Zaagsel, wie ervaringen er mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Zaagsel, wie ervaringen er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 10:03

Het paard dat ik mischien wil kopen moet op zaagsel staan ( mischien vlas maar dat moet ik nog navragen) Ze heeft 2 jaar geleden een koliek operatie gehad. Ze krijgt koliek als ze stro eet, veel stro. Vandaar dat ze nu op zaagsel staat en sinds de operatie heeft ze geen koliek meer gehad.

Maar zijn hier mensen waarbij het paard op zaagsel staat? Is dit duur? En hoe moet dit onderhouden worden?

Alvast Bedankt

di_Segno

Re: Zaagsel, wie ervaringen er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:06

Wij hebben het bij de paarden in stal liggen, gemengd met vlas.
Ik vind het erg fijn spul Lachen

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 10:37

Is het duur is gebruik?

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:45

Bij ons is Vlas ongeveer 3.70/4.00 per pak..
En zaagsel rond de 7.50/8.00 per pak....
Als ik het goed heb Knipoog

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:52

Mitnait schreef:
Het paard dat ik mischien wil kopen moet op zaagsel staan ( mischien vlas maar dat moet ik nog navragen) Ze heeft 2 jaar geleden een koliek operatie gehad. Ze krijgt koliek als ze stro eet, veel stro. Vandaar dat ze nu op zaagsel staat en sinds de operatie heeft ze geen koliek meer gehad.

Maar zijn hier mensen waarbij het paard op zaagsel staat? Is dit duur? En hoe moet dit onderhouden worden?

Alvast Bedankt

Een pony bij ons op stal werd na een operatie ook op zaagsel gezet. Het is best wel makkelijk te onderhouden. Wij gebruiken dit om het uit te mesten (zowel bij zaagsel als vlas):

http://www.agradi.nl/images/productimages/7501095.jpg

De prijzen voor zaagsel liggen tussen de 7,00 en 8,00. Voor vlas betalen wij 3,50 - 4,00.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:54

Persoonlijk vind ik vlas veel fijner, het is veel minder zuur en daardoor tast het, in tegenstelling tot zaagesel, de hoeven niet aan.
Ook composteert het veel sneller en is als mest op het land ook veel minder zuur wat veel beter is voor de bodem.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 11:11

Zou vlas ook gebruikt kunnen worden bij dit paard? Hij mag niet op stro, maar volgens mij wel op vlas...(weet ik niet zeker)

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:20

Mijn paardje staat nu ook op zaagsel. Hij heeft hetzelfde probleem als het paard wat jij wil kopen. Doordat hij geen hooi meer mag krijgt hij lucerne maar daardoor vrat hij wel de stro in zijn stal op. Gevolg; erge koliek.
Ik vind het zaagsel wel erg prettig. Maar ik heb een schimmel en ja die word wel lekker vies in dat zaagsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:20

Gewoon even navragen, de mijne eten het absoluut niet maar ik heb wel eens gehoord van paarden die het wel eten en daardoor een verstopping opliepen, maar die verhalen ken ik ook over zaagsel.
De meeste paarden zullen geen vlas eten, er zit kraak nog smaak aan en is echt heel erg fijn kwa structuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:27

Ik gebruik ook zaagsel, maar dat is beukenzaagsel en daarom niet zuur. Dit is een afval product, dus niet overal te krijgen.
Ik kan na deze partij het veel kans ook niet meer aankomen, dus heb nu 1 paard op vlas en 1 op zaagsel.

Ik meste het beide hetzelfde uit.
Elke dag drollen en natte plekken.
Ik vind het beide fijn in gebruik. Stro wil ik dus perse niet.
Door idd de kans op koliek. En stro geeft teveel mest bult Lachen

SprinT_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:30

wij hebbe zagesel gehad en het is wel fijn nu hebbe we vlas das ook heel fijn spul voor in de stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:33

Kawa, merk jij verschil in de onderkant van de hoeven?
Ik heb ze een jaar of 8 op zaagesel gehad en na de overstap naar vlas werden de hoeven in een paar maanden echt beter/harder omdat de bodem waar ze op stonden veel minder zuur was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:42

Nee, merk ik niet.
Hoefsmid heeft er ook niets over gezegt.
Maar dat is denk ik wel het verschil met beuken en gewoon zaagsel.