Ervaring met klei(staysound, icetight, Antiphlogistine)??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ienna

Ervaring met klei(staysound, icetight, Antiphlogistine)??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 21:01

Hoi, heeft iemand ervaring met deze of ander soorten klei die te gebruiken is na wedstrijden of zwaardere training?
Wat werkt goed, wat niet en hoe te gebruiken? (natte kranten/plasticfolie eroverheen? Stalbandages juist wel of niet eroverheen? Hoelang mag je het erop laten zitten? Makkelijk aftespoelen?)

Ik heb zelf anthiplogistine, maar vond het erg lastig te mengen en aan te brengen waarbij je een hoop verspilt...
Wat is het preciese verschil tussen dit of een product zoals staysound of icetight?

Alvast bedankt!

loulou

Re: Ervaring met klei(staysound, icetight, Antiphlogistine)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:43

ik heb een tijd lang groene leem gesmeerd op de benen van mijn pony.
had altijd veel vocht in de benen en je kon dan merken dat het minder werd:j

word ook wel gebruikt na crosswedstrijden.

je kunt het kant en klaar in een potje kopen (rond de 10 euro geloof ik) of zelf aanmaken met water.

ik smeerde het gewoon op, verder niks eromheen ofzo
het droogt dan op en je kunt het grootste gedeelte er gewoon afborstelen. de rest moest ik er wel afplukken. maar afspoelen met water gaat denk ik ook makkelijk (nooit geprobeerd)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 22:47

Wij (mijn zusje en ik) gebruiken Staysound bij onze paarden, na een SGW of endurancewedstrijd of na een pittige training. Eerder pakte ik het nog wel in met folie, maar mijn ervaring is dat het dan toch snel gaat broeien door de warmte die uit de benen komt, dus tegenwoordig is het gewoon na de rit in de klei, nachtje laten zitten en de volgende ochtend eraf spoelen. Als ik vroeg op de dag klaar ben met rijden, dan wil ik het er nog wel eens vóór de nacht al af spoelen. Het is geen probleem als het er 24 uur op zit. Mijn paard had laatst vocht in zijn kogel: zwelling door een wondje. Ik heb er toen ook Staysound op gesmeerd (niet op het wondje, maar er ruim omheen) om de zwelling te doen afnemen.

Ik vind het prettig spul in het gebruik. Je voelt de koelende werking al op je eigen handen als je het opsmeert. Wel gebruik ik daarbij van die dunne latex handschoenen, zodat ik niet mijn handen helemaal onder heb zitten Haha!. En je spoelt het er ook heel makkelijk onder de slang weer af, groene leem heb ik ook wel eens gebruikt maar ik vond het een ellende om dat spul er weer af te krijgen.

Icetight werkt naar mijn weten hetzelfde als Staysound.

Overigens kun je het ook prima bij jezelf gebruiken als je door je enkel bent gegaan bijvoorbeeld. Wel even oppassen dat je vervolgens niet je hele omgeving onder smeert Haha!. Als je het bij je paard opbrengt, is het ook handig om even een knoop in de staart te leggen. Haha!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:27

Ik gebruik icetight.Op de zelfde manier als karin.
Werkt prima.

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 10:09

Oké bedankt voor de reacties. Ik dacht dat groene leem meer echt voor drukkingen enzo was en niet zo zeer voor op de benen na prestaties...

Karin schreef:
Eerder pakte ik het nog wel in met folie, maar mijn ervaring is dat het dan toch snel gaat broeien door de warmte die uit de benen komt, dus tegenwoordig is het gewoon na de rit in de klei, nachtje laten zitten en de volgende ochtend eraf spoelen.

