voeder tijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vrijevogel

voeder tijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 17:57

hallo

moet je persee op vaste tijden voeden?
wat gebeurt er als dat niet gebeurt??

bedankt.!!1

groetjes annelien

Anoniem

Re: voeder tijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:37

Het hoeft nier persé, paarden vinden regelmaat wel prettig.
Er word bij ons dan ook op regelmatige tijden gevoerd. S'ochtends door de boer, rond een uur of acht naar buiten waar ze de hele dag door eten hebben. Als ze naar stal gaan tussen 5 en 6. En volgens mij s'avonds laat misschien wel nog een keer.

Het ligt eraan, als ze de hele dag door kunnen eten, en alleen brok bij word gevoerd is het geen groot belang. Maar hier staan ze s'ochtends te brullen als hun eten maar 5 minuten te laat is.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:29

Bij paarden die het hele jaar door gras hebben en zo af en toe bijgevoerd worden met hooi of brok, maakt het niet zo uit, omdat ze de hele dag eten tot hun beschikking hebben

Maar paarden die alleen in de zomer vollop op de weides staan en in de winter weer vollop op stal staan is het een wat groter verschil en is het verstandiger om met regelmaat te voeren. Kijk het maakt niet zo uit als er een half uur tot een klein uurtje verschil in zit, maar langer niet. Sommige paarden kunnen ook koliekerig worden als er niet met regelmaat gevoerd wordt Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:34

Mijn paarden hebben een ingebouwde wekker, ik wijk daar ook weinig van af.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:45

Een paard is een gewoontedier en dus aan bepaalde voertijden gewend. als daar is een keer een half uurtje of uurtje verschil in zit maakt dt niet zoveel uit. Maar het is niet handig om de verschillen heel groot te laten worden.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:46

Paarden moet je op zoveel mogelijk momenten ruwvoer voeren.
Wij voeren op stal bijvoorbeeld 7 keer op een dag hooi en drie keer per dag brok.
Ze hoeven niet mega veel, maar juist veel kleine porties zodat ze blijven eten (dat is erg goed voor een paard en voorkomt verveling)

Het is al eerder gezegd.. een paard is een gewoontedier.. Lachen

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:06

Vaste tijden zijn wel prettig voor paarden idd.
Ideaal is het zoals Sjoert het omschrijft maar voor veel mensen is dit denk ik niet weggelegd Knipoog

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:09

Dat klopt.
Wij hebben het voordeel dat wij dus gewoon altijd thuis zijn vanwege de paarden.
Dan maakt het niks uit wanneer je voert. Tijd genoeg. Lachen

MOcht je overigens niet zo vaak ruwvoer kunnen voeren, kun je tussen bijvoorbeeld 2 voerbeurten door, stro in de box gooien, waar je paard/pony zich mee kan vermaken. Lachen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 06:43

vrijevogel schreef:
hallo

moet je persee op vaste tijden voeden?
wat gebeurt er als dat niet gebeurt??

Nee, moet niet perse, maar is wel beter. Wat er gebeurd als je het niet doet? In de meeste gevallen niets. Wij voeren helaas ook niet op regelmatige tijden, maar onze paarden zijn er wel aan gewend. Helaas is het zo dat als het wedstrijdseizoen er is en we zijn op wedstrijd dat de thuisblijvers 's morgens heel vroeg eten krijgen en pas laat 's avonds als we terugkomen. Dit geldt ook voor de pony's die mee op wedstrijd gaan. Wel zorgen we ervoor dat er zeer veel ruwvoer is, zodat ze wel door kunnen knabbelen.

solo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:04

Hoeft niet persee, maar een paard is net als een mens.
Je hebt honger als je uit bed komt en wij hebben rond 5 uur ook trek en dat is met een paard het zelfde.
Regelmaat en ritme is het allerbeste. Ook voor de prestatie.

Jessica15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:09

het hoeft niet persee ik geef altijd mijn paard na het rijden een kilo biks ik rij altijd op verschillende tijden soms om 2 uur en krijgt ie om 3 uur biks en soms rij ik savonds

vrijevogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 18:19

dank jullie wel...dan weet ik het nu wel .!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:32

Jessica, volgens mij zit er dan wel regelmaat in. Na het rijden krijgt hij dan eten. Dat weet die van mij ook dondersgoed.

Het zijn geen vaste tijden maar wel een ritme.