Weide + Schuilstal , ook in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hOlly_Girl

Weide + Schuilstal , ook in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 19:23

Heej!
Aangezien ik opzoek ben naar een stalling heb ik nu een weide met schuilstal gevonden! Niet te duur en wel lekker groot, goede omheining, paar boompjes hier en daar.. Voor mij dus perfect kwa eisen.
Maar : Is dit nou ook genoeg voor 's winters? Ik bedoel met de kou van de winter?

Wie heeft zelf een weide met schuilstal en laat zijn paard/pony daar het gehele jaar op lopen? En hoe? Met deken? Hoeveel voer je ? Stro in de schuilstal? Enz!
Hoe doen jullie het trouwens met hooi & stro opslag?
En degene zonder wateraansluiting, hoe lossen jullie dit op? Haha!

ik zou graag willen weten hoe andere bokkers dit doen Lachen
Alvast bedankt !
de weide is 1,6 HA groot en beschikt dus over schuilstal!!

_Marianne

Re: Weide + Schuilstal , ook in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:28

Ik heb zelf geen weide met schuilstal, maar iemand die ik ken wel.. en die hebben er gewoon stro in liggen ja. Die man heeft een plank voor de opening gemaakt, op de grond, zodat ze niet al het stro eruit kunnen lopen.. Er is daar wel een sloot maar geen leidingwater, hij had zoon pomp en daarmee pomptie die t in n waterbak bij de stal.

De ponys (haflinger & shet) kregen allebei geen deken op Lachen

Ik hoop dat je hier wat mee kunt!

hOlly_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 19:31

Bedankt voor je reactie, hierdoor ben ik alweer een eindje verder! Haha!

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:37

Voordat wij naar duitsland verhuisden stond mijn paard op 1 ha met schuilstal.
Daar stond hij de gehele winter met een put waar ik water uit putte.
Hij kreeg s'morgen halve baal hooi en s'avonds ook nog verder geen voer erbij.
Er lag geen stro in de stal en stond ook zonder deken.

Nu staat hij met een ander paard op een groot stuk land met schuilstal ook zonder stroo ( heb 1 winter erwel stro ingedaan en daar lag hij niet in maar gebruikte het als toilet,dus niet meer gedaan)
Hij ligt graag buiten krijgt onbeperkt hooi en 1 x per dag als het gaat vriezen slobber met musli erbij.

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:39

mijn shetlander.. staat dag en nacht buiten het hele jaar door.. zonder deken..
met nog 4 andere shetten...
2 schuilstallen ..(normaal 1 )
en dan nog 1 plekje voor al onze spullen..
en hele maal achter in het land zit bij ons een water put... waar we het water uit halen ... Knipoog

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:40

mijn paardje staat momenteel ook gewoon op de wei. En we hebben er geen water dus we sleuren altijd met jerrycans vol water -->zeer vervelend en vermoeiend dus als ik jou was zou ik daarvoor een andere oplossing zoeken. Met de rest van je vragen heb ik geen ervaring.
groetjes

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:42

Oh en ik bedenk me net dat je ook wat vroeg over de opslag...nou zij hebben er eigenlijk 2 overkappingen gebouwd, een als stal en de andere als opslagplek voor hooi en sto, en een kast voor t zadel etc. Voor die overkapping hebbe ze een hek geplaatst. Ideaal want zo hoef je niet ver te slepen met je hooi en stro Lachen

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:43

Ja hor kan best Ja
Mijn paard staat dag en nacht buiten met een schuilstal, stond altijd zonder deken maar omdat ik het zo leuk vond gewoon een dekentje op gedaan Tong uitsteken

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:46

Wij hebben ong. 1 hecatare met schuilstal. Liggen gewoon stenen onder. Dus geen bodembedekking. Het gras staat vrij hoog, maar ze krijgen wel iets hooi/kuil bijgevoerd omdat dat gewoon droog is. Verder krijgen ze elke dag een halve kilo mueslie en een paar winterpenen. Ze zijn tonnetje rond en hebben het niet koud. Gaat super! Ze hebben geen deken. Voor een paard is dit de eerste keer zonder deken en dag en nacht buiten, en zelfs met die geen problemen.

Wij hebben geen watervoorziening, dus is er zo'n gat in de grond gemaakt, daar zit een slang in en dat word omhoog gepompt door zo'n ouderwetse handpomp. Weet niet precies hoe het heet hoe ze dat hebben gemaakt.

Verder is het weiland omringd door bomen, maar helaas wel een zeer natte wei. Dus op sommige plekken veel modder. Wij hebben grote balen kuil in plastic, die liggen in de wei met een lintje erom zodat de paarden er niet bij kunnen, dit is dus een optie en dan misschien gewoon zeil/overkapping er over.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:49

Je kunt me pben als je wat wilt weten!
Ik heb namelijk mijn Tinker op soortgelijke plek staan..

