Schrapen in de stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

renske

Schrapen in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 15:51

Mijn paard liep altijd al een beetje te schrapen in de stal, bijvoorbeeld als ze zag dat voer eraan kwam of iemand kwam om haar buiten te zetten. Maar nu loopt het een beetje uit de hand want zo gauw zij 's ochtends naar buiten wil begint zij te schrapen. Ook als ze ergens vast staat en ik loop even weg loopt ze gelijk weer te schrapen om aandacht. (En nee ik geef haar dan niet aandacht omdat ze schraapt) Maar kun je dit afleren? Want heel haar hoeven gaan er nu aan terwijl ze van de mooie goede hoeven had! Vind zonde om hiervoor haar op ijzers te moeten laten zetten.

bonma

Re: Schrapen in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:57

Hoi,

In de stal van me eigen paard die ook schrapt
heb ik een rubbermat liggen,de hoeven blijven
dan wel wat langer dan zonder mat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 07:52

rubbermat werkt inderdaad heel goed,verder is negeren eigenlijk t betse,elke vorm van aandacht is dan weer een beloning voor het schrapen waardoor je paard het blijft doen

renske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 10:51

Rubberen matten heb ik ook liggen. Maar behalve negeren kun je er niet heel veel aan doen? Nou ja hopen dat het gewoon minder word dan..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:22

zijn wel middeltjes die je kunt proberen,maar ze zijn niet echt lief voor je paard Knipoog
ga klaar staan met een emmer water,zodra je paard schraapt gooi je die over em heen, of je neemt een toeter,en toerterd ermee zodat je dier zich helemaal rotschrikt.dan laat ie t schrapen wel.. Tong uitsteken

nee ,flauw alhoewel ik wel iemand kende die dat deed.
ik heb zelf een schraper gehad,die beloond werd doordat hij na het schrapen zijn hooi kreeg,oplossing was als eerste hem te voeren, en als eerste naar buiten te zetten zodat hij minder kans kreeg om te schrapen.
wat betreft dat schrapen als ze vaststaat? niet meer weglopen en houd t zo kort mogelijk,geef eventueel wat hooi ondertussen m te eten,dan heeft je paard wat te doen,.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:24

Eentje van mij doet het ook, heb in de stal een rubbermat voor in liggen, werkt perfect.
Om het schrapen met het vaststaan af te leren heb ik wel een trucje Duivel
(nee,ik ben geen dierenbeul Knipoog )
Stop wat biksjes in je jaszak, als ie schraapt, gooi je er 1 naar m toe (niet op t hoofd).
Werkt bij die van mij goed, hij doet het nu nog amper Lachen

Want het is gewoon zeurderigheid dus dan kun je t m zat wijs maken dat ie er mee moet kappen.

renske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 09:06

ellepel schreef:
zijn wel middeltjes die je kunt proberen,maar ze zijn niet echt lief voor je paard Knipoog
ga klaar staan met een emmer water,zodra je paard schraapt gooi je die over em heen, of je neemt een toeter,en toerterd ermee zodat je dier zich helemaal rotschrikt.dan laat ie t schrapen wel.. Tong uitsteken

Dat helpt niet want ze schraapt alleen als je verder weg bent.. Zo gauw ik bij haar ben stopt ze ermee (of iemand anders). En als ze vast staat roep ik zo gauw ze dr been optilt "heehj" en dan stopt ze al. Alleen dat werkt helaas niet in de stal of wei.

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:40

mijn paard doet het ook,daarom heeft hij voor nu ijzers.
ze zeggen dat het ook verveling kan zijn.
misschien een likbal in de stal ophangen of hooi tussen het stro verstoppen,als hij maar wat tedoen heeft

renske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 13:45

Liksteen hangt er en ze heeft vlas in dr stal dus hooi verstoppen lukt niet echt.. En ik wil haar juist afleren te schrapen omdat ik geen zin heb om aan de ijzers te gaan. Ze heeft super goede sterke hoeven, zonde om alleen voor schrapen ijzers eronder te moeten zetten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:46

wat je in elk geval wel moet gaan doen is om haar echt te negeren..dus geen schreeuw of wat dan ook.want ze wil aandacht,schreeuw je dan dan krijgt je paard die ook.
om een hoekje gaan staan tot ze t niet doet en dan belonen.na een tijdje snapt ze misschien wel dat t niet werkt

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:21

Ja een schreeuw is ook al aandacht.Probeer het totaal te negeren.