kan een pony in een groepsstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annieee

kan een pony in een groepsstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 20:00

zoals de titel al zegt: zou een pony samen met meerdere pony`s in een grote stal kunnen staan? Het is niet zo dat de andere pony`s al een band hebben. Nou wil ik hier graag jullie mening over hebben. Zou de pony het leuk vinden? Hoe groot is de kans dat het fout gaat enzo...

alvast bedankt Haha!

IMJ

Re: kan een pony in een groepsstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:02

Ik zou ze eerst met z'n allen in een weiland zetten zodat ze de rangorde kunnen bepalen, dan hoeft dat niet meer in een kleine ruimte te gebeuren en kunnen de dieren voor elkaar wegvluchten. Als de rangorde eenmaal bepaald is wordt het rustiger in de droep en kun je het best proberen. Ik denk dat ze het zeker leuk vinden!
Over een hoe grote stal heb je het eigenlijk??

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:13

Bij de mijn merrie werkte het in ieder geval niet. Ze werd heel mager omdat ze niet mocht eten en zat onder de wondjes. Één keer had ze zo'n grote hoofdwond dat de veearts moest komen om te hechten. Het is gewoon een goedsul en overal de laagste in rang. Nu ze thuis staat laat ze zich zelfs door een shetlander bij het hooi wegjagen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:58

mmm, ligt aan de groep
groepshuisvesting kan ontzettend goed werken
maar je moet wel zorgen dat er ruimte genoeg is voor de pony's zodat iedereen aan eten toe komt
en paarden zich een klein beetje kunnen afzonderen mocht dat nodig zijn

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:04

Wanner je hooi geeft bijvoorbeeld moet iedereen op zijn eigen plekje kunnen eten, anders zul je zien dat de lager in rang geplaatsten niet aan eten toekomen.

annieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 22:18

de pony komt op een manege te staan tussen andere eigen pony`s. De stal is iniedergeval groot genoeg en wat ik begrijp is dat het dus waarscheinlijk goed gaat. bedankt voor de reacties

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:02

Nou, dat is niet helemaal wat er gezegd is missr.
Ik zou ze toch even de ruimte geven voordat er 1 volledig verrot geslagen wordt in een hoekje van de stal!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:11

Op voorlichtingscd's over aktiv-stallen (groepshuisvesting voor paarden en popny's) zag ik meerdere keren ook gewoon pony's in de groep staan.
Ik meen zelfs dat er in Arnhem een manege is die al haar pony's in zo'n groepsstal heeft staan.

Op zich maakt het kwa rangorde bepaling denk ik weinig uit of het binnen of buiten gebeurd. Als het paard maar voldoende ruimte heeft om weg te komen.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:14

Als je het zelf graag wil,zou ik op verschillende tijden (ook tijdens voertijd)eens de pony's goed observeren.Je schrijft dat het nog geen hechte groep is,en dat is dan al een voordeel.Maar door goed te observeren kan je merken aan de pony's of ze een tevreden indruk maken.Ook kan je zo ontdekken wie dominant naar de andere pony's is,en of er eentje zielig in een hoekje staat.Dus eerst heel goed observeren,en dan kan je een beslissing maken.Ik ken een stal waar dit prima werkt met Shetlanders,een leuke gezellige groep.Maar het kan natuurlijk ook fout uitpakken,goed opletten!!Succes ermee. Ach gut

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:16

Sjoert: Daarom vroeg ik ook hoe groot die stal was en hoeveel paarden erin komen speelt uiteraard ook mee.
Wij hebben een paddoch van 15x30 m. voor soms 10 paarden, gaat prima, maar nieuwkomers zijn not-amused kan ik je vertellen. Die komen dus in het weideseizoen vast kennismaken met de anderen, en ook dan wordt er even flink gejaagd.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:11

Moet in principe wel kunnen ja.
Al zou het niet helemaal vlekkeloos verlopen waarschijnlijk, in een groep moet er toch altijd even 'geruziet' worden over de rangorde. Meestal is dat zo gebeurd tenzij er meerder dominante ponys tussen zitten.
Verder is het zoals al genoemd belangrijk om te observeren en om het voer goed te verdelen zodat ze allemaal aan voldoende eten komen.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:30

Ligt echt aan de groep waar die in komt te staan.
Zijn er paarden die erg dominant zijn of voernijd hebben dan word het al lastig.

Ik zou er dan zelf voor kiezen om een "groep" te laten vormen in het land waar ze dus alle ruimte hebben om de groep op rangen en standen te krijgen en dan pas in een kleinere ruimte huisvesten.

Anders kan je nog wel eens van een koude kermis thuis komen.