Heb wel beschikking tot een stal,
deze mag hij ook in maar hij kan ook in zijn paddock
die erop aansluit. Hier staat hij dus met slecht nat weer
en 's nachts.

Overdag als het weer het toelaat lekker op de wei!
Ik heb een Tinker, niet geschoren dus op het moment
een beertje.. hij staat gewoon zonder deken dus..

In de stal, waar hij in kan als hij zou willen ligt vlas,
maar nu nog niet.. pas als het gaat vriezen 's nachts..
Dus moet er binnenkort wel in!

Hij kan in het zand buiten liggen als hij wil,
en straks dan ook in de stal op het vlas!

Ik geef hem 's ochtends niks, omdat hij dan naar buiten gaat
de wei op, als ik hem naar binnen haal 's avonds krijgt hij een
plak hooi en een schep stimix, halve beker.

Ik heb geen wateraansluiting, en geen licht/stroom.
Ik heb dus stroom van de wei en mijn licht op een adapter.

Water heb ik niet, alleen slootwater.
Maar wij hebben een watertank waar 1000? liter water in kan,
dat is een tank op een onderstel van aanhanger.
Dus dat wordt elke keer bijgevuld.
Vriest het 's winters neem ik thermoskan met warm water
mee van thuis, doe ik dat erbij en ontdooit alles weer.

Heb je verder nog vragen, je kunt pben!

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:05

Mijn paarden staan ook het hele jaar door buiten, van oktober tot april ongeveer staan ze op het land van mijn vader (buitenbak, stalletje en 1,8 hectare gras en lekker dicht bij huis). De rest van het jaar staan ze bij of mn opa op het land, of bij kennissen op het land, ligt er net even aan wie plek heeft. Dit om mn vaders land wat rust te geven (dit kun je als je geen andere plekken hebt ook doen door het land in 2 of 3 stukken te verdelen).

Het stalletje op mn vaders land bestaat uit 2 delen + een zoldertje. Zolder wordt gebruikt voor hooi en stro. Het grootste deel staat altijd open als schuilstal voor de paarden en in het andere deel liggen al mn spullen, de aangebroken balen hooi/ stro en het hooi dat niet op het zoldertje past (ik sla altijd goed in). Paarden hebben gewoon stro in de stal liggen, maar dat is meer voor mijn gemoedsrust geloof ik Haha! .Ik heb geen elektriciteit of stromend water, wel heeft mn vader twee bronnen uit laten graven. Eentje dicht bij de stal waar een pomp aan zit en eentje helemaal aan de andere kant van het land, waar nu niets aan zit maar als ze dat stuk erbij krijgen komt daar een zelfdrinker. Als het echt vriest werkt dit natuurlijk niet dus dan sleep ik met emmers (van die cement emmers van 25 liter, 1 a 2 keer in de week rij ik die er dan heen), wat soms ook werkt is druivensuiker in de waterbak. Stroom gaat via zo'n accu ding.

Ze krijgen onbeperkt hooi, iedere dag muesli, en een of twee keer per week slobber met lijnzaadolie en kruiden. Geen dekens, ze hebben een lekkere teddyvacht en geen last van de kou. Mn oudere merrie staat als het vriest wel meer binnen dan dat ze een paar jaar geleden deed, dus kan best zijn dat die op den duur toch een deken nodig gaat hebben.

het grootste gedeelte van de wei blijft redelijk droog, maar een deel ligt een stukje lager dus dat zet ik af als echt zo nat is als nu.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:50

Als je paard lekker dik in de haren staat, is het geen probleem.

Mijn paardje (shetlander) staat ook het hele jaar door op de wei.

Op de bodem van de stal ligt een laag zand (om ervoor te zorgen dat de urine niet in het stro blijft zitten) daarop stro. Nu het winter wordt heb ik er een pot stal van gemaakt, en als je dat goed doet, dus mest en natte plekken er toch zo ver het gaat eruit halen, is die lekker warm. Zo lekker dat ik me er af en toe ook opwarm Lachen

Ze krijgt elke avond samen met de geiten dezelfde geitenbrok, en ik geef haar aanvullende paardenbrok met lijnolie en knoflook. Als extratje tegen de verveling heb ik nu maiskolven opgehangen in de stal, omdat ze van de likblok erg veel gebruik maakte en dus ook veel dronk en veel (in de stal) plaste.

Ze heeft geen deken op, maar ze heeft wel wat winterspek opgebouwd. Natuurlijk is het nu geen bolle ton, maar je snapt het, net een laagje dat er aan het einde van de winter weer af is.

Als je geen opslag ruimte hebt, is de meest 'back-to-basic' manier om een stuk wei af te zetten, een stuk plasic (geen vocht doorlatend, maar bv. grondzeil voor een tent) met haringen in de grond te zetten, daar je spullen op en er dan een stuk plastic overheen te doen, of als je een tent hebt, die daar neer te zetten. Direct naast of achter de stal is misschien een idee, omdat dat meer beschut is.