En natte kranten en dan stalbandages eromheen zou je ook afraden? Ik doe dat bij die antiphlogistine wel, mijn paard staat zowieso (zeker in de winter) altijd 's nachts in de stalbandages ivm stalbenen/vocht.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:03

Ik heb ook Staysound en ben er, net als Karin, heel tevreden over Ja Erg goed spul!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:44

Wij gebruiken Staysound na een cross of crosstraining. Na de cross stap ik het paard uit en dan wassen we eerst de benen af met water. Dan de klei erop. Het voordeel van Staysound is dat je het ook over en wondje mag smeren.

Daar overheen natte kranten en dat bandageren, want dan duurt het effect van koelen langer. Als we 's avonds thuiskomen dan haal ik de kranten en de bandages eraf. De klei is dan meestal wel opgedroogd en onder de bandages kan anders de temperatuur te hoog oplopen.
De volgende morgen spoel ik dan met koud water de klei er vanaf.

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 14:10

Oké bedankt voor de informatie. Begrijp ik het dus goed dat staysound en icetight eigenlijk het zelfde zijn alleen onder een andere naam (andere producent?) verkocht worden?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:54

Dat zou ik niet zomaar durven te zeggen. Ik ken icetight niet.

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 15:07

Scum schreef:
Dat zou ik niet zomaar durven te zeggen. Ik ken icetight niet.

Sorry, ik doelde ook meer nog terug op de reactie van karin...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:56

Voor zover ik weet is de werking hetzelfde, het verschil zit in sommige bestanddelen. In Staysound zit bijvoorbeeld tijmolie, het ruikt ook erg kruidig. Ik weet niet of dat in Icetight ook zit, daar zit iig aloe vera in. Maar beide producten zijn bedoeld om de benen mee te koelen na arbeid.

Je zou even met Google kunnen zoeken op beide producten om te kijken waar de verschillen zitten. Hier staan ze allebei: http://www.horseactive.co.uk/shop2.php? ... button.y=3 maar niet met volledige beschrijving.

Wat die wondjes betreft: ik ben toch een beetje huiverig om daar Staysound overheen te smeren, hoewel in de beschrijving staat dat het kan.

Met natte kranten en bandages heb ik nooit gewerkt, maar het zou kunnen als je het er niet te lang omheen laat zitten (geen hele nacht bijvoorbeeld).

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:42

In icitight zitten inderdaad andere bestanddelen dan in staysound maar de werking is hetzelfde.

Ik heb wel eens gedaan met natte kranten en daar bandages om.Ook een nacht laten zitten.Maar de werking was hetzelfde.Dus daar doe ik al die moeite niet voor.Smeer het er gewoon op en laat het zitten en spuit of poets het er de volgende dag af.
Ik smeer het ook niet op wondjes.Hetzelfde als karin een beetje huiverig.Beter maar van niet

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 16:16

Bedankt voor de reacties. Mijn paard staat op vlas en gaat iedere nacht wel liggen dus dat word een vieze boel dan denk ik zonder kranten/bandages...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:03

Valt mee hoor. Tegen de tijd dat-ie gaat liggen is het vast al een eind opgedroogd. Mijn paard staat ook op vlas en bij hem viel de bende de laatste keer heel erg mee.

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 18:27

Karin schreef:
Valt mee hoor. Tegen de tijd dat-ie gaat liggen is het vast al een eind opgedroogd. Mijn paard staat ook op vlas en bij hem viel de bende de laatste keer heel erg mee.

oké bedankt, ik kan het allicht een keer proberen!
Ik weet nog niet of ik icetight of staysounds ga halen, zal in de winkel ook nog maar eens vragen. Antiphlogistine haal ik denk ik geen tweede keer mee, het pakt helemaal niet goed en ik heb het nu twee keer gebruikt en de pot is bijna leeg...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:28

antiphlogestine vind ik zelf heel fijn........... maar dan wel die van de VA niet die je in de winkel koopt

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 15:22

KiWiKo schreef:
antiphlogestine vind ik zelf heel fijn........... maar dan wel die van de VA niet die je in de winkel koopt

Ik heb het dus wel in de winkel gekocht...