Paarden graven kuilen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arjette

Paarden graven kuilen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 15:42

Omdat de weides veel te nat zijn staan de paarden nu in de buitenbak. Probleem is echter dat ze het allemaal ontzettend leuk vinden om kuilen te graven naar de wortels die onderin de bak zitten... Hierbij eten ze niet alleen de wortels op, maar natuurlijk ook het zand dat aan die wortels zit en wat ze onderweg tegenkomen (geen grote happen hoor, meer datgeen wat aan hun tong blijft kleven Knipoog ) Lijkt me duidelijk dat dat niet echt gezond is..

Iemand enig idee wat we hieraan kunnen doen?? Binnen houden is geen optie, want aangezien niet iedereen bij ons in staat is om haar paard elke dag beweging te geven is het belangrijk dat ze zo toch nog elke dag buiten komen

Lianne1

Re: Paarden graven kuilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:51

Die van mij graaft in de bak ook weleens een gat, maar doet dat dus uit verveling.
Wij hebben nu een hooiruif aan de hek van de bak gemaakt, zodat hij geen hooi met zand binnen krijgt maar wel wat te eten heeft en hij heeft ook nog een speelbal.
Wij laten hem er ook niet meer dan 4 a 5 uur in lopen anders gaat die dus nog wel een gat graven.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:54

is het dan zo erg als ze aarde mee binnenkrijgen of is het enkel erg als ze zand mee binnen krijgen?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:58

Zorgen dat iets ze bezighoud Haha!

Tivara was ook altijd gaten aan het graven als ze niet in de wei kon.. Scheve mond En niet te lang in de bak laten..

Lianne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:58

wednesday schreef:
is het dan zo erg als ze aarde mee binnenkrijgen of is het enkel erg als ze zand mee binnen krijgen?

Van teveel zand/ aarde kunnen paarden koliek krijgen.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 16:05

_Kiki_ schreef:
Zorgen dat iets ze bezighoud Haha!

Tivara was ook altijd gaten aan het graven als ze niet in de wei kon.. Scheve mond En niet te lang in de bak laten..

Tja, ik hoopte altijd dat ze genoeg aan elkaar hadden en zo elkaar bezig konden houden Knipoog Een speelbal of i.d. kijken ze volgens mij alleen maar naar Haha! Een hooiruif is misschien wel een goed idee!
Overigens doen ze het gelijk als ze de bak inkomen, dus het maakt niet uit hoe lang ze de bak ingaan, meestal is het ook een uurtje en dan hebben ze het kuilen graven ook wel weer gezien..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:01

Je kunt ze het middel zandweg geven, dat schijnt wel goed te werken. Dit zorgt ervoor dat het zand zich niet ophoopt in de maag/darmen en zo voor koliek kan zorgen.
Flink hooi bijvoeren om ze maar bezig te houden, maar niet vet te mesten wil ook wel helpen. Inderdaad in een ruif, anders zit je nog met hetzelfde probleem Clown

Overigens zie je het ook wel gewoon bij paarden die op de wei staan hoor, er ligt niks zo lekker als je eigen gegraven kuil Ja

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:02

ze kunnen ook graven op zoek naar mineralen

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:10

mijn paarden graven ook kuilen, zowel in buitenbak alsook in de wei.
In de wei werken ze echt kilo's veen weg (ik woon op het veen), hele happen pikzwart veen...en ze vinden het heerlijk Vork .
In de bak graven ze de worteltjes op....

Nog nooit geen koliek-gevallen gehad Haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:15

ik heb wortelen en ik heb een bak, maar mijn wortelen liggen niet in de bak, waarom doen jullie dat wel ?

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:33

garny95 schreef:
ik heb wortelen en ik heb een bak, maar mijn wortelen liggen niet in de bak, waarom doen jullie dat wel ?

Goed punt, zat ik me ook af te vragen Haha!. Mijn paard graaft graag gaten in de paddock, waarom is me niet duidelijk. Als het gat diep genoeg is (net onder overgang borst-voorbeen) gaat ze er met beide voorbenen in staan en blijft een tijdje zo staan. Ze doet het vooral als het regent, en ik heb er nog geen oplossing voor gevonden. Heb al bedacht dat ze niet zo blij is met regen, maar daar kan ik ook niets aan doen.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:37

Je paard kan het toch niet helpen dat hij als klein veulentje altijd de droom had om archeoloog te worden? Scheve mond
Ofofofof dat hij graag een gat naar China wilde graven? Scheve mond

Hahaha nee, even serieus. Haha! Ik zou iets zoeken dat 'm bezig kan houden, het meest waarschijnlijke is dat je paard zich verveelt. Clown

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:44

Wij ahdden dat ook altijd bij mijn verzorgpaarden, dat is puur uit verveling. Wij gooide er dan wilgetakken(geloof ik) in, die grooide om de bak heen, en dan bij het snoeien, het waren er heel veel dus vandaar. Meteen begon dit af te nemen. Wilgetakken vinden ze namelijk lekker, en kunnen ze elkker aan knabbelen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:48

Een van mijn paarden doet dat ook. Niet altijd, maar soms heeft hij echt een mega gat gegraven! Ik vind het geen probleem. Hij is gewoon jong en speels. Ik gooi het wel weer dicht.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:01

wij hebben ook een pony die dat doet, ik vind het wel een ramp, vooral als ze daarna gaan rennen, moet je als een gek weer die gaten dichtgooien. Volgens mij is het ook niet echt lekker voor hun gewrichten als ze het dagelijks doen en vooral dan die megagaten

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:14

garny95 schreef:

hehe denk dat jij het niet helemaal snapt. Er liggen geen wortelen in de bak, maar onder de bak liggen boomwortels Lachen En die boomwortels graven ze op Knipoog

Dat van het hooi vond ik ook een goeie, alleen zou ik het hooi dan wel verspreiden in de bak. Zo lopen ze steeds naar een andere plek en blijven ze ook bezig Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:17

ik voel me nu wel een beetje dom.....

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:52

Hooi doen wij niet in de paddocks. Dat geeft een enorme rotzooi en eventueel ook onrust onderling (wie mag er bij het eten. Haha! )
Hoe lang staan je paarden in de bak? Wellicht een idee om ze vooraf goed hooi te geven en nadien ook weer?

Wat ook nog wel eens wonderen wil doen.. takken van een berk.
Daar zijn paarden verzot op en is goede bezigheidstherapie. Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 06:10

hang een zoutblok in de bak,meeste paarden houden er dan mee op, en iets vaker voeren scheelt een hoop tegen verveling.....

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 09:26

Sjoert schreef:
Hooi doen wij niet in de paddocks. Dat geeft een enorme rotzooi en eventueel ook onrust onderling (wie mag er bij het eten. Haha! )
Hoe lang staan je paarden in de bak? Wellicht een idee om ze vooraf goed hooi te geven en nadien ook weer?

Wat ook nog wel eens wonderen wil doen.. takken van een berk.
Daar zijn paarden verzot op en is goede bezigheidstherapie. Lachen

Op dit moment gaan de paarden 's middags in de bak, omdat de bak nog nat is. Maar normaal gaan ze halverwege de ochtend er al in. Dan is het net nadat ze hooi hebben gekregen. Als ze binnengehaald worden krijgen ze ook gelijk weer hooi.
Jij hebt wel een goed punt met het voeren van hooi. Geen twijfel mogelijk dat dat bij ons ook een hoop onrust en venijn met zich meebrengt... Nagelbijten / Gniffelen
Takken kan ik idd wel eens proberen, en ik ga ook eens op zoek naar dat spul zandweg