Voor het water kun je (imo) het beste één van de volgende 3 dingen doen:
1: een tank waar al eerder over gerept is
2: als je een auto hebt kun je jerrycans of een vat vullen met genoeg water, de auto naast de drinkbak zetten (en de drinkbak bij de afrastering naast een weg) en dan met een slang het water in de drinkbak laten lopen. De wet van de communicerende vaten Lachen
3: met jerrycans slepen Boos!

Als je wilt, mij mag je ook gerust pben

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:34

Mijn paard staat 24/7 het hele jaar door op het land met schuilstal. Hij vindt het er heerlijk!
Dekens heeft hij niet nodig, zijn natuurlijke dekentje zorgt er wel voor dat hij warm blijft.
De stal is gevuld met een dun laagje hennepvlas, maar heeft ook grote kale stukken vloer (goed voor de hoeven) en het hooi ligt opgeslagen in onze zadelkamer. Water halen we uit een 1000 liter tank waar een slang op aangesloten zit. Ook vangen we regenwater op in de regenton. Zo komt onze kudde prima de winter door!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:48

Die van mij staan altijd buiten, vorig jaar helaas zonder schuilstal. Eind deze week met stal. Ze lopen altijd zonder deken. Shetjes en mijn welshje, waar ik op rijd. Ik doe in de stal een flinke laag vlas. Verder krijgen ze veel hooi en ik wil pavo koeken gaan bijvoeren voor de mineralen en vitaminen.

Ik woon zelf dicht bij de wei dus ik neem jerrycans met water mee in een kruiwagen. Verder kan ik grondwater halen bij de buren, er staat een grote badkuip achter in de wei.

Wij staan op de klei en de wei begint nu al modderig te worden, straks is ie helemaal omgeploegt, maar in de lente trekt dit weer helemaal bij.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:57

Mijn paard staat dit jaar voor het eerst 24/7 buiten met deken en met schuilstal. Wij hebben niks in de schuilstal liggen, misschien dat ik er een pak stro ingooi als het heel koud is, of misschien zet ik hem met extreme kou een nachtje op stal, dat zie ik allemaal nog wel Lachen
Als het vriest halen we water bij de staleigenaren uit huis, met emmers. Hooi hebben wij in een schuur liggen achter de stal.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:25

mijn paardjes staan ook 24-7 buiten met afdak. ze hebben nu al een aardige vacht gecreeerd, komt dus helemaal goed. een deken is in principe voor geen enkel paard nodig, zolang je ze maar niet ineens er neerzet. als de vacht van je paardje gelaten is voor wat het is en vanaf de zomer gewoon 24-7 buiten gestaan heeft, komt ie de winter prima door!
omdat mijn afdak puur een schuilmogelijkheid is, heb ik er geen bodembedekking in...is gewoon een stenen vloer met wat zand wat er mee naar binnen gelopen is, dit werkt perfect...

als je geen water voorziening hebt, kun je nu langs de oliebollen kramen, die hebben geweldige grote jerrycans van de olie. ff goed schoonmaken met heet water en citroenafwasmiddel en je hebt prima dingen om water in te vervoeren;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:18

tuurlijk kan dit ...
het is een paard, geen my little pony Knipoog
maar ik zie gen probleem...misschien moet je ne stuk afzetten bij de schuilstal wat je paard stuk mag lopen in de winter zodat de rest van de wei heel blijft ...
het enige probleem wat ik zie bij dit soort dingen is
staat het paard alleen?
dan zou ik er en matje bij zoeken, imand die zijn paard/pony bij die van jou neerzet = ook handig kwa kosten delen etc

en hoe doe je het met voeren etc
moet je alles zelfd doen, heb je daar ok tijd voor ..
en ook weer het voordeel als je niet alleen staat , je kunt de voerdiensten etc etc delen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:22

mijn paarden staan ook zonder deken 24/7 op de wei met schuilstal, wel op een gedeelte (dat mogen ze nou stuk lopen) de rest is afgezet en krijgt rust. Ze krijgen bijgevoerd met hooi en meusli.Ik heb niets in de stal liggen, is bestraat, ze gaan er toch niet in , alleen om aan de liksteen te likken.Ook als het regent blijven ze buiten staan, kont tegen de wind en regen in.Vinden het heerlijk,anders gingen ze wel naar binnen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:25

mijn pony staat ook al zo'n 2 jaar dag en nacht buiten met schuilstal,we hebben niets in de schuilstal liggen,wel opslag kuil en brokken enz,en hij heeft gewoon een ongevoerde regendeken op en asl het heel erg koud is een 150 grams dek erop,en dit gaat allemaal prima ze staat het hele jaar door buiten inverband met stofallergie