Ontzettende vieze schimmel? Wie ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Ontzettende vieze schimmel? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 11:33

Mijn witte (nu modderbruine) lipizanerruin staat dit jaar voor het eerst zonder dek 12 uur buiten in een paddock, met toegang tot de gehele dag hooi en s'avonds in zijn paddockstal. Hij heeft een goed wintervelletje ontwikkeld en is happier dan de gehele dag op stal te staan. Mijn probleem is dat hij de laatste dagen zon onder de modder zat dat ik hem nauwelijks meer schoon krijg. Hij is dus gewoon bruin van de modder. De modder is vaak nog nat, dus ik krijg het er echt niet vanaf. Ik zorg er altijd voor, dat onder het zadel en hoofdstel geen modder zit, maar voor de rest ziet hij eruit als een varken. Een dek opdoen is geen alternatief, want die halen zijn paarden-stalgenoten ervan af. Wie van jullie heeft ook deze ervaringen en wat doen julli eraan?

Carmen2

Re: Ontzettende vieze schimmel? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:36

Mischien is wassen een optie Haha!
Jah en schimmels kun je met dit weer toch niet schoonhouden , ja alleen als ze een deken ophebben maar dat heeft geen nut bij jou schimmel.
Ik weet alleen wel dat het heel veel poetswerk is met een schimmel.
Ik hoop dat je er wat en hebt en Succes ermee
Groetjes Carmen

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 13:23

Wassen is voor mij niet echt een optie, omdat ik dan bang ben dat de vetlaag teveel wordt weggehaald en dat het te koud is om te wassen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:25

Daar is gewoon niets aan te doen Lachen

Mijn paard heeft dan wel een deken op, daar is hij dan ook zuiver.
Maar zijn hals en manen zijn nu ook niet wit.

Helaas, ik hoef niet op concours en met een buitenrit kijken de mensen die het maar niks vinden de andere kant maar op Lachen

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:28

Ik rij ook een schimmel en ik maak ook enkel de zadelplek en de plaats van het hoofdstel schoon, omdat het verder niet te doen is... Gelukkig is ze nu nog niet te vuil, maar de modder begint zich meer op te stapelen in de wei, dus zal het er niet op beteren.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:28

Daar is echt niets aan te doen.. het enige wat je kunt doen, is een deken opdoen. Een hele stevige Clown

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:38

telt tinker ook? dan heb ik hetzelfde;)

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:43

Tja mijn appaloosa heeft al de bijnaam zwartje! Ik ken t en t is vreselijk nu moet ik wel zeggen dat ie nu weer geschoren en met deken op staat! Maar zonder deken is het gewoon niet te doen. Hij zoekt de diepste vieste modderpoel uit en gaat daar minimaal 3 keer in rollen!
Mijn remedie scheren die handel en een stevige Bucas met antibijtspray op! Werkt het beste!
Succes!

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:57

Ik heb een bonte (bijna helemaal wit) en die is ook altijd heel erg vies.
Nu gaat ze de wei niet meer in, alleen af en toe in de binnenbak (staat op een manege).
En ze is bijna niet meer vies Haha!. Alleen soms gaat ze in haar mest liggen dan is er nix meer aan te doen.
Ze heeft wel een deken dus onder de deken is ze nu altijd spier wit Haha!.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 14:18

Voor mij is een deken nog geeen optie, dan maar een vies paard. Wie rijdt er nog meer op een varkentje in de winter?

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:20

hmm ik heb zo een fjord staan haha hij heet sparky maar momenteel is ie varkie en omdat we er onze minishet spetter ook bij hebben die is momenteel erg te ransig om aan te pakken en dat doet spettertje niet eens zelf maar als varkie met zijn lompe boerenpoten door de blubber en plassen aan komt draven en spetter staat ernaast zie je hem langzaam inde blubber verdwijnen arm kereltje

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:22

ik ook!! Hij heeft wel een deken op dus daar onder is het wel proper. Maar het deken is bruin van de modder en zijn staart is helemaal bruin/zwart! ik heb zelfs zijn halster maar gewoon uitgedaan omdat het altijd zeiknat was en vol modder hing! Ik heb geen schimmeltje meer Boos! idd een varken!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:31

ja hoor ik heb er ook zo een. Deken wil ik liever niet doen daar wordt hij te weinig voor in het zweet gereden. Modder vind ik nog niet zo'n probleem want dat is als het droog is wel eraf te krijgen. Alleen vind hij het ook nog wel leuk om in zijn eigen mest/plas te gaan liggen. En dat is dus niet eraf te krijgen. gelukkig kunnen de staart en zijn benen wel worden gewassen als het een beetje goed weer is. Ach ja moet ik maar niet te hard roepen dat ik graag een tinker leuk vindt dan zorgt hij er wel voor dat in elk geval de kleur correspondeert met tinker. Tong uitsteken