Merrie tilt staart niet op bij doen van behoefte. Wat doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnneIris

Merrie tilt staart niet op bij doen van behoefte. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 20:03

mijn merrie van 2,5 tilt bij het doen van behoeftes haar staart niet op, soms alleen een heel klein beetje.
met als gevolg dat niet alleen de staart maar ook echt de hele kont onder de stront zitten Nagelbijten / Gniffelen
behalve dat het echt smerig is, heeft ze nu ook door de warmte en het vocht wonden gekregen op haar kont.die zijn nauwelijks schoon te maken doordat de dag erna er weer een laag overheen zit.. en het eraf vegen doet haar uiteraard pijn.

hoe krijg ik haar dit 'afgeleerd' en wie heeft nog meer een paard met dit probleem?
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 16-11-06 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt.

teddybeeer

Re: bah wat doe ik hiertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:05

Ik heb dit nog niet eerder gezien of meegemaakt. Klinkt ook een beetje raar. Maar ik kan me voorstellen dat er wonden ontstaan. Ik zou het zo goed mogelijk proberen schoon te houden en de wonden verzorgen. Misschien kun je op het internet iets vinden over het probleem van jouw paard. Misschien bestaat er een oplossing voor.
Succes!!!

Sjoert

Re: bah wat doe ik hiertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:06

-> VSW

Het forum vraag maar raak is het forum voor alle vragen. Knipoog Vandaar dat ik het verplaatst heb.

sasika

Re: Merrie tilt staart niet op bij doen van behoefte. Wat do

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:10

jeetje..... dat is een moeilijke..... misschien en tijdje zo.n staart beschermer of uetsn om der staart heen wikkelen.. mischien dat ze haar staart dan om hoog houd? Ik hoop dat het af te leren valt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:22

Heeft ze een zware staart? Dan zou het kunnen dat ze niet genoeg kracht heeft om hem op te heffen.
Je zou kunnen proberen om de staart af te knippen tot net onder de staartwortel, zoals vaak bij niet gecoupeerde trekpaarden wordt gedaan. Misschien dat ze hem dan wel omhoog krijgt. (Het probleem dat je hier beschrijft is trouwens één van de meest gebruikte argumenten die trekpaardeigenaren gebruiken om staarten te couperen (zware paardenrassen hebben soms wel eens moeite om een zware staart op te heffen), maar als je gewoon het haar afknipt, bekom je het zelfde effect)

(Ik zou wel misschien eerst eens een DA vragen of het geen fysiek probleem is, een verlamming ofzo, vooraleer je met de schaar in de weer gaat. Want het duurt wel enkele jaren voor die staart weer lang is, moest je hem afknippen Knipoog )

Tanja___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:36

je kan ze in een vlecht doen, dat ie beetje omhoog staat zo leert ze mischien dat het beter gaan met poepen Tong uitsteken en dat ze volgende keer mischien ook de staart omhoog doet>P

AnneIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 20:38

@ Luckystory: ja het is een tinker en heeft een hele dikke staart.. ja dan laat ik toch echt eerst door de da nakijken of het geen medische oorzaak heeft want afknippen is erg zonde..

@: Tanja__ : dat heb ik al geprobeerd, het maakt alleen de staart iets minder vies maar lost het probleem niet op..

bedankt voor het meedenken!

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:40

misschien laten kraken .. misschien zit er iets vast in de rug ..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:46

AnneIris schreef:
@ Luckystory: ja het is een tinker en heeft een hele dikke staart.. ja dan laat ik toch echt eerst door de da nakijken of het geen medische oorzaak heeft want afknippen is erg zonde..

Tja, wat is meer zonde: een paard met open wonden en pijn en een lange staart onder de stront of een happy paard met korte propere staart zonder wonden?
Als alle medische oorzaken uitgesloten zijn, zou ik het toch overwegen hoor.
Je moet maar eens kijken in het profiel of op de site van Sherwood, die heeft Shires. Sommigen met een staart tot net boven de sprong. Ziet er trouwens best hip uit.

AnneIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 20:50

ja tuurlijk.. maar zo bedoelde ik dat niet.
ik bedoelde: dan laat ik haar eerst nakijken en ga dan pas met de schaar aan de slag.
mocht het nodig zijn zal ik er geen seconde over twijfelen en gaat hij er gelijk af hoor!

AnneIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 20:53

maar als je gaat knippen en het blijkt niets medisch te zijn.. DAN vind ik het heel erg zonde

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:58

AnneIris schreef:
maar als je gaat knippen en het blijkt niets medisch te zijn.. DAN vind ik het heel erg zonde

Daar heb je wel gelijk in. Knipoog
Ik gok dat het toch wel een jaar of 2-3 duurt vooraleer hij weer lang is.
(Mijn paard haar staart was eens afgegeten door een ezel, heeft 3 jaar geduurd voor hij weer lang was)

Ik bedenk mij net: Er heeft eens een topic op bokt gestaan over het couperen van staarten bij trekpaarden. Daarin is toen veel geschreven over het probleem dat jou paardje ook heeft. Misschien is het wel interessant dit topic eens door te lezen?

