De ideale buitenbak bodem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

De ideale buitenbak bodem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 23:29

Wat is nu écht fijn en praktisch, goede prijs-kwaliteit verhouding, goed te onderhouden.
Kortom: De Perfecte Bodem

Paar ideetjes die er al waren:
*Houtsnippers, doen het prima in onze binnenbak maar buiten geen opti ivm rotten en dichtslibben van je bodem
*Tapijtsnippers, problemen met evt. afvoeren (milieu)

Wat is nou echt goed? Eb-en-vloed bodems, Agterberg...

antano

Re: De ideale buitenbak bodem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:32

De agterberg bodems moeten goed zijn en waar ik eerst met mijn paard op stal stond die hebben buiten een zwanenberg bodem en die is altijd droog .
Ze zijn goedkoper als de agterberg bodems maar nog erg duur vind ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:20

Een helemaal gedraineerde en in lagen aangelegde professionele bak is natuurlijk het mooiste , maar wil je gewoon een simpel budget-bakkie dan zou ikzelf voor tapijtsnippers gaan.

Dan moet je wel behoorlijk zeker zijn dat je het nooit hoeft af te voeren , maar voor de rest is het superfijn !

Op Rena haar vorige stal is het gewoon kleigrond dus bij de eerste de beste goede bui is de wei al prut , van die grote natte modderige kuilen brei weet je wel.

Om het bakje heen is het in oktober altijd al helemaal kapotgelopen en staan er grote plassen water.

Het bakje is gewoon een rechthoek waar zand met tapijtsnippers op zijn uitgespreid met schrikdraadpaaltjes eromheen. Dus niks aan gedaan , gewoon klei waar snippers op zijn gegooid. En dat bakje is eigenlijk altijd goed !

Als het heel erg nat is dan is hij wel een beetje zompig maar hij is eigenlijk 365 dagen per jaar prima te rijden. Als het vriest is de bovenlaag vaak alleen een beetje knapperig. Als het erg droog is houden de snippers toch genoeg zwaarte in de bak dus geen gestuif. Het is lekker verend materiaal , niet zo glad als houtsnippers en ook geen rottingsproces wat hout omzet in blubber.

Er wordt nooit wat aan dat bakje gedaan en er wordt ook niet vaak in gereden , allemaal meer buitenrijders Knipoog

Maar je KAN er wel altijd in rijden en dat is zeker in de winter fijn als het zo vroeg donker is. Jammer is dan alleen dat je er door de enkeldiepe blubber naartoe moet ploeteren Tong uitsteken

xZolox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:22

Bij ons op stal hebben we een dure, met van die waterbuizen (ben ff naam kwijt) onder de bak waardoor het water niet kan opdrogen en dus de bak altijd vochtig zijn en niet zwaar om in te rijden.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:09

gedeelte zand x Houtsnippers. Rot minder snel, wordt minder snel stoffig. [Met goede drainage natuurlijk!]

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:10

op stal hebben we een bak, met voor een deel een soort zand, en daar een toplaag overheen. [ een soort van kleine houtsnippers] daar onder is hij nog eens helemaal ge draineerd.
hij is altijd droog, en rijd heerlijk!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:11

Als ik geld over had zou ik agterberg willen leggen maarja, dat gaat niet lukken denk ik Knipoog Ik vind dat echt superfijne bodems!
Wij hebben op stal gewoon witzand met snippers. Werkt eigenlijk prima, niet zwaar, nooit nat en nooit bevroren Lachen

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:18

Mijn instructrice heeft kunstgras met zand als bodem, super stabiel en hoeft nooit te slepen. Ook als de bak vol staat met enorme plassen kan je er gewoon in rijden omdat de paarden er niet in wegzakken, word je alleen een beetje vochtiger Tong uitsteken maar zweten doen we toch al.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:24

kunstgras met zand erover daar had ik nog nooit van gehoord als bodem.
wel ideaal volgens mij maar is dat niet glad?

solo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:06

scoobydoo schreef:
kunstgras met zand erover daar had ik nog nooit van gehoord als bodem.
wel ideaal volgens mij maar is dat niet glad?

Deze bodem is ideaal om te rijden.
Wat wel is als het hard regent dan krijg je plassen.
Maar je kunt wel door rijden want het is geen blubber.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:06

Wij hebben een goed gedraineerde bak. De toplaag is zand met megatop (fijne naaldhoutchips). Onze bak is altijd droog en stuift 's zomers niet (we hebben niet één keer hoeven sproeien). Zelfs nu met die zware regen hebben we geen plasje in de bak. Het is ook een fijne lichte bodem om in te rijden. Ik gooi de paarden er altijd de hele middag in los en dat kan dus niet in een Agterbergbak.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:26

#solo 77 dat is zeker iets wat ik in mijn achterhoofd ga houden.
is het duur in aanleg?
wat zijn er voor problemen die je wel of juist niet tegen komt?
heeft het verder nog speciaal onderhoud nodig?
mag ook via pm hoor

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:25

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:33

Naaldhoutchips rotten niet zo snel weg.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 09:45

Ik ga voor houdsnippers. Ja
Iig de bak bij Chuwaz ligt ook met houdsnippers en ligt echt geweldig!