ze in een kudde te doen.
De kudde doet dan het werk voor je en is vaak net iets effectiever,
Ik heb een brutale jongen gehad wat echt als een mietje uit de kudde kwam.
Ik heb hem gehad als veulen en echt waar dat beest zat als je een seconde niet oplette in je nek.
En had een enorm sterke eigen willentje.
Z'n moeder had er op een gegeven moment zoveel last van dat hij eerder is afgespeend.

Hij is de kudde ingegaan (toen had ik hem net verkocht)
En de eigenaar heeft hem een jaar later weer opgehaald.
Het was een zielig hoopje ellende wat alleen maar in elkaar getrapt werd door de rest..
Thuis is hij op de weide gegaan met een onderdanige ruin en weer helemaal de oude geworden al was het echte brutale er wel af..

Ik weet zeker dat dit hem echt gevormd heeft tot het paard wat hij nu geworden is.

Nou is dit niet de manier waarop het hoord te gaan!
Maar zo zie je maar weer hoe een kudde een paard kan veranderen!

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:12

Mijn tweejarige staat ook 's nachts op stal, heeft wel al een jaar in opfok gestaan voordat wij haar kochten.
Overdag staat ze met Nadine in de paddock, nu het weiland onbegaanbaar is.

Ik vind het het allerbelangrijkste dat de paarden elke dag naar buiten gaan (of dit nou met een hele kudde leeftijdsgenootjes is of met een oudere soortgenoot) Een paard 23/7 op stal zie ik echt niet zitten, zowel jaarling als ouder paard niet. Contact met soortgenoten en dagelijks flink de benen kunnen strekken op 1 !