mooiere vacht zonder scheren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anniee

mooiere vacht zonder scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 18:41

hoi,
Mijn pony, die altijd zijn hele leven buiten heeft gestaan (is nu 4,5), komt deze winter bij zijn leasers op stal te staan, per de volgende maand. Hij heeft al een heel dikke vacht omdat hij daar dus zelf op rekent dat hij dat nodig heeft omdat hij dus de hele winter buiten staat bij ons.
Zij willen echter volgend jaar ook wedstrijden starten en bij hen wordt hij een stuk fanatieker gereden dan bij ons. Zelf wil ik niet dat hij geschoren wordt, omdat wanneer zij stoppen met de lease, hij bij ons dan niet meer die winter buiten kan staan de rest van de winter, en ik die winterhardheid er eigenlijk niet geheel uit wil halen voor het geval ik de pony zelf ooit terug neem en weer buiten wil hebben staan. Wie heeft hier ervaring mee; hoe zorg je er zonder te scheren ofzo voor dat de pony er toch verzorgd uitziet en ook niet voor gek staat op de wedstrijden? Wat kun je nu al doen gezien de dikke vacht die hij al heeft, en hoe gaat het met die vacht wanneer hij over 2 weken op stal komt te staan; wordt dat dan minder dik omdat ie dan zichzelf niet hoeft warm te houden?
Kun je nog een deken opdoen zonder te scheren of is dat nu te laat?
Tips tips tips gezocht! Knipoog

Bambino

Re: mooiere vacht zonder scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:57

Nou ik vind eigenlijk dat asl een paard dat altijd met dikke vacht swinters buiten heeft gestaan en nu op stal komt te staan ( als dit dan ook nog is binnen box is ) hij waarscijnlijk ook heel warm zal krijgen met dat dikke haar , en de pony zal zich ook stuk fijner voelen als die egt ana het werk moet om zonder dik haar te lopen

Sarahmeave

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:14

Ik raad je aan toch te gaan scheren.
Ze raken zo snel bezweet en het duurt echt uren voordat je ze weer opgedroogd zijn.
Als je het scheren had willen voorkomen had je eigenlijk een aantal weken geleden al een deken op moeten doen.
(ik was er zelf ook te laat mee en moet nu ook gaan scheren.)
Vorig jaar heb ik mijn paard ook laten scheren en haar vacht is er wel veel mooier van geworden.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 21:40

De pony is redelijk snel droog; heb er zelf daar vrijdag nog een uur mee in de les gereden. Na het rijden was hij erg bezweet maar ja hij rolt meteen met het uitstappen en dus is hij daardoor snel afgekoeld en droog; hier ben je een kwartier mee bezig ongeveer dus vind ik normaal en geen reden om hem te scheren.
Door omstandigheden is pas sinds kort bekend dat hij daar komt te staan en met deze leasers dus nee ik had dit niet kunnen voorkomen omdat hij daar nog maar pas staat en dus niet eerder bekend was. Uiteraard kijk ik hoe hij zich voelt op stal; wordt het hem te warm en doet zijn vacht daar niets aan door uit te haren dan zullen we hem wel moeten scheren...
Iemand nog praktische oplossingen?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:45

hoelang gaan ze hem leasen toch? kan je niet gewoon zeggen van: als je hem least tot na de winter mag je hem scheren, anders niet?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:45

Het maakt trouwens ook niet uit of het paard bezweet is of niet, zo'n beestje wordt daar echt niet ziek van Lachen

Maar even onn-topic: Glansspray helpt toch ook wel een beetje? En je kunt natuurlijk de langste haren een beetje bijknippen..

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:47

bijknippen? jezus, hoe komt dat er dan uit te zien?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:48

Haha, het was ook maar een idee Nagelbijten / Gniffelen maar ik bedoel dan wel gewoon de sokken en oren he Knipoog

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:49

hahaha, ja best Haha! denk dat het enders pas een gek zicht gaat vormen Clown

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:49

LauraMc schreef:
Maar even onn-topic: Glansspray helpt toch ook wel een beetje? En je kunt natuurlijk de langste haren een beetje bijknippen..

