Paard gevoelig voor mok (met dit weer regen in de wei doen?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cow_girl

Paard gevoelig voor mok (met dit weer regen in de wei doen?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 13:57

Hoe doen jullie dat?

Paard dat gevoelig is voor mok, en die het nog een beetje heeft. Zetten jullie je paard die dat ook vaak heeft (mok) met dit weer in de wei? Of laten jullie je paard nu zoveel mogelijk binnenstaan?

Ik zit echt met dit dilema, ze wil zo graag naar buiten, en dat heb ik gedaan.. gister en vandaag... maar ze zit nu weer onder de modder, vuil en is nat. Ze gaat nu elke avond naar binnen, en sochtends dus naar buiten, en blijft dan de hele dag buiten.

Maar dat binnen staan (heeft ze ook gedaan) weer 2 hele dagen, dat vind ze dus niet zo leuk, omdat de rest wel buiten rondloopt.
Maar ik ben bang dat de mok zometeen weer erg terugkomt in die blubberwei?

Zetten jullie ze standaard buiten? mok of geen mok? of toch maar binnen met die regen en modder?

fjordnina

Re: Paard gevoelig voor mok (met dit weer regen in de wei do

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:18

Lekker naar buiten. Als ze weer naar stal gaat de benen goed afspuiten en daarna goed droog maken. uit voorzorg mokzalf opsmeren.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 14:23

nou ik ben helemaal klaar met dat mokzalf..
toen ik mijn pony kocht had ze het aan 4 benen...dierenarts er bij..zalfjes etc..niets hielp...
toen niets meer aan gedaan...alleen gezorgt dat het niet meer nat werd,en toen was het na 3 weken weg...

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:11

Ik scheer haar benen, ze staat overdag gewoon buiten en dat gaat nu voor het eerst goed!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:14

ik zou denk ik wachten tot de mok helemaal weg was en dan weer naar buiten doen en dan als je haar binnen haalt de benen en kootholtes goed droogmaken met een handdoek

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:01

Mijn pony heeft juist in de zomer last van mok en met dit weer, als het kouder wordt, dan gaat het vanzelf weer over. Ondanks regelmatig door de blubber lopen...
Natte stallen en amoniak tasten de huid ook aan... Zou dus gewoon naar buiten laten, maar eventueel wel even afborstelen/drogen als je ze binnen zet.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:47

Ko had van t zomer ook een paar plekjes maar heb nu nog niets gezien, ondanks dat het veel natter is op t moment.
Ik zou ze er niet voor op stal laten staan hoor! Lekker naar buiten Ja
Ik doe ook zn benen opscheren en als ie binnenkomt schoonspuiten en afdrogen en dan zn (droge/schone) stal in.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:02

ik denk ook dat je best de benen kan proper maken en goed afdrogen als ze uit de wei komt. en misschien afwisselen?1 dag wel in de wei,de andere niet?

en ik heb nog een vraagje,waar begint mok?echt in de kootholte,of kan het ook erboven zijn,waar het sokje 'hangt'?want mijn pony heeft daar precies hele kleine korstjes of schilfers,maar nu weet ik niet of dit normaal is Lachen

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:10

Voordat je haar binnen zet de benen even afspoelen en afdrogen, verder lekker buiten zetten overdag!!
Wat ook kan helpen is de korstjes met betadineshampoo te wassen en daarna goed droog te maken. Succes

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:23

tinaaz schreef:
niet scheren, niet de korstjes stuk maken, niet borstelen!!!
de sokken kun je wel knippen (dat is minder kort dan scheren en dat korte scheren irriteert juist)
voorkom ook dat ze dikke (stal) benen krijg, dan heeft de huid meer te verduren en word sneller geirriteerd
verder de benen afspoelen als je haar uit een natte wei haalt, en dan voorzichtig droogdeppen.
mokzalf is over het algemeen waardeloos en gaat er zo weer af,
wel is lanoline een heel goed product. dat is puur schapenvet, en kun je halen bij de apotheek als je er vantevoren naar vraagt. de apotheek gebruikt dat namelijk wel eens als hoofdbestandeel van zalfjes.
dat kun je er dan heel dik opsmeren en het blijft wel een paar dagen zitten, de korstje worden heel langzaam zacht. en de mok heelt heel snel. er zitten ook geen andere stofjes doorheen. (veel mokzalven bevatten bijvoorbeeld veel water, en dat is niet bevordelijk voor herstel of tegengaan van mok)

voor lanoline kun je mij pben

dat een paard in de zomer mok krijgt in het land, en in de winter er weinig tot geen last van heeft komt waarschijnlijk door het teveel aan eiwitten in het gras in de zomer.

hoop dat je wat met mijn tips kunt.. heb zelf een heel mok gevoelig paard, ben ook lang aan het klieren geweest met allerlei middeltjes. maar heb nu nooit ergens meer last van!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:37

Mijn pony krijgt het vooral als het heel mooi weer is, ook bij kort gras. Hij heeft ook zomereczeem dus leek me overgevoeligheid van de huid/allergie of iets van zonnebrand. Hij heeft het niet in het voorjaar, maar vaker in augustus/september, niet echt een eiwitgevaarlijk tijdstip lijkt mij...

Die lanoline tip van jou lijkt me wel wat! Bij welke apotheek kun je het krijgen in Drachten?
Laatst bijgewerkt door joyce B op 22-11-06 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:40

mok is een bacterie........... die zich het lekkerste voelt in een warme vochtige omgeving...

gewoon naar buiten, en inderdaad werkt lanoline heel goed preventief.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:44

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 09:20

Angs16 schreef:
Gewoon naar buiten denk Haha!
Misschien is dit een idee

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=34774

Bedankt allemaal, ik laat haar dan maar naar buiten en dan spuit ik haar benen wel af en zal het goed drogen.

En die 'close chaps', daar had ik een topic over geopend:

viewtopic.php?f=117&t=665629&hilit=

Maar daar heb ik geen reactie op ontvangen... was benieuwd of dat goed zou helpen die chaps, maar ze zijn erg duur en als het zeker weten werkt dan wil ik ze wel kopen. Heeft iemand ze misschien in gebruik????

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:33

Nu de zon toch niet schijnt, kun je de kootholtes preventief beschermen tegen vocht door er dik vaseline of uiercrème op te smeren voordat je je paard naar buiten doet. Dan kan het natte gras en de bagger minder vat krijgen op de huid, waardoor de mokbacterie er op zijn beurt ook weer minder vat op krijgt.

In de zomer zou ik juistgeen vaseline gebruiken ('s nachts op stal kan het wel), maar een zonnebrandcrème met een hoge factor of sunblock, omdat vaseline onder invloed van zonlicht kan inbranden. Mijn paard is net als het paard van JoyceB hierboven gevoelig voor zonnebrand, vooral op zijn witte voetjes. Hoog vochtig gras in combinatie met zonlicht is dan funest, hoewel het al twee seizoenen prima gaat.

Maar nu de zon toch achter de wolken zit, is vaseline wel een optie. Het houdt ook de huid nog eens mooi soepel.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:09

Die van mij gaat ook gewoon naar buiten, iedere avond spoel ik haar benen af en wrijf ze droog met een handdoek.
Dan is ze de nacht in iedergeval mooi droog en schoon...
Ik wil haar ondanks de mok niet binnen houden hele dagen.