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:59

Ik denk dat je direct een va erbij moet halen.
Wij hebben dit probleem ook gehad en de merrie had een bot
gebroken waardoor ze der staart haast niet meer kon optillen.
Voel is van het kruis tot der kont? in het midden kijken of ze reageert.
Zo ja heb je zowiezo de oorzaak. Zo neej kan het al vastgegroeid zijn.
Wel zou ik er ff een va bij halen om het vast te stellen en te genezen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:02

AnneIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 21:11

quintolover: ze heeft eigenlijk nooit de staart goed opgetild.. maar de da zei altijd dat dat vanzelf wel kwam als ze ouder werd.. maar sinds een aantal weken zit ook de hele kont vol want ze wil haar stal altijd netjes houden en staat dus tegen de muur gedrukt.. het is moeilijk uit te leggen..
ik ga in ieder geval de da maar eens bellen, en bedankt voor je tip!
@ Luckylover: bedankt voor de link

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:50

Mijn shetlander heeft dat ook al vanaf haar geboorte. Ze is nu 25 en kan hem nog steeds niet helemaal optillen. Ik denk dat daar niets aan te doen is. Een vroegere DA heeft toen gezegt dat haar staardwortel spieren niet optimaal werken.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:53

Even een tip tot de tijd het nog niet bekend of opgelost is, de benen en hakken even insmeren met vaseline, dat voorkomt dat het vast gaat zitten en de huid kapot gaat.

Zelf zou ik inderdaad de staart wel goed kort houden, halverwege het pijpbeen, maar zo kort als bij trekpaarden............ pijnlijk...hihi
Maar wat moet dat moet !
Succes ermee !!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 18:31

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn kruizing tinker shire tilt zijn staart ook niet goed op bij het poepen. Met als gevolg een hele vieze staart. Zijn staart is gewoon te zwaar. Hij poept niet zijn benen en kont onder.
Afknippen is voor mij geen optie. Het is nu eenmaal zo, dus gewoon veel wassen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:49

AnneIris schreef:
quintolover: ze heeft eigenlijk nooit de staart goed opgetild.. maar de da zei altijd dat dat vanzelf wel kwam als ze ouder werd.. maar sinds een aantal weken zit ook de hele kont vol want ze wil haar stal altijd netjes houden en staat dus tegen de muur gedrukt.. het is moeilijk uit te leggen..
ik ga in ieder geval de da maar eens bellen, en bedankt voor je tip!
@ Luckylover: bedankt voor de link

En als ze buitenstaat?Zit haar staart dan ook onder?
Zou er een DA bijhalen of desnoods een chiropractor

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:11

Ai dat lijkt me een vervelend probleem, Hoeveel druk geeft ze als je haar staart optilt? En als je in haar billen prikt geeft ze dan een reactie? Is ze een keer gevallen zover als je weet? Kan je haar achtervoet vóór de andere achtervoet plaatsen? wel rustig bewegen ze kunnen schrikken. Probeer dit bij beide kanten. als dit zo is is ze mogelijk atactisch. Dit kan vervelend zijn maar hoeft niet bij alle paarden zo te zijn. Mijn paard is ook atactisch door een val en doet het er goed mee. Staart afknippen is geen optie haal je zijn natuurlijk afweer tegen insecten weg. De billen kan je met sudocreme insmeren is voor rode billetjes maar werkt ook goed voor dit. eerst goed wassen met betadine shampo en dan goed drogen. dan pas de sudocreme, deze heeft een verzorgende werking. Mijn vorige paard was altijd aan de dunne. eerst gebruikte ik zinkzalf niet slecht maar sudocreme beviel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:17

Het niet opheffen van de staart wijst meestal op een blokage in de rugstreek.Het beste laat je er een osteophaat bijkomen.Dit kan komen al vanaf de geboorte of bij uitglijders op de wei.Zonder dat het paard ergens anders last van heeft.Paarden die dit hebben zijn vaak wat zwakker in de achterhand.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:26

klopt, het kan zijn dat een wervel verkeerd ligt en daar een zenuw raakt.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:51

je kan toch ook de staart uit dunnen i.p.v. afknippen als alle medische aspecten zijn uitgesloten

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 01:02

kun je de staart niet invlechten en opbinden? Als al het haar ter hoogte van de staartworterl hangt is het ook wat makkelijker om de staart op te tillen. Krijg je een betere druk-verdeling. Of anders gewoon wat uitdunnen.

AnneIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 18:57

@ armaris: als ze buiten staat dan is alleen gewoon de staart vies maar niet de hele kont omdat ze op de wei zich nergens tegenaan kan drukken, ze staat alleen 's avonds en 's nachts binnen.
@ splash1999: ja ze is wel eens gevallen. in haar kont kan je gewoon prikken, tegenaan duwen op kloppen dat interesseert haar allemaal niet. ook op haar rug kun je duwen en kloppen zonder reactie.en als ik aan haar staart zit doet ze hem altijd aan de kant.. haha merrie he. maar ze reageert verder totaaal niet.
ik smeer nu de kont en de benen in met uiercreme waardoor de viezigheid veel beter los laat,dit werkt heel fijn.
ook heb ik de bovenkant ingevlochten en hem tot halverwege het pijpbeen afgeknipt. de staart is al een stuk minder vies!
toch maar even da bellen morgen.
en @ splash1999: miss domme vraag maar wat houd atactisch precies in?