Glansspray is erg glibberig. En haren bijknippen wordt niet mooi en tast ook de waterdichtheid en dus regenbestendigheid van de vacht aan.

Voor de glans kan je veel beter elke dag een scheutje (lijnzaad)olie door het voer doen. Na ong 2 weken zie je resultaat.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:54

Een jury ziet volgens mij niet graag ongeschoren pony's.
Dus als zij wedstrijden willen gaan rijden snap ik dat ze hem willen scheren.

Als hij in een stal komt te staan en een goede deken op krijgt kan dat best.

Als hij halverwege de winter naar je terugkomt en hij kan niet op stal staan heb jij op dat moment inderdaad een probleem.
Een geschoren pony kan je niet zo maar meer vanuit zijn stal op het land gooien.

Maar als die mensen wedstrijden willen gaan rijden zullen ze hem toch wel langer willen houden.
Aangezien hij bij hen op stal komt en ze dus de hele verantwoording van zijn verzorging op zich nemen vind ik dat ze ook mogen beslissen hoe dat gaat gebeuren. Zij leasen jouw pony, betalen daar een bedrag voor en in ruil daarvoor krijgen ze dus zeggenschap over de pony.

Wil jij dat niet en wil jij blijven beslissen over wel of niet scheren en de rest van de verzorging dan moet je je pony niet verleasen maar een bijrijder zoeken.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 18:40

ik vind niet dat omdat zij hem leasen, zij mogen beslissen over de verzorging van de pony!
Dat zou wat zijn zeg Boos! dan begint het met scheren, dan sokken knippen en straks gaan zijn manen er ook nog af zeker?!
Ik lever de pony op een bepaalde manier aan (dus ongeschoren, met zijn manen en staart en zijn prachtige lange sokken) en het lijkt mij dat je hem ook zo terug hoort te krijgen.
Uiteraard willen ze voor langere tijd leasen maar dat zegt natuurlijk nooit wat; als ze willen stoppen dan kun je daar weinig tegen doen.
We hebben een leasecontract waarin o.a staat dat ze niets aan de vacht of manen mogen veranderen (staart alleen bijknippen dus) en een opzegtermijn van 2 maanden geldt tenzij in overleg.
Toch wil ik ze dus tegemoet komen en daar zoek ik dus een oplossing voor.
Kun je hem nog laten wennen aan dekens (vind ik minder erg dan scheren, bovendien valt hij denk ik niet normaal te scheren want daar is hij te kopschuw voor denk ik!) en zoja hoe pak je dit aan?
Ter verduidelijking: ze leasen hem dus voor onbepaalde tijd, maar zonder recht op koop.
Ze mogen er dus op rijden, aan wedstrijden en lessen meedoen, op ponykamp en buitenrijden en de pony verzorgen, maar hebben dus verder geen zeggenschap over de pony. Ik regel ook de belangrijke dingen zoals betalingen, dierenars en hoefsmid.
Dus hetzelfde als bijrijders met een maandelijkse bijdrage (maar dat is zo'n mondvol) maar dan met een contract omdat hij ook met ze meegaat en ik niet van de ene op de andere dag voor de volledige verzorging en financien kom te staan.
Wederom alvast bedankt voor de info!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:28

Met dekens ben je nu echt al te laat om ze kort in het haar te houden. De enige optie is nog het scheermachine.

Rozebottel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:35

En wat dacht je van een jachtkleed (een speciaal scheermodel dat alleen de meest bezwete delen haarvrij laat)? Dan is de pony snel droog en kun je hem eventueel ook nog buiten laten lopen, mochten ze stoppen met de lease in het winterseizoen...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:33

Of zo'n streep, dat er een soort van deken met hals overblijft. Als er dan de nacht voor de wedstrijd een dun zomerdeken opgelegt wordt dat zijn de andere haren ook glad en ziet het paard er toch veel gladder uit zonder dat deze 's winters niet meer naar buiten kan want een deken zou toch niet meer dan zijn vacht wat hij dan nog heeft helpen.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 17:15

zou een paard niet zelf zijn temepatuur kunnen regelen zonder scheren etc..?
Edit: ik zou gewoon een tijdje aanzien hoe het gaat zonder